יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

"ניו דיל" פוליטי

עוצמת המחאה אתמול בערב אילצה אותי לעשות סדר אצלי בראש לגביה.

יש במחאה תופעות של אנרכיזם, הדוניזם, של התעלמות ממצב הכלכלה העולמית, של מאבק המרכז מול השוליים ושל המפאיניקי"ות המערבית הדועכת ומאבדת את אחיזתה במוקדי הכוח של המדינה מול האליטות החדשות של חובשי הכיפות ומול האליטה הקפיטליסטית. יחד עם זאת ישראל חסרה התייחסות לחברה, תמיד דחקו סוגיות הביטחון והסכסוך את החברה לשוליים והצבת החברה הישראלית והאיזונים שלה במרכז הפוליטיקה היא, בטווח הארוך, צעד מבורך מאין כמותו. קשה להמעיט בחשיבותו של מאבק אמיתי על דמותה של החברה הישראלית שנזנח לשוליים מאז קום המדינה.

מדינת הרווחה בדגם האירופי מובילה היום את גוש היורו למשבר שאין שני לו. מדינות כמו איסלנד, אירלנד, יוון, ספרד ופורטוגל הן למעשה פושטות רגל שרק הכתפיים האיתנות של גרמניה עדיין מונעות מהן להיות חדלות פרעון באופן מוחלט. כלכלת בריטניה מתכווצת ומקרטעת והיא מצויה בקשיים עצומים ואיטליה גולשת במהירות למיתון קשה. צרפת נצלה ממצב דומה לבריטניה הודות לצעדים קשים שעוררו נגד הנשיא סרקוזי גל של מחאות ענק לאורך חודשים בנושא העלאת גיל הפנסיה וצימצום מימד הרווחה בכלכלה הצרפתית. לא מדובר רק במספרים סטטיסטיים אלא במיליוני מובטלים, ירידה מורגשת ברמת החיים ועליה בפשיעה.

מדיניות הקפיטליזם חסר הגבולות "החזירי" הובילה את ארה"ב לכדי משבר כלכלי ענק . מדיניות הבלימה של הנשיא אובאמה שכללה הזרמת מזומנים ענקית למשק כדי להחיות אותו והגברת הפיקוח (רגולציה) על שוק ההון מתחילה כעת לקרוס מול עינינו ופאניקה משתלטת על כלכלת העולם. כנראה הסוד הוא באיזונים. אחריות של המדינה על דרגה מסויימת של רווחה, פיקוח על שוק ההון ותיעול הקפיטליזם לפעילות מישקית נטו ולא לתחום שבאחריות המדינה.

המדינה חייבת באחריות כלפי תושביה, יש לומר באופן שווה, בתחומי הסדר הציבורי אכיפת החוק והמשפט (כולל שרות בתי הסוהר), היא חייבת לספק רמת בריאות בסיסית גבוהה לכל תושביה באשר הם, חינוך טוב לכולם, סיעוד ורווחה למי שנדחקו לשוליים ודיור בר השגה ברמה סבירה, אם כי לא בהכרח במקומות הכי מרכזיים ויוקרתיים. התחומים האלה אמורים להיות מחוץ לקפיטליזם. בתי סיעוד לקשישים שהועברו על ידי הממשלה להפעלה על ידי קבלנים, רפואה פרטית שגולשת ברגל גסה לרפואה הציבורית, גביית חובות והוצאה לפועל, שהוא תפקידה של המדינה, הם תחומים שפלישת הקפיטליזם אליהם היא מבחינתי חזירית. אגב הנהגת הרופאים שמשתלבת במחאה דווקא נאבקת על הרחבת הפלישה הקפיטליסטית לרפואה הציבורית וטשטוש התחום שבין הפרטי לציבורי כך שהרופאים הבכירים יוכלו להנות משני העולמות. המתמחים יכולים להסתפק בינתיים, מבחינתם, בשכר מבזה.

נכון שבטווח הקצר נראה שהעסקת קבלנים מטעם הממשלה, בסיעוד לדוגמא, נראית זולה מהסירבול הבירוקרטי הממשלתי. הניסיון בעולם הוא חד משמעי שהשתלטות הקפיטליזם על תחומים אלה מייקרת לבסוף את השרות לאזרח ומצמצמת את איכותו והיקפו. הסיבה העיקרית שעבודה מול הממשלה, לא רק בארץ אלא בכל העולם, לעולם אינה נטולת הקשרים פוליטיים ואינטריגות שבין הון לשלטון.

לבד משינויים מתחייבים בהסדרי גביית המיסים ושיפור התחרותיות יש שני מקורות ענקיים לכספים שהמדינה צריכה לגייס לצורך ה"ניו דיל" (עיסקה חדשה) עם אזרחיה. מדינת ישראל עדיין לא החליטה האם היא בונה את צה"ל למכה מקדימה על איראן או מסתפקת בהגנה, הרתעה ותגמול היה ואיראן תתקוף. ההבדל בין שתי צורות בניין הכוח הוא כמה מיליארדים דולרים. לזה צריך הכרעה מנהיגותית חד משמעית וכרגע נסחפים אחרי העמימות של משרד הביטחון ושל צה"ל ומבלי שהושגה ההכרעה משקיעים גם כאן וגם כאן.

בעוד המפגינים צועקים "העם דורש צדק חברתי" אישרו שר השיכון ושר הפנים, שניהם מש"ס, בסוף השבוע שעבר את תוכנית המתאר לעיר חריש בדרום וודי ערה. לפי התוכנית שעלותה מיליארדים רבים יבנוו בעיר חריש 8,000 יחידות דיור לחרדים. עוד עיר חרדית בצד אלעד, עמנואל, מבוא ביתר ובפועל גם בית שמש. אנחנו יודעים בוודאות שמחיר הדירות יהיה משמעותית מתחת לערך השוק שלהם ושציבור הרוכשים, שיהנה משפע תנאי סיוע והלוואות, מיוצג בשוק העבודה הישראלי הרבה מתחת לממוצע הישראלי שכולל גם אותם. השוואת תנאי החינוך והדיור בין כל האוכלוסיות בישראל יכולה לשחרר סכומי עתק לטובת היותר חלשים בחברה הלא חרדית בישראל. הניו דיל החדש צריך לכלול השוואת תנאים בין חרדים ללא חרדים לטובת כולם. ש"ס אמנם מציגה את עצמה כמפלגה "חברתית" אבל בפועל עוסקת בשאיבת כספים בלתי פוסקת מהמשק למגזר הצר של החרדים.

היות וש"ס ומפלגות חרדיות בכלל ימשיכו להיות כף המאוזניים בפוליטיקיה הישראלית, אין סיכוי אמיתי ל"ניו דיל" משמעותי אלא אם המפלגות היותר חילוניות כמו העבודה, קדימה, ישראל ביתנו והליכוד יסכימו לזנוח לזמן מה את ההתקוטטות על תהליך השלום ויסיכמו לממשלת חירום לאומית שתסכים שלא להסכים על תהליך השלום אבל תעמיד כוח פוליטי מאחורי השינויים הנידרשים ושתוכל לתרגמם לביצוע הלכה למעשה. לכן האחריות למימוש הניו דיל אינה יכולה להיות רק על ביבי לבדו, בלי ליברמן, ציפי ליבני ושלי יחימוביץ (בהנחה שתבחר) ובסיוע של עופר עיני - הניו דיל לא יעבור. לא יכול להיות ניו דיל כלכלי בלי ניו דיל פוליטי.

תגובה 1:

  1. דני, יש לך טעות במחשבה שקפיטליזם (במובן כלכלה חופשית) הוביל את אמריקה לקריסת השוק. הבור העמוק נחפר על ידי פגיעה בשוק החופשי והתערבות ממשלתית בשוק המשכנתאות שאף הועצמה בעקבות הזרמת הכספים למטרות כושלות.
    פאני מיי ופרדי מק שואבים את שמם מן המונח "פדרל" והם לא דוגמא לשוק קפיטליסטי או חופשי אלא שימשו כסוכנויות ביצוע סמי-ממשלתיות שנהנו מריבים מוזלת מהבנק המרכזי שאיפשרה את ניפוח בועת הנדל"ן.
    לכן הצד האחד של המשוואה שבינת לא באמת מחזיק מים.
    בועז ארד

    השבמחק