יום חמישי, 24 ביוני 2010

למה בלייר מחייך

טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ששלח את צבאו לשתי מלחמות בעיראק ואפגניסטן הוא כעת, באופו אירוני, שליח האיחוד האירופי לתהליך ה"שלום" ביננו לפלשתינים. בימים האחרונים הוא מהלך מחייך כטווס בחופתו, ביחד עם ביב נתניהו הגיעו לנוסחה של הסרת הסגר המעשי על עזה ופתיחת המעברים לכול הסחורות שבעולם "חוץ מנשק". הוא הצליח לרבע את המעגל. הבעיה הפלשתינית כבעיה הומנית ופוליטית תשאר ונשארת כולה בעיה ישראלית כשמצרים, ירדן והרשות הפלשתינית פטורות לחלוטין מאחריות כול שהיא לרווחת הפלשתינים. הסגר הימי על עזה שמא יקום בו נמל איראני שמצריים מבועתת ממנו, למחמוד עבאס זו בעיה קיומית, לארה"ב זו בעיה מודיעינית מבצעית ולאירופה זו הקלה משמעותית, נשארה כולה באחריות ישראל. להם נשאר רק לעסוק בגינויים ובצבירת קופונים על חשבון ישראל.

לא סוד הוא שאחת הסיבות לסגר הייתה הנוסחה "לחזק את אבו מאזן". אולי הסגר יעיק על החמאס ויקרב את החמאס, מתוך המצוקה, להכיר בלגיטימיות של אבו מאזן וכך יבוא לישראל גואל – פרטנר לשלום שמייצג לא רק את הפת"ח בגדה אלא גם את החמאס בעזה. אבו מאזן, ששלוחיו האיצו בישראל להדק את הסגר לאחר שהפת"ח גורש מעזה ולהכות בחמאס עוד ועוד במבצע עופרת יצוקה, גוזר לעצמו לגיטימיות כלל ערבית בהקמת ועדת גולדסטון, ובמימון המרדף המשפטי אחרי מנהיגי המדינה שעשו בדיוק מה שביקש מהם מאחורי הקלעים. ישראל, בכוחה היא בלבד, אוחזת בחישוקים המונעים מהעם הפלשתיני להתפורר לשני ישויות לא מוגדרות. כן, כול עוד הסגר הימי על עזה ימשך אנחנו וצה"ל שלנו נעבוד אצל אבו מאזן, בתנאים שלו ולמען האינטרסים שלו.

עמרו מוסה, מזכיר הליגה הערבית ושלוחה של מצרים להנהגת העולם הערבי בונה את מועמדותו לנשיאות מצרים על "שבירת המצור" לעזה, גם למענו צה"ל עובד והוא מחכך ידיו בהנאה. אירופה מגנה בכול הזדמנות וגם לאחר הסרת הסגר הודיע שזה לא מספיק כי המצב בעזה בלתי נסבל. ארה"ב משתמשת בהסתבכות הבין לאומית של ישראל כקלף מיקוח נגדנו למרות שנמל איראני בפתח תעית סואץ מהים התיכון הוא בשבילם בעיה מבצעית חמורה ביותר. אם נרצה את ארה"ב מה טוב, אם לא - תמיד הם יכולים לתמוך, יחד עם לוב ואיראן, בעוד ועדת חקירה נוסח גולדסטון, ישראל ממשיכה לחלק קלפים מנצחים לכולם.

רק אתמול יום רביעי בערב, במסיבת עיתונאם עם ראש ממשלת אוסטריה התחנן/התבכיין ראש הממשלה שלנו. מה אתם רוצים מאתנו, התלונן ראש הממשלה, הרי כבר הסרנו את הסגר, כבר מותר להכניס הכול, אין טעם במשטים הבאים. ממש בתחינה פנה ראש הממשלה לאומות העולם שיעזרו למנוע את המשטים הבאים. המסכן לא מבין שלכולם ברור שאין ולא היה רעב בעזה לא ממש אכפת להם כמו שלא אכפת להם משאר מצוקות העולם החמורות במונים רבים. המשטים לא נועדו להביא פסטה לעזה – הם נועדו לכרסם בלגיטימיות של ישראל ולכן הם ימשיכו לבוא גם אם ישראל תבנה בעזה ארמון לכול פועל וביבי אישית יטפל בילדי הפליטים בג'יבליה. הסרת הסגר מעזה היא רק קוסמטית ואינה מתמודד, עם לב הבעיה שישראל גם מוציאה לכולם את הערמונים מהאש, רק על אחריותה, וגם מגורשת משפחת העמים, לפחות כשאיפת רבים.

טוני בלייר מחייך כי ישראל לא שברה את הכלים אלא עשתה שינוי קוסמטי קטן. את הבעיה היא השאירה אצלה והשאר יכולים לנשום לרווחה. הקלת הסגר תביא לרווחה קלה בלחץ הבין לאומי, נאמר ל 48 שעות. כבר עכשיו מתארגנים המשטים הבאים, חדורי רוח קרב כי הם הרי הוכיחו לעולם שישראל מבינה רק כוח. מחר יחולל החמאס כמה פרובוקציות במעברים כדי להוכיח שישראל שוב מונעת אספקה מעזה. וכשלא יתעסקו בעזה יתעסקו בגן הארכאולוגי בירושלים.

ישראל צריכה לשבור את הכלים וליצר כללי משחק חדשים. יש לנו שפע של אפשרויות טובות לטפל בנמל האיראני בעזה, להפיק ממנו מודיעין ולסכל ביעילות כול איום שיכול להתפתח מעזה. שהאחרים יתחילו להזיע ולעבוד בשבילנו ושטוני בלייר יפסיק לחייך.





מחר נעסוק בזמן של בג"ץ.

תגובה 1:

  1. האם אתה יכול לפרט כיצד ישראל יכולה בקלות "לסכל ביעילות כל איום שיכול להתפתח מעזה"

    האם לפיכך אתה מציע שישראל תאפשר להקים נמל אירני בעזה?

    נדרש כאן קצת הסבר

    תודה

    השבמחק