יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

יהרג ובל יעבור

רק שלש הם מצוות "יהרג ובל יעבור" – שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. כל שאר המצוות הם מצוות מתועדפות. כל תורת המוסר היהודי ובכלל עוסקת בשתי שאלות בלבד – לטעמי, מה הן המצוות ואיזו גוברת על איזו כשיש התנגשות של ערכים ונסיבות. הרי ברור שאסור לחלל שבת, אבל פיקוח נפש דוחה שבת וכו'...

מצוות ישוב הארץ הייתה עימנו תמיד בכל הגלויות ובכל התקופות ובכל אופן מצאו גדולי ישראל לאורך דורות רבים טעמים הרבה לדחותה לשעתם. יצירות מופת של העם היהודי, ובראשם התלמוד הבבלי, נכתבו בגולה על ידי יהודים שההלכה בערה בעצמותיהם. גם הם, לשעתם, תעדפו את מצוות ישוב הארץ על פני מצוות אחרות כגון הקיום היהודי עצמו, כפי שהם תפסו אותו. מי שמעדיף את אחדות עם ישראל על פני מצוות ישוב כל הארץ עכשיו ומייד או מי שאומר שדין מלכות דין הוא גם אם, כרגע, הוא סותר את ישוב הארץ אינו יהודי פחות טוב, פחות הלכתי, פחות מאמין ממי שחושב שכרגע מצוות ישוב הארץ גוברת על הכול. בכל מיקרה, כפי שכבר ציינו, אין מדובר במצוות יהרג ובל יעבור.

הציונות הדתית השתתפה בחתימה על מגילת העצמאות שנבעה מקבלת ישראל את תוכנית החלוקה. דתיים ישבו בממשלת ישראל משנסוגה מסיני ב- 1956. אלו שהבינו שכאשר מצוות ישוב הארץ מתנגשת בממלכתיות ישראל ותקומתו בארצו מותר וצריך לצמצם או לדחות את המצווה משום טעמים רבים יפים לשעתם.

רבנים הקוראים לסרב למילוי פקודה מפני שהיא סותרת את ההלכה משימים עצמם כמי שפרשנותם האישית היא ההלכה עצמה ולפחות גוברת על כל פרשנות אחרת. הם משימים עצמם כמי שיודעים בוודאות מה כוונתו של בורא עולם עצמו בסוגיות ההווה. לא את פרשנותם האישית הם קוראים להעדיף על פני חוקי המדינה ולסרב לחוקותיה אלא את רצונו, כביכול, של קב"ה עצמו. בכך הם עצמם חוטאים ומחללים, על פי ההלכה כמובן.

* ראה גם - הבה נפנטז : תפסת מרובה לא תפסת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה