יום שלישי, 22 ביולי 2014

מיטרד קרי

אחרי שבועיים של חילופי אש, שפיכות דמים ומאבק נגד החמאס נחת אתמול בשעה 22:00 ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב, בקהיר כדי, כך על פי הנשיא אובאמה, להגיע להפסקת אש "מיידית" על בסיס הבנות 12/2012 (הבנות "עמוד ענן").

במועד הגעתו לקהיר כבר דווח, כולל ברשת הטלוויזיה "אל-מידן" הלבנונית המקורבת לחיזבאללה, על התקדמות בשיחות בין אבו מאזן (הפרטנר) לחאלד משעל מנהיג החמאס על מתווה להפסקת אש. על פי המתווה, המקובל תיאורתית גם על תורכיה וקטאר, הפסקת האש תהיה מיידית והמו"מ על תנאיה יתנהל לאחר הפסקת האש. למעשה קיבל החמאס את התנאי הראשוני של המצרים - קודם הפסקת אש ואחר כך מו"מ. החמאס ואבו מאזן התמקדו בדרישה לערבויות בין לאומיות לפתיחה המעברים לרצועת עזה מישראל ומצרים בלי לקבוע מתכונת מוסכמת ולוח זמנים לפתיחת המעברים. עוד הסכימו הצדדים לנטרל את הדרישה העקרונית של הזרוע הצבאית של החמאס בעזה לשחרר את כל האסירים משוחררי עיסקת שליט שנעצרו מחדש במיבצע "שובו בנים", אחרי החטיפה באלון שבות ב 12/06/2014, על ידי העברת הנושא למו"מ בין ישראל למצרים, הערבה לעיסקת שליט. ידוע שמבחינת מצרים עדיף שכל אנשי החמאס ינמקו בכלא.  אפשר להגיד שהמטוטלת התחילה לפעול נגד החמאס והיו סימנים מובהקים לאן הדברים זזים. החמאס התחיל לרדת מהעץ.

כבר בהגיעו לקהיר, בסמיכות להגעתו של מזכיר האו"מ בן-קי-מון, במה שהיה אמור להיות מאמץ משותף, התגלה ששני השותפים הבכירים, מזכ"ל האו"ם ומזכיר המדינה, מדברים בקולות שונים. מזכ"ל האו"מ דיבר על כך שאין אפשרות להחזיר את הגלגל אחורה ויש לעבד הסכם נירחב יותר וארוך טווח שיתווה מוצא למצוקה של עזה. לעומתו ג'ון קרי דיבר על חזרה אחורה להבנות "עמוד ענן" שהובילו באופן ישיר לסבב הנוכחי. יתר על כן הבנות "עמוד ענן", הושגו בימי הנשיא המודח מוחמד מורסי כשמצרים לצד החמאס והגבול המשותף פתוח לחמאס  ואילו כיום שולט במצרים עבדלפתאח סיסי שהחמאס מבחינתו הוא אויב קיומי, נצר של האחים המוסלמים וגורם מלבה טרור במצרים בכלל ובסיני בפרט. מבחינת מצרים של היום גבול פתוח למצרים לחמאס בעזה אינה אפשרות ראויה לדיון.  אפשר לדון, לכל היותר, על פתיחה מעבר רפיח במיגבלות ביטחוניות חמורות בלבד.

בצד המתח המובנה ביחסי מצרים ארה"ב כשארה"ב מנדה את סיסי ומשעה את הסיוע הביטחוני למצרים בא קרי למצרים עם הצעות שמצרים, לא ישראל, לא מוכנה לקבל בשום פנים ואופן. יתר על כן מצרים תהיה מוכנה לדיון רציני עם קרי רק תמורת הסדרת הלגיטימיות של משטר סיסי בוושינגטון. בלי זה מצרים לא תהיה שותפה להפסקת אש "אמריקאית" בעזה.

בנוסף עד בואו של קרי לקהיר התבררה עוצמת איום המנהרות האסטרטגי מעזה, איום שהוא כולו תוצר הבנות "עמוד ענן" וביטול "רצועת המוות" בגבול עזה. ברור לכן שההבנות האלו לא יכולות להיות קבילות על ישראל גם לאחר טיפול יסודי בבעיית המינהרות נוכח החשש שהחמאס יבנה אותן מחדש.

בואו של קרי לאזור עם היוזמה "הפסקת אש מיידית על בסיסי הבנות 12/2012" יצרה לכן קרע מיידי עם מזכ"ל האו"מ, לא מקובלת על המצרים שרואים בחמאס אויב, לא יכולה להיות מקובלת על ישראל שלא יכולה ואין לה שום גיבוי ציבורי, אפילו לא בשמאל השפוי, לאפשר לחמאס במו הסכמתה לחדש את איום המנהרות מעזה. בעיקר שילחה יוזמת קרי את החמאס בחזרה לצמרות העצים עליהם טיפס לאחר שכבר החל לרדת מהן. שלא במפתיע  ביטל חאלד משעל את בואו לקהיר לקבל על עצמו את היוזמה המצרית המשופרת ושלא במפתיע חזר החמאס לדבר על תנאיו הראשוניים בתקווה שג'ון קרי, ההזוי הנצחי שמתחבר למציאות של שלשום כאילו היא היום, יוציא למענם את הערמונים מהאש. אפשר כבר להגדיר את ג'ון קרי לא רק כהזוי אלא כמיטרד לדאבונם ואסונם של תושבי עזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה