יום שבת, 19 בנובמבר 2016

על צוללות ומטוסים

כל הפרשנים הצבאיים בעולם מסכימים שחיל האוויר הישראלי הוא אחד מעשרת הגדולים בעולם, אחד מחמשת המשוכללים בעולם ולא מעט טוענים, מניתוח ביצועיו, שהוא גם הטוב בעולם. פעם היו לנו סביבנו חיילות אוויר גדולים, עויינים, מצויידים בטכנולוגיה שעלתה או היתה שווה לזו שלנו, פרוסים במרחב של מעל למיליון קמ"ר במעל ל40 בסיסי אוויר פעילים ושמישים.  המשימה לשמור על שמי המדינה נוכח איום כזה, מתן סיוע קרקע לכוחות הפורצים וחיסול חיל האוויר שלו ניראתה כבלתי אפשרית. מצד שני הוכח ב ששת הימים, 1967, זה חשוב מאד להמשך, שפגיעה מקדימה, מתוכננת ומתוזמנת ברוב בסיסי האוויר של האויב משאירה אותו במצב לא מיבצעי על הקרקע בתוך כמה שעות.

כיום רוב האיום הזה כבר איננו. חילות האוויר של סעודיה ואיחוד האמירויות, גדולים ומשוכללים כביכול, מתגלים זה מעל לשנה בתימן, כמתקשים למצות את יכולותיהם גם באין אויב אווירי מולם. נשאלת השאלה האם ישראל באמת צריכה את העוצמה הזאת נגד החמאס, דאע"ש בסיני או שיירות האספקה של חיזבאללה בסוריה. בעיקר מדובר בכמות הגדולה מאד (מאות) של מטוסי קרב משוכללים מרחיקי טוס עד איראן. לצורך הבט"ש שציינתי יש לנו שפע של מסוקי קרב, מגוון של מל"טים ואם צריך מפעם לפעם איזה פצצה של טון די בטייסת משוכללת אחת.

למעשה כל העוצמה האדירה הזאת נצברה וממשיכה להצטבר לא מחשש לעוד מהפכה מוסלמית במצרים או מהתפרקות ירדן אלא כדי להתמודד עם האיום האיראני וכדי לייצר יכולת מכה מקדימה לאותו איום בטרם יתממש. הייתי בשעתו ועדיין מתתנגד חריף לעיסקת מטוסי ה אף-35 שעלותם מחרידה, תפוקתם המיבצעית מוגבלת, יתרונם כחמקנים הולך ומתבטל ויכולתם לשמש כחיישני אלקטרוניקה מעופפים ניתנת לביצוע בידי צי המל"טים המתקדם של ישראל שעלותו מיזערית ביחס למטוסי האף-36.

ב 12/2011 השתלטו האיראנים על המל"ט הכי סודי והכי חמקן של ארה"ב "המפלצת מקנדהאר" - RQ-170 והנחיתו אותו, אמנם בצורה לא מוצלחת, בשיטחם, תם עידן החמקנות האווירית עוד בטרם הושק ה אף-35 הראשון. שיטת הגילוי הייתה מעקב אחרי "ההילה האלקטרונית" של כלי הטיס, משהו דומה לאיתור טלפון נייד באמצעות האותות שהטלפון פולט בלי ליצור עם הנייד האובד שום מגע מכ"מי.  אין היום בעצם חמקנות אווירית אמיתית ונושא מלחמת הסייבר ואיתור מקורות הקרינה וה"עננה" האלקטרונית  הוא לא רק חלק ממלחמת העתיד אלא שהוא נמצא בתהליך פיתוח ושיכלול מואץ.  אפשר לקבוע שהמאמצים העצומים שישראל משקיעה ביכולת מכה מקדימה או אוחרת נגד איראן, היה ותרכיב, לקראת 2030, ראשי חץ גרעיניים על מערך הטילים המשתדרג שלה בהתאם למה שההסכם הנוכחי עם המעצמות מאפשר לה,  שהמאמצים האלה הולכים ונישחקים, מתיישנים במהירות והיכולת המדינית להשתמש בהם, גם בעידן טראמפ, כמעט ולא קיימת  לשם כך צריך להגיע להבנות מדיניות מרחיקות לכת עם סעודיה והמיפרציות שבכלל לא ברור אם ישרדו את יומם ואם יוכלו להסתכן בהבנות כאלה ולא ברור מה יהיו יחסי רוסיה-איראן..

יתר על כן האיראנים בונים על יכולת שיגור המונית של טילים לא רק מאיראן אלא מגבולנו הקרוב, סוריה, מערב עיראק ולבנון ובמיקוד נכון יוכלו לכסות את בסיסי האוויר שלנו ולרוות, במטחי ענק, את שיטות ההגנה האווירת שלנו - הכיוון הזה של כוח אוויר ענקי, משוכלל ומצוייד הולך וממצה את עצמו - כדי להתאים אותו לאיומי העתיד הגרעיני נידרשת השקעה יקרה פי כמה מבצוללות - נידרשת אלטרנטיבה טובה, זולה יחסית, אמינה ומתאימה למטרתה - הצוללות - על כך בפרק הבא !

3 תגובות:

  1. המאמצים העצומים שישראל משקיעה ביכולת מכה מקדימה או אוחרת נגד איראן הולכים ונישחקים, מתיישנים במהירות והיכולת המדינית להשתמש בהם כמעט ולא קיימת לשם כך צריך להגיע להבנות מדיניות מרחיקות לכת עם סעודיה והמיפרציות

    אולי תוכל לפרט, לא ברור לי מדוע מכה מוקדנת או איום גרעיני מאבדים את האיום והערך שלהם כבעבר, מה השתנה?

    השבמחק
  2. לאורי שלום

    השתנו כמה דברים - הסכם הגרעין עם איראן יעמיד את ישראאל כסוררת בקהיליה הבין לאומית לו תיזום, למעשה, מלחמה עם איראן. ההבנה הרוסית-איראנית לעיצוב המזה"ת וחימוש איראן בנשק רוסי מתצקדם, הפיתוחים הטכנולוגיים באיראן עצמה וצימצום הפער הטכנולוגי מול ארה"ב וישראל בצורה משמעותית והזמן שהסכם הגרעין מעניק לאיראן למגן, בעיקר תת קרקעית, את כל מה שחיוני לה. הדילמה הבסיסית של מכה מקדימה למשל הייתה ערב יום הכיפורים, הוותה מרכיב בהתלבטות הישראלית לגבי תקיפת הכור בעיראק ב 1981 (פרס בתנגד והדליף) ובששת הימים פירקה את השותפות הצרפתית-ישראלית - איני יודע מה לגבי טראמפ אבל ברור שבימי אובאמה מכה מקדימה ישראלית תפרק את השותפות עם ארה"ב וכך גם סביר שיקרה אחרי טראמפ . בימי טראמפ עלינו לשאוף שארה"ב תפעל ולא אנלנו .

    השבמחק
  3. דני,
    אין כל סיכוי שבעולם שהאירנים השתלטו על המל"ט האמריקאי. כדי לעשות זאת עליהם לפצח את האיפנון, ההצפנה, לפצח את פרוקולי הממשק של המל"ט ולפתח מערכת קשר לוויני שתוכל לפעול במקום המערכת האמריקאית. האירנים גם הציגו השנה מל"ט זהה (לטענתם) לאמריקאי (לדעתי הוא נבנה באחת הנגריות של טהרן). מעולם לא נתקל מאן דהוא בנשק אירני מתקדם בשדה הקרב. המערכות האירניות הן תמיד מערכות ישנות שמיוצרות ברשיון כמו תעשיית הרכב שלהם (מפעלים של פיג'ו שיצאו משימוש נמכרים לאירן ושם הם מייצרים דגמים ישנים של אותה חברה.

    השבמחק