יום שישי, 12 במרץ 2010

הסיוע הצבאי ההדדי

יש הרבה כלכלנים ואנשי ביטחון המפקפקים בחשיבותו של הסיוע הביטחוני האמריקאי. מדובר בסיוע שהוא כדי 1.2% מהתל"ג הישראלי. בלי להתעמק במספרים הסיוע האמריקאי מאלץ אותנו לקנות בארה"ב טכנולוגיה צבאית וציוד שהוא אמנם מאיכות טובה ביותר אבל ניתן לקנות דומה לו במחירים הרבה יותר נמוכים. למשל במקום לקנות פ.16 ב $120 מיליון דולר ולהשקיע עוד לפחות $300 בתחזוקה יקרה לאורך שנים ניתן לקנות מטוסים דומים, כפלטפורמות בלבד, מסין או רוסיה, לזווד אותם מא-ת בכחול לבן במחיר של 2/3 ובאיכות מתאימה. לכו וחשבו את החיסכון ל 150 מטוסי קרב לאורך 30 שנה. הדעות חלוקות מה הערך המוסף של הסיוע של ארה"ב לישראל אך כולם מסכימים שערכו לביטחון הלאומי שלנו נמוך משמעותית מהסכום המוקצה מארה"ב של $2.2 מיליארד בשנה.

מה מקבלת ארה"ב מישראל. היא מקבלת שוק יוקרתי, צה"ל, שמקדם את מכירות הנשק שלה בעולם. ארה"ב מקבלת מישראל, במידה חסרת תקדים ובהיקף עצום, הערות שיפור לטכנולוגיה האמריקאית שעולות בכסף רב לו היו נמכרות בשוק החופשי. אף מדינה בעולם לא מטייבת את הטכנולוגיה האמריקאית אפילו בשיעור חלקי לשת"פ של ארה"ב עם ישראל. יותר מפעם העבירה ישראל לארה"ב, חינם אין כסף, שיפורים טכנולוגיים משמעותיים לטכנולוגיה שברשותם. ארה"ב מקבלת מישראל שיטות ותורות לחימה שאין להשיג באף מקום וחוסכות את חייהם של מאות חיילים בצבא ארה"ב. למשל ארה"ב אימצה במלואה את שיטות העיקוב והחיסול באמצעות מזל"טים של פעילי טרור, שפותחה מול החיזבאללה והחמאס בעזה. עשרות רבות של קצינים מצבא ארה"ב התאמנו בשכלול הטכנולוגיה כאן בארץ והיום הם מיישמים אותה במלוא המרץ באפגניסטן, פקיסטן, עיראק, תימן וסומליה. אגב היקף הנפגעים החפים מפשע מפעילות הסיכול הממוקד של ארה"ב גבוהה במונים, יחסית, לפעילות צה"ל בעזה ולבנון. כנ"ל לוחמה במטענים מורכבים ומיגון רכבים.

היריעה קצרה לתאר את התועלת ההדדית שבסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל. יש בממסד הצבאי האמריקאי לא מעט הטוענים שערכו הכספי של הסיוע הישראלי לארה"ב בידע, טכנולוגיה ותורת לחימה, לא נופל במאום מערכו של הסיוע החומרי של ארה"ב לישראל. לא פלא, לכן, שגם נוכח ההתדרדרות ביחסים עם ארה"ב ממשיכים הממסדים הביטחוניים בשיתוף פעולה הולך ומתחזק. כמה שזה יראה מוזר לישראל יש חלופות טכנולוגיות לסיוע האמריקאי – לארה"ב אין חלופה יעילה ומהירה לסיוע הביטחוני הרב תחומי מישראל. בהקשר של הסיוע הביטחוני האמריקאי ידי ארה"ב כבולות והיא תיפגע מקיצוצו יותר מישראל, בייחוד שהמשק האמריקאי נמצא במשבר עמוק וזועק לחוזים איכותיים. נכון אנחנו תלויים בארה"ב אבל גם היא מרוויחה מהתלות - ובגדול.

*****


הקצין כבר נענש !!!


הקצין שהתעלל בפלשתינים לא ייענש דיווחו כמעט כול כלי התקשורת בישראל בכותרת כמעט זהה. הכותרת התייחסה לסגן אדם מלול שהורשע בתקיפה בנסיבות מחמירות ובהתנהגות שאינה הולמת קצין. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, מלול הכה עציר פלסטיני במהלך פעילות מבצעית בכפר קדום שבגדה המערבית בחודש מאי 2009. מהכותרת ניתן להבין שהמערכת הצבאית סלחנית למעשיו ולכן פטרה אותו מעונש ולא היא. הכותרות שקריות.

סגן אדם מלול ישב 64 יום בכלא צבאי במעצר של טרום משפט. מה שבית המשפט קבע שהעונש על הכאת הפלשתיני חופף את תקופת מעצרו שטרם משפט וכי הוא כבר נענש, בפועל, על המעשה. להזכיר לכולם שתנאי המעצר בכלא צבאי חמורים בהרבה מתנאי המעצר בהליך אזרחי. לאזרח נורמטיבי שמנהל את חייו בשגרה 64 יום בכלא צבאי זה בהחלט עונש. הכותרות מטעות סגן אדם מלול נענש וכבר ריצה את עונשו ושילם את חובו המוסרי לחברה ששלחה אותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה