יום חמישי, 28 בינואר 2010

הוויכוח הדמוקרטי

הוויכוח הציבורי סביב הסכם אוסלו בשעתו היה ראוי, נכון ולגיטימי (למען הגילוי הנאות בשעתו תמכתי בהסכם). כמו כל וויכוח יצרי, מהותי וגורלי, היו בו גם אלמנטים של הכפשה, השמצה והסתה וכל צד לא טמן את ידו בצלחת. לשון משתלחת הייתה מקובלת על שני המחנות. רצח יצחק רבין בידי יהודי מתועב ב 04/11/1995, נוצל בצורה צינית להשתיק את קולות הביקורת הראויים על הסכם אוסלו וכרך את הביקורת הלגיטימית עם הסתה מפני שהיא, כך ניטען, יצרה את "האווירה הציבורית" שעודדה את הרצח. לידיעת כולם כל ביקורת נועדה ליצור, מעבר לטיעונים הענייניים, גם אווירה ציבורית וזה לגיטימי לחלוטין בדמוקרטיה תאבת חיים.

בכך ניסו לרצוח את הדמוקרטיה פעמיים. פעם ניסה לרצוח אותה הרוצח עצמו כאשר ניסה לאכוף באמצעות רצח על מדינת ישראל מדיניות שלא התקבלה בתהליך הדמוקרטי התקין. פעם שנייה על ידי מחנה השמאל שניסה להשתיק כל ביקורת על תהליך אוסלו או על מה שכונה "מורשת רבין" בטענה שהביקורת בסופה מובילה לרצח. אתמול היה לנו חזרה בזעיר אנפין בבית המשפט העליון בעקבות זריקת הנעל על נשאית בית המשפט דורית בייניש על יד מי שלפי כול העדויות פעל ממניע אישי לגמרי. תומכי האקטיביזם השיפוטי (שאני לא נימנה ביניהם) מיהרו לכרוך את המעשה באווירה הציבורית שנוצרה עקב הביקורת על בית המשפט העליון ובכך ניסו לעשות דה-לגיטימציה לביקורת עצמה.

הוויכוח על האקטיביזם השיפוטי ועל מעמדו של בית המשפט הוא ראוי, יותר מכך, הוא חיוני לדמוקרטיה הישראלית. אין דמוקרטיה בלי וויכוח ציבורי, אין וויכוח ציבורי בלי אווירה ציבורית וכל דמוקרטיה חייבת, כדי להישאר דמוקרטיה, לקחת את הסיכון שפה ושם ימצא משהוא שיפרש את הביקורת בצורה קיצונית – למרות שזה לא המקרה של בייניש. זה כמובן לא פוטר אותנו מאחריות לברור את מילותינו ולכבד את זולתנו.

------------------------------------


* אתמול ציין העולם את יום השואה הבין לאומי . יותר מכל עמי העולם השואה נוגעת לנו היהודים ולצוענים שראוי היה שנזכירם בכפיפה לשואה – כן גם הם יועדו לחיסול מוחלט על ידי היטלר. בישראל שידרו את תוכנית ההטפשה (מהמילה טיפש) "האח הגדול" בערוץ השני לאורך כל הפריים טיים, מתשע עד אחד עשרה בלילה. את תוכנית התעודה על סוביבור הנוגעת ליום השואה שידרו מיד אחרי כשרובנו כבר הלומי טלוויזיה בדרך למיטה. עוד דרך להתבהמות, לבנליזציה של הרוע, לקהות חושים ולהטפשה ציבורית כוללת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה