יום חמישי, 3 בינואר 2013

נישכחות - עבודה בעיניים

* מיד לאחר שיחרורו של גילעד שליט, ב 18/10/2011, הודיעו לנו על הקמת ועדה שתיקבע כללים לשיחרור בני ערובה בפעם הבאה כדי שהמחזה המביש של שיחרור 1000 אסירים תמורת חייל אחד לא יחזור על עצמו וכדי לפגוע במוטיבציה לחטוף עוד ועוד חיילים. גם היום חלק גדול מחשיפות השב"כ, חלק גדול מהאיומים הגלויים והסמויים ומהשאיפות והתקוות של הפלשתינים ממוקד בחטיפות נוספות. במוקדם או במאוחר הם גם יצליחו.

בדיוק לפני שנה, בתחילת ינואר 2012 פורסמו מסקנות ועדת שמגר שהוקמה למעשה ב 07/2010 כדי לקבוע כללים למיקרה חטיפה נוסף בעתיד. תמיד הייתי סקפטי לאפשרות שכללים והנחיות יגברו על לחץ ציבורי ומנטליות לאומית - הרי תמיד אפשר גם לשנות את הכללים. הנקודה היא שמאז הגשת מסקנות הועדה, ומאחר שגלעד שליט כבר היה בבית ונושאים אחרים השתלטו על סדר היום, איש לא דן במסקנות, איש לא אימץ אותם - הנושא פשוט נישכח כלא היה - יוק.
 
------------------------------

* אזרח ישראלי נוסף נמק בכלא המצרי, עודה טראבין. הוא משמש כנייר לקמוס עד כמה מדינת ישראל נוהגת בשיוויון ומאמצת לחיקה גם את אזרחיה הערביים הגם שהם מתנגדים לזהותה היהודית. באפריל 2011, ובאוקטובר 2011, בעיקבות שיחרורו של ישראלי אחר, אילן גרפל, ושוב באוקטובר 2012 הופצו ידיעות שהנה, ממש עכשיו, יוסכם על עיסקה לשיחרורו של עודה טראבין, אפילו נינקב מחיר - 65 עצורים אזרחי מצרים הכלואים בישראל. משהו שמע על עודה טראבין - פשוט נישכח כלא היה - יוק. מעניין אם שמו היה למשל במקום עודה עודד ובמקום טראבין סתם רבין. יש לי תחושה שהצעיר הישראלי אנדרי פשניצניקוב שנעצר לאחרונה על ידי המצרים יעסיק אותנו הרבה יותר מעודד רבין (סליחה - עודה טראבין).
 
-----------------------------------------


* בסמוך לחג המולד לפני עשרה ימים עשתה עיריית ירושלים מחווה לקהיליה הנוצרית והציבה עץ אשוח ברחבת שער יפו ההומה תיירים מכל העולם. ירושלים, בירתנו, היא גם עיר קדושה לנוצרים ולמוסלמים וישראל מחוייבת כמדינה דמוקרטית לכבד את מיעוטיה ואת ערכיהם וגם לחזק את מעמדה של ירושלים כבירת ישראל אך בו זמנית גם עיר פתוחה לכל הדתות וסובלנית למיעוטיה כל עוד אינם מתנכלים לאחרים. עץ האשוח הקפיץ את ה"פיוז" לחרדים ותוך פחות מיממה הוסר העץ. עץ האשוח אינו פוגע במאום בנו, הרוב היהודי, בשיוויון כלפי הזולת, בחובה לכבד את הזר הגר בתוכנו ובחובה לנהוג בשיוויון מלא עם כל אזרחי ישראל, תהיה דתם אשר תהיה. הדוגמא החיובית היא מסורת הדלקת חנוכיה בבית הלבן בארה"ב בחג החנוכה - מסורת שהיא בעיני סמל לסובלנות.
לצערי איש לא קם להגן על המחווה הזו, למעשה לא הטרדנו את עצמנו יותר מאשר בפרשיית עודד רבין הכלוא במצרים. ישראל אינה מדינת כל אזרחיה - היא מדינה יהודית דמוקרטית, אבל חובה עליה לנהוג בשיוויון מלא ובכבוד עם כל אזרחיה - גם אלו החלוקים על זהותה ודמותה. שיווין אזרחי בישראל - יוק.
 
------------------------------------

* ביבי נתניהו עשה עוד סיבוב על הגדר שבנייתה הסתיימה, כביכול, בגבול מצרים (נותרו עוד 12 ק"מ על יד אילת). הוא התפאר בעצירת המסתננים מהגרי העבודה ובמספר האפסי שכן הגיעו לישראל מאז כמעט הושלמה בניית הגדר. כמו אולמרט הוא משפץ קצת את האמת. כ 60,000 אלף מהגרי עבודה הגיעו ממצרים לישראל. שנים התווכחו בינהם גורמי הממשלה על תיקצוב הגדר, שנים חדרו מהגרי העבודה לישראל באין מפריע כשמנגנון שלם ערוך לטפל בהם ולשגר אותם ישירות לשכונות הדרום של תל אביב לבל תופרע מנוחת השכנים בשכונות היוקרה בצפון. את הגדר תיקצבו והקימו לאחר פיגוע הדמים באילת ב קיץ 2011. לא בעיות חברה ולא מצוקת השכונות של דרום תל אביב האיצו את בניית הגדר אלא פשלה ביטחונית. אני משער שללא הפיגוע באילת הגדר, שהוקמה פתאום במהירות שיא, עדיין הייתה נושא לוויכוח בין פקידי האוצר לפקידי משרד הביטחון. עכשיו, בדיעבד, אפשר לייחס לה מטרות חברתיות כביכול כי האמת נישכחה - יוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה