יום רביעי, 16 בדצמבר 2009

פושע נימלט

באנגליה מתנהלת בימים אלו ועדת חקירה (כן – גם להם יש) הבודקת את תהליך הצטרפותה של בריטניה לפלישה לעיראק. מטבע הדברים הנחקר הראשי הוא ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר. בראיון לבי.בי.סי ביום שבת 12/12/2009 אמר טוני בלייר שגם ללא נשק להשמדה המונית, שכידוע היה הנימוק הראשי להצדקת המלחמה ושהתגלה, בדיעבד, כנשען בזמן אמת, על מודיעין מפוקפק וחסר אמינות, למעשה על ספסרות בשמועות, המלחמה הייתה מוצדקת. " אנחנו במצב יותר טוב בלי סדאם ושני בניו", הסביר טוני בלייר. באשר להנמקה השקרית של הפלישה הסכים טוני בלייר להודות ש"אולי הייתי צריך להשתמש בטיעונים אחרים" למעשה הודאה שהוא עצמו פקפק באמינות המידע ונשען עליו בלהיטות יתר. במילים אחרות עיקר השגיאה היא ההנמקה ולא במלחמה עצמה. הראיון רצוף ביוהרה בריטית שלפיה לאנגליה הזכות לפלוש למדינות אחרות, גם אם לא הותקפה בעצמה, ולעצב להם משטרים חדשים אם ממשלתם, משפע של סיבות, אינה נראית לבריטניה. ספק אם בוש היה יוצא למלחמה בעיראק ללא מעצמה אירופאית משמעותית כשלצידו מדינות כגאורגיה, לטוויה או סלובקיה בלבד. טוני בלייר היה מעמודי התווך של הפלישה.

מלחמת עיראק הביאה למותם של לפחות 135,000 עיראקים באופן ישיר. מספר דומה נהרג כתוצאה מגל האלימות הפלילית ששטף את עיראק בעקבות התפוררות המשטר והסדר הציבורי במדינה. לפחות 100,000 עיראקים נשארו נכים לכל חייהם. כ 2 מיליון ברחו מעיראק לפליטות במדינות אחרות ועוד 2 מיליון נעקרו מאזוריהם להיות פליטים במדינתם הם בעקבות האלימות העדתית ששטפה את עיראק. הציניקנים יאמרו שהעיראקים קבלו "עונש קבוצתי" על היותם נתינים לעריצות סדאם. במעגל השני קשרה המלחמה בעיראק את ידי ארה"ב ובריטניה בהתמודדות עם תפוצת הגרעין האירני שהרי ברור לכולם שאיראן יכולה, בקלות, להבעיר את עיראק מחדש אם אך ילחצו אותה לפינה. המחלוקת הסונית-שיעית התרחב במזה"ת והביא למלחמות שוליים בין הגרורות של איראן למשטרים הסונים במזה"ת. המלחמה האחרונה בצפון תימן נגד השיעים המקומיים (המכונים הוטים) היא רק דוגמא נוספת. במעגל השלישי באנגליה עצמה סוכלו כ 200 פיגועי טרור מאז הפלישה לעיראק ב מרץ 2003. מאות! חשודים הודו בחקירתם שהמניע העיקרי היו הזוועות המשודרים עליהם מעיראק. אפילו לונדוניסטן הפכה פחות בטוחה. ובכן הגיע הזמן שישראל תוציא צו מעצר נגד חשוד כל כך מרכזי בביצוע פשעי מלחמה והרג המונים כטוני בלייר. מי שמעשיו ילבינו כשלג אפילו את המעשים הקיצוניים של ממשלת ישראל במבצע עופרת יצוקה. לא צריך ממש לעצור את טוני בלייר, מספיק להזהיר אותו שלא יגיע לכאן כי הוא "עלול, חס וחלילה, להיעצר".

ישראל המתמודדת עם מאמץ משפטי שמרכזו בבריטניה לכבול את ידיה ולפגוע בזכותה האלמנטארית להתגונן וצריכה להיערך בהתאם. ראשית לחקוק חוק זהה לחוק הבריטי שבו, באישור שר המשפטים, יהיה מותר להחיל "סמכות אוניברסאלית" על מדינות שמחילות סמכות זאת עלינו.

ישראל צריכה להפעיל גורמים שלישיים שיוציאו צווי מעצר בבריטניה נגד כל מי שהיה שותף לפיגועי טרור בישראל. עש רגליים לסברה שאחרי המבוכה הראשונה לאבו מאזן או לצעיב עריקאת ימצא פתום בבריטניה הרצון הפוליטי לשנות את החוק.

ישראל חייבת לשלול מבריטניה את זכות התיווך והשותפות במגעים המדיניים במזה"ת הנוגעים לישראל עד שהחוק לא ישונה .

היות והמאמץ מתמקד בבריטניה אך ארגוני שמאל ישראלי שותפים לו בתכנון, בהעברת המידע ובתזמון בקשות המעצר ישראל חייבת מייד לחוקק חוק שמי שמסייע או עוזר להחלת ריבונות שיפוטית זרה על אזרחי ישראל בעברות שחלה עליהם הריבונות השיפוטית הישראלית כמוהו כמי שחותר תחת ריבונות ישראל והוא עובר בכך עבירה פלילית. אין החוק אמור לחסום את פיו של איש מלמתוח ביקורת, לפעול במסגרת החוק הישראלי בכל צורה או להביע דעתו בחו"ל. בריטניה אמנם התנצלה בפני ציפי ליבני אבל רק עד הפעם הבאה. כמו שאמר מורנו ורבנו הרצל "אם נרצה אין זו אגדה".

* ראה גם  - האמת על פי יונית : עלילת אנקרה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה