יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

הכוח הצרכני

אחת הסיבות ליוקר המחיה בישראל היא התארגנות של המוכרים והיצרנים בתיאום מחירים, בתיאום מועדי האספקה ובתיאום סוגי המוצר לעומת בולמוס צרכנות לא מאורגן של קהל הקונים בישראל. במידה רבה מחיר המוצרים הם בידי הצרכן יותר מאשר בידי היצרן. רווחיו של היצרן והמשווק כולם פונקציה של נכונותינו לקנות את מוצריהם בכלל ובמחיר שהם דורשים בפרט.

אם בעל צימר בגליל יכול לדרוש 1000 שקל לילה ויש קופצים רבים, למרות שהוא אולי מרוויח יפה מאד גם ב 600 שקל ללילה, אין לו שום סיבה להרהר בהורדת המחיר ויש לו המון סיבות להעלות את המחיר. זו רק דוגמא אבל היא נכונה ברוב תחומי הצרכנות.

אחת התופעות המבורכות בשולי המחאה היא עלית תודעת הצרכנות. היא החלה עוד לפני המחאה בהפגנות נגד יוקר מחיר הדלק (אגב אני בעד מחירי דלק יקרים משפע של סיבות אבל לא זה הנושא), נמשכה בחרם הקוטג' הידוע ואתמול התבשרנו על חרם על סניף של שופרסל באחד מישובי הלויין של באר שבע. למעשה תודעה צרכנית שאינה הולכת שבי אחרי תזמון, פרסומות, מותגים, אופנות ותעלולי שיווק, כמו יצירת מחסור מכוון, יעילה פי כמה ממערך מסורבל של תקנות וחוקים.

אתן דוגמא – כאשר אייפון חדש מגיע לשוק, מלווה בל הפרסומות והקדימונים, המועד הגרוע ביותר לרכוש אותו, בתנאי שבאמת צריך אותו, זה מייד עם שחרורו לשוק בסוכנויות השיווק הרישמיות שבדרך כלל גם מתואמות בינן לבין עצמן. מניסיון העבר כעבור כמה חודשים אפשר יהיה לרכוש את אותו אייפון בחצי מחיר בשפע של משווקים נוספים ובדרכים נוספות. כוח צרכני הוא מחסום עצום ויעיל בפני השתוללות מחירים.

אפשר לייצר כוח קניה צרכני מבוקר גם דרך שליטה ואיפוק עצמי של כל אחד מאיתנו בבואנו לרכוש מוצר כל שהוא החל מהשאלה מה לקנות, למה לקנות ועד לשאלה באיזה מחיר. דרך הרשתות החברתיות אפשר לארגן לא רק החרמות על מוצרים, רשתות שיווק וסניפים אלא גם לעדכן אחד את השני במוצרים זולים שנגישים לצרכנים במקום מגוריהם. למשל סביר להניח שצרכן תל אביב ממוצע לא יטרח ויסע לקנות טיטולים זולים יותר בנתיבות אבל כן עשוי לקנות מוצרים יותר זולים בדרום תל אביב או רמת גן.

היתרון של כוח צרכני שהוא אינו דורש שינויים חקיקתיים ומאבקים פוליטיים ואינו מטילה את האחריות על הגוף הגדול והמסורבל שנקרא ממשלה . כוח צרכני הוא למעשה אקט חשוב של נטילת אחריות ובקרה עצמית ושל התארגנות אזרחית כדי להציב גבול – עד כאן! אם היצרנים והמשווקים עדיין ירוויחו הם ימשיכו למכור את מוצריהם במחיר מופחת ללא היסוס. אם הם יחדלו להרוויח יתחילו המוצרים להעלם מהחנויות והצרכן יעמד בדילמה לשלם מחיר יקר יותר.

חזקה על המונופולים הגדולים שהם ייצרו, בכוונת מכוון, מחסור תקופתי במוצרים מסויימים כדי להעלות את מחירם בהמשך וכבר היו דברים מעולם. גם כאן מאפשרת לנו הטכנולוגיה המודרנית, הגלובליזציה ותעשיית המידע לעקוב אחרי המוצרים החסרים בארץ ומחירם בעולם כדי לפתח תחושה וידיעה האם מדובר במחסור אמיתי או בעוד תרגיל בשיווק.

עדיין לא ברור מה אופי למחאה החברתית, מה מטרותיה האמיתיות ומה יהיה בסופה אבל אם תשתרש בנו תודעה צרכנית אמיתית ובעקבותיה כלים צרכניים אמיתיים כמו מעקבי מחירים,החרמות של מוצרים ורשתות כי אז חיינו בעתיד יהיו זולים יותר, שפויים יותר , מאופקים יותר ואפשר כבר להגיד שאפילו אם זו תהיה התוצאה היחידה המשמעותית של המחאה כי אז דיינו.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה