יום חמישי, 6 במרץ 2014

לו הייתי ציני

יש אצלנו לא מעט עיתונאים ופרשנים שמשימתם העיקרית כפרשנים וכותבים היא להגחיך ולהמאיס את ראש הממשלה בנימין נתניהו. חלק ניכבד מהם מרוכז בעיתון ידיעות אחרונות שלו אותה המשימה מאז הפציע העיתון 'ישראל היום' במקומותינו, למרות שבדיעבד התברר שהעיתון לא ממש מתחרה לידיעות אחרונות, לא מרפה ידיעות מלחסל חשבונות עם ביבי.

מיבצע לכידת אוניית הנשק קלוז-סי ליד פורט סודן אתמול בבוקר שיקף כניראה הצלחה מיוחדת  של שילוב זרועות מודיעיני, ישום אמצעים טכנלוגיים בצורה חדשנית ותיזמון מיבצעי מושלם. אגב המטרה הייתה הרבה יותר רחבה מהשמדת המישלוח כך שלא יגיע ליעדו, למשל  באמצעות 'תאונה' מיסתורית שהייתה גורמת לטביעת האוניה. למרות טענתה של סימה קדמון, היום בידיעות ש"אילו היינו ציניים" התיזמון היה מושלם מידי - כלומר היה רצוי, כדי להימנע מציניות מיותרת, לעשות את המיבצע בתיזמון גרוע יותר ובלבד שראש הממשלה לא יקבל בשידור חי חיזוק כה משמעותי לטענותיו ושלא יהנה, הוא לבד, מהילת הניצחון בזירה הבין לאומית. כל טענותיה של סימה קדמון קנטרניות לגופו של אדם ומפגינות בורות לגופו של עיניין.

כולנו מכירים את משפטו הידוע של קלאוזביץ מימי המלחמות הנפוליוניות ש"המלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים". רוצה לומר כל הפעלת כוח, שבאופן טיבעי כרוכה גם בסיכון חיי אדם, משרתת מטרה מדינית כפי שהדרג המדיני מבין אותה. זו יכולה להיות מטרה קיומית ממש או מטרה במחלוקת ואפילו מטרה הסברתית.  בהנחה המופרכת שכל רכיבי המיבצע נישלטו על ידי צה"ל והם תוזמנו  כדי לשרת בצורה המקסימלית את צרכי ההסברה של ראש הממשלה, הרי מדובר בישום מושלם של עיקרון "המשך המדיניות באמצעים אחרים" ויש בה רק להעצים את גודל ההישג. זה לגיטימי לחלוטין לסכן חיי לוחמים כדי למצות עד תום אפשרויות או הישגים מדיניים כי הזירה המכריעה היא הזירה המדינית.

עוד טענה סימה קדמון שפירסום המיבצע, מיד לאחר ביצועו בתיזמון  "שלא יתכן שהוא מיקרי" , סיכן את חיי הלוחמים שעדיין מחכות להם שתי יממות במים עויינים. הטענה מפגינה בורות עמוקה ווהיא מגלמת הנחה שהאיראנים ושותפיהם בטרור לא היו יודעים, נניח כעבור 4 שעות לכל המאוחר, על ההשתלטות אפילו לא דלפה לתקשורת כלל. אם היו ויש גורמים שיכולים להערך לפגוע באוניה וצוותי חייל הים בדרכם לאילת רובם היו יודעים על כך מזרועות המודיעין האיראניות שעות מעטות לאחר המיבצע. תיזמון הפירסום על ידי צה"ל, מלבד זה שהוא משרת היטב את הדרג המדיני מאפשר למדינת ישראל, כלקחים מהעבר, לישלוט על המסר ולאלץ אחרים להגיב לידיעה במקום לפרסם גימגום על ידיעה "ממקורות זרים".

עוד מלינה סימה קדמון שראש הממשלה, לטענתה כדי  למקד רק בו את אור הזרקורים, אסר על שרי הממשלה להתבטא בנושא המיבצע. הרי אנחנו יודעים מעברנו שלרוב השרים אין ממש מושג על פרטי המיבצע אבל הם אצים לתיקשורת משל היו בסוד העיניין מיומו הראשון. יש היגיון מלא בדרישה . שנית השר שזכה להכי הרבה שעות מסך בנושא היה דווקא שר הביטחון בוגי יעלון, יריב פוטנציאלי של נתניהו.

לו היינו ציניים, כמשפט החוזר על עצמו במאמרה של סימה קדמון, הינו חושדים שידיעות עסוק  ב"להגחיך" את ביבי לא משנה מה הוא יעשה. היות ואנחנו לא ציניים אז זו סתם הבורות וחוסר הידע הרלבנטי של הכתבים שלו - הם הרי התכוונו לדווח אמת בלבד.



* הערה - אני כמעט משוכנע שיעד הרקטות לא היה עזה אלא גורמי אל קאעידה בסיני  ומטרתם העתידית הייתה העיר אילת שנוכח ההתפתחויות באזור מקבלת משמעות אסטרטגית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה