יום שני, 14 בנובמבר 2016

תיבת תהודה

תיבת תהודה היא תיבה אקוסטית שמונעת מרעשי רקע להיכנס לתיבה ומצד שני מגבירה את מה שבתוכה במונים. תלחש לתוך התיבה "בוקר טוב" - לא תשמע מהצד השני אלא "בוקר טוב" חזק, חוזר על עצמו מספר פעמים כשגלי הקול מוסטים מהקירות של התיבה חזרה לחללה ולא תשמע את רעשי הרקע שעלולים לשבש את המוזיקה.

דמוקרטיה וחופש הדיבור הם ההיפך הגמור של תיבת תהודה - לכאורה ותאורתית כל קול שמושמע בדמוקרטיה צריך להתעמת עם קולות אחרים על מקומו במרחב ומול רעשי רקע רבים, שעשויים להשפיע על השמיעה. לכן, במונחים דמוקרטיים "תיבת תהודה" היא משטרת מחשבות שמסננת את הקולות האחרים ומשאירה את השומע רק עם ההדים החוזרים של הקול הניבחר. מי ששולט על תיבת התהודה הוא הדגם הכי קרוב ל"אח הגדול" - זה שאומר לנו מה אנחנו חייבים לדעת, מה לא ולכן גם מה אנחנו אמורים לחשוב - לפחות רובנו שלא טורחים לפתח מקורות מידע עצמאיים.

בעוד אנחנו מוטרדים מהשאלה אם רשות השידור תשאר או יקום תאגיד שידור  התפאר בארה"ב יועצו לעינייני תקשורת של הנשיא אובאמה, בן רודס,  בראיון לניו יורק טיימס ב 07/05/2016, כיצד הקימו הוא וציוותו "תיבת תהודה" שתמכור לציבור את הסכם הגרעין עם איראן מ 14/07/2015. עצם ההתפארות מעלה שאלה לגבי בן רודס עצמו, היושרה שלו והשכל שבין הכתפיים .

מה היה ב"תיבת התהודה" -  ראשית הבנה בין ממשל אובאמה לרשתות תקשורת מובילות לשתף פעולה  בשיווק ההסכם. הכוונה ל"ניו יורק טיימס", ל"וושינגטון פוססט" ל CNN ו CBS.  הרשתות במקום לדווח, לקיים תחקירי עומק נשכניים ולעלות ספקות שיתפו פעולה בהשתקת דעות אחרות ודיווח שקרים וחצאי אמיתות וקביעת המיסגרת של הדיון. השקר הבולט ביותר היה מיחזור ויצירת תהודה לטענה שהמגעים בין איראן לארה"ב בסוגיית הגרעין החלו ב  2013, כשנפתח חלון הזדמנות בדמותו של שר החוץ המתון מוחמד זריף (שקר לכשעצמו - מוחמד זריף הוא חייכן וחביב אבל רחוק מלהיות מתון)  למרות שהמגעים החשאיים בין איראן לארה"ב החלו כבר ב 2009 כשהקיצוניים באיראן הפעילו את הבאסיג', מליציית הגדנ"ע האיראניות, להכות במפגינים לעתים עד מוות.  לכן, כשפרצו מהומות באיראן סביב זיוף הבחירות למג'לס ולנשיאות ב 2009 סירב הנשיא להביע עמדה ולמעשה התנכר לתומכי הדמוקרטיה באיראן ולתומכיו של מיר חוסיין מוסאווי. שוחרי הדמוקרטיה באיראן, הם היו הקורבנות הראשונים של ממשל אובאמה במזה"ת למרות שהם לא ידעו זאת.  

שנית הקימו  מאגר ("פול") של מרואיינים "מומחים" בתחום של יחסים בינ"ל, פיקוח על נשק, טכנולוגיה גרעינית ומזה"ת, שדעותיהם היו ידועות מראש.  שותפי "תיבת התהודה"  יראיינו רק אותם כדי ליצור מצג מבויים שמומחים שונים, בתחומים שונים, שמרואיינים כביכול בלי קשר ברשתות תקשורת שונות - כולם יהללו וישבחו את ההסכם כטוב ביותר שניתן להשיג.  מרכיב שלישי - הרשתות השונות ידווחו האחת על רעותה וכך ישכפלו וייצרו "תנודה" נוספת לדברי ה"מומחה", שסומן וסונן מראש. ברור שהתקשורת הכביכול חופשית, בהבנה עם הממשל, חברה ביחד לנטר את מחשבות האזרחים, לסנון ולהרחיק מהם דעות אחרות עד שיאמינו במה שהממשל רוצה שיאמינו בו. זה במדינה כביכול "הכי" דמוקרטית בעולם, כשבשילטון מפלגה "מתקדמת" ונשיא "ליברל" שגם אחראים, לצורה הנוספת של עיצוב החשיבה שלנו ה"תקינות הפוליטית" וגם, על פי מסמכי סנודן, ניהלה מעקב אלקטרוני ממוחשב אחרי כל אזרחיה משתמשי הטלפונים הסלולארים. .

כל אותם תרגילי בקרה הופעלו לטובת הילארי קלינטון, על ידי אותם רשתות, באותם שיטות אלא שהפעם התווסף לסל הכלים מבול ה"סקרים"  שלפיהם האמת ידועה מראש והתוצאה גם. בחירת דונאלד טראמפ ריסקה את המצג הווירטואלי והציגה אותו כתעשיית שקר מתוכננת, על ידי עיתונות חופשית כביכול, שהתגייסה למשטר את המחשבות ולעצב את המציאות למעננו. אני מרשה לעצמי להאמין, למרות שאין לי נתונים להוכיח זאת, שאת השקר המאורגן ניפצה בעצם התקשורת האנארכית - הרשתות החברתיות והאינטרנט.

ביום שישי  11/11/2016 התנצל המו''ל של "ניו יורק טיימס" ארתור סולצברגר הבן, בהודעה המבטיחה כי מעתה 'העיתון יקדיש את עצמו לדיווחים (על המתרחש) באמריקה ובעולם ביושר'.  כלומר הודאה בפה מלא על הטיה מכוונת של הדיווחים, לא ביושר, עד כדי עיוות התמונה

כל אחד כאן בארץ, כשהוא בוחן את עצמו אחורה, וודאי יזכר כמה פעמים הופעלה עלינו "תיבת התהודה". בבחירות הקודמות למשל, במקום לעסוק במדיניות הגרעין, בהתפתחות יחסינו עם הפלשתינים, בכלכלה ובקליטת העליה עסקה כמעט כול התקשורת, כשהיא תופסת נתח עצום מסך הדיווחים, בשאלה כמה שרה צועקת על עובדי בית רוה"מ, האם על הנרות הריחניים שולם באשראי או במזומן, האם הכסף בא מכיסו של העובד, מי אישר שעות נוספות לחשמלאי, האם השניצלים היו דקים מספיק ולמה העבירו את ה"פיטריות" מבית ראש הממשלה בירושלים לביתו הפרטי בקיסריה.  אגב הנושאים ראויים לדיווח בסעיפי הרכילות והפלילים ולא בכתבות ענק, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, בתקשורת הישראלית ה"חופשית". כמו בתיבת תהודה נוסח אמריקה השתדלה התקשורת החופשית להכתיב לנו את תבנית החשיבה לקראת הבחירות שחוץ מעלילות שרה במשק הבית אין בעצם סוגיות רציניות בבחירות, בשפה מיקצועית זה ניקרה "הטפשה".

האם יש בארץ אפשרות מעשית שמשפחות מוזס ושוקן יחברו יחד לעוד ועוד תיבות תהודה - אם בארה"ב זה אפשרי אז וודאי אצלנו כשהשליטה הפרטית על התקשורת כל כך מרוכזת. בראיה הזו עיתון חינמי כמו "ישראל היום", תקשורת ממלכתית בפיקוח וועדה ציבורית, שאין לה שום שליטה על שפע אמצעי התקשורת האחרים ועל התכנים שהם משדרים, חיונית לחופש הביטוי שעיקרו שפע של דעות מתנגשות. ישאל כל אחד את עצמו איפה יש באמת תקשורת חופשית בארה"ב או אצלנו ?

4 תגובות:

  1. קשה להאמין שהסקרים כולם סולפו במתכוון. אולי היתה הסתרה של סקרים בודדים בעלי תוצאות יוצאי דופן ואולי חלק מהסקרים נעשו בצורה שלא שיקפו את המציאות, לדוגמה היו טענות שחלק מהסקרים נעשים רק לטלפונים קווים ומי בימנו מחזיק טלפון קוי חוץ ממבוגרים, וקשה להאמין שמישהו כמו נייט סילברס לא יהיה אוביקטיבי. סביר יותר שתיבת התהודה גרמה לאנשים לחשוש להודות שהם עומדים להצביע לטראמפ מתוך חשש לביקורת. לעולם לא נדע כנראה מדוע הסקרים הראו פער של כ 3% לקלינטון כשהתוצאה הסופית היתה 0.2%
    מה שבטוח שהמידיה פה להשאר והשימוש שלה לצרכים פוליטים רק יתחזק. אם כיום אפשר למצוא הקלטה שלך צועק על הגננת בגיל 3 ולהשתמש בזה כהוכחה למצבי רוח קיצוניים אז ישתמשו ויבדקו כל צעד קטן בימי חיי כל מועמד רק שזה כבר לא כל כך ישפיע כי יסתבר שכל הגברים אוהבים סקס וכל הנשים שקרניות וכולם מתרחצים בעירום רחמנא ליצלן

    השבמחק
  2. לאורי שלום

    קשה להצביע על נקודה - ראשית טראמפ עצמו הורה כשבוע לפני הבחירות לתומכיו לשקר, שנית היו כאלה שהתביישו, שלישית ניסוח השאלות וודאי כמה טריקים נוספים שאיני מכיר. כך או כך הסקר איבד רבות מערכו- למשל ניתקלתי כאן בארץ, בידיעות, במיקרים שפירסמו סקרים לא מעודכנים כאילו זה אתה יצאו מהדפוס. הכותרת צעקה מה שצעקה אבל מי שבאמת קרא את הידיעה היה כתוב, איפה שהוא באמצע, שהסקר נערך לפני, נניח 10 ימים, בקרב מדגם מייצג וכו..... כל מומחי התקשורת מסכימים שהכותרת היא הגורם החזק שנישמר בראש ובזיכרון. אז העיתון לא ממש שיקר - היו נתונים בתוך הכתבה, אבל בהחלט תיחמן !

    השבמחק
  3. לגבי הסקרים- אם הם היו כל כך מתוחכמים ועוקרי הרים ותיבות שלמדים מניסיון העבר הם היו מסלפים אותם לכיוון השני כך שהיו יוצרים תחושת בהילות בקרב מצביעיהם ותחושת זחיחות בקרב מצביעי טראמפ שאולי לא היו טורחים להגיע לקלפיות.

    גיא.

    השבמחק
  4. לאנונימי שלום - יתכן, אבל ברגע שאתה נוטש את היושרה המיקצועית והנתונים אתה ניכנס לעולם של ספקולציות בלתי ניתנות לחישוב ושליטה - עובדה הם לא זיהו, אולי לא רצו לדעת,ווהתבזו !

    השבמחק