יום חמישי, 20 בינואר 2011

היכן אתם הייתם משקיעים?

לאחרונה צץ במקומותנו קמפיין האמור להזהיר אותנו מרעידת האדמה ההרסנית הבאה שהיא כמובן רק שאלה של זמן. כמו תמיד הקמפיין לא רק מכוון להדריך אותנו כיצד לנהוג אלא גם תובע משאבי עתק להתמודד עם הבעיה. עוד לפני הדיון בניהול סיכונים יש לציין ראשית שהבניה בארץ, בעיקר זו משנות החמישים, מועדת להיפגע ברעידת אדמה הרסנית. צריך תקציב של עשרות מיליארדים ולפחות עשור שלם כדי לשקם את המיבנים או להרוס אותם ולבנות חדשים, בתקן מחמיר, במקומם. הצד היותר מרגיע הוא שרעידות האדמה החזקות בארץ הן לאורך השבר הסורי אפריקאי ולא לאורך החוף, שם רוב האוכלוסייה, והוא דווקא יציב. בית שאן, טבריה וצפת נחרבו או נזוקו קשות ברעשי אדמה אבל חיפה, עכו, יפו ועזה לא. רוב אוכלוסיית ישראל, בין גדרה לחדרה דווקא נימצאת באזור יציב.

לגבי הרעידה עצמה היא כניראה תגיע אלא שאין לנו שום מושג האם בעוד 500 שנה או עוד 50 יום והאם היא תכה בין טבריה לבית שאן, ליד יריחו או בכלל בערבה והנזק, סביר להניח, יהיה מועט.

עכשיו הבה נדמיין שלישראל יש כמה מיליארדים שגוייסו מפה ומשם – היכן אתם הייתם משקיעים אותם? האם הייתם משקיעים אותם בבניה מחדש של שנות החמישים לסטנדרט חסין רעידות, תהליך המתקיים ממילא בגלל לחצים כלכליים, או, לחילופין, בחינוך ברמה גבוהה לכל כולל מאמץ מיוחד לאלו שמתקשים מסיבות חברתיות, כלכליות או רפואיות. יש הרי סיכוי לא דימיוני שחיזוק הבניה משנות החמישים יהיה לבסוף מיותר והוא מתבצע ממילא בקצב די מהיר מסיבות כלכליות גרידא. לעומת זאת השקעה בחינוך באותם סכומים תשנה באופן וודאי את איכות החיים ורמת הכלכלה בישראל לשיאים שלא ידענו.

הבה נדמיין שיש לנו מיליארדים מספיקים להשקיע בהגנה נירחבת מפני תקיפה אטומית ובירוט הפצצות בדרכן אלינו. תשאלו אותי - הסכנה ראלית לפחות כמו רעידת האדמה האפשרית. השקעה כזו יש לה וודאי משקל בהורדה משמעותית של הסיכוי שבכלל נותקף ואם נותקף היא יכולה לייצר סיכוי משמעותי לסכל את הפגיעה. השקעה בהערכות גרעינית יכולה גם לטייב את העמידות בפני רעידת אדמה – בארגון שירותי הצלה המוניים למשל. מצד שני אותו הסכום להתגוננות מפני רעידות אדמה לא משפיע ולא משנה את הסיכוי שרעידת אדמה כזו בכלל תקרה ובא על חשבון ההתכוננות הגרעינית. איפו אתם הייתם משקיעים?

הבה נניח שיש לנו תקציב ענק - לאן היינו מפנים אותו? לפריסת רשת תחבורה ארצית יעילה ובטיחותית שתציל חיים, בוודאות רבה למדי, שמקרבת פריפריה למרכז, שמפזרת את הסיכון ומייצרת מוקדי פעילות כלכליים נוספים על פני המרכז הצפוף בין חדרה לגדרה. השקעה שגם מאיצה כפועל יוצא, את השתלבותן של עיירות הפיתוח לשעבר וריכוזי המיעוטים במירקם הכלכלי המתקדם של ישראל - או הייתם משקיעים אותו בחידוש היסודות של שכונות הסלמס שניבנו בשנות החמישים שישארו על כנן יחד עם הבעיות החברתיות שהן גוררות.

אין שום הצדקה להיסטריה המלאכותית מול רעידות האדמה האפשריות. הרעידה אומנם אפשרית אבל יש דברים הכרחיים עם תוצאה בטוחה ולא רק אפשרית שצריך להשקיע בהן קודם. כלכלה יעילה, מפוזרת נכון במוקדים שונים, עם אוכלוסייה חזקה תשקם ותיבנה את עצמה הרבה יותר מהר מחברה מוזנחת חברתית מכווצת במרכז אחד.

אינני יודע מי עומד מאחורי קמפיין רעידות האדמה ומי רוצה לגזור קופון אבל אני מציע לכולם להתעלם מהקמפיין. נכון שהסכנה קיימת כהימור מסוכן, אבל אנחנו לא יכולים למנוע אותה ויש לכסף שימושים אחרים עם תמורה הרבה יותר וודאית וכדאית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה