יום שבת, 27 באוגוסט 2016

שם המשחק "תיזמון"

בנאומו ביום רביעי  18/08/2016 בערב בתל אביב בכנס של תנועה שטרם שמעתי עליה "דרכנו" השאיר אחריו אהוד ברק, שלאחרונה תוקף את נתניהו בחריפות בכל הזדמנות נדירה שהוא בארץ, כתב חידה שכולם מנסים לפענח "מחיר כבד יש גם להתרחשות נוסםת שגם בה, שוב, צירוף מדאיג של חוסר יכולת לשפוט אינטרסים עמוקים של ביטחון  ואת סדר העדיפויות שהם מכתיבים... וכן התנהלות אופרטיבית לא מוקפדת, כל אלו הובילו לחשיפה מטריד ביותר של ישראל מול אתגר ביטחוני מרכזי" ציטוט - את האתגר הביטחוני סירב ברק לחשוף.

מחוסר ידיעה מוחלט למה התכוון ברק וסריקת האירועים הביטחוניים הידועים לציבור ולי אני מאמין שאהוד ברק התכוון לאירוע הירוט הכושל של המל"ט הרוסי (על פי יוסי מלמן במעריב) שחדר לשטחנו ברמת הגולן ב 17/07/2016 בסביבות השעה 17:00. לעבר המל"ט שוגרו 2 טילי פטריוט מסוללה קרקעית שכניראה התנגשו אחד בשני מעל איילת השחר וטיל אוויר אוויר ישראלי ממטוס קרב שהחטיא.

אין ספק שהמל"ט היה מצוייד באמצעי שיבוש והטעיה מחוד הטכנולוגיה העולמית. איני יודע האם כל אמצעי השיבוש נישאו בידי המל"ט עצמו או שחלקם הופעלו ממטוסי ביון אלקטרוני ולווינים רוסיים אי שם.  אני משער, מדגיש אין לי מידע, שהקטע "וכן התנהלות אופרטיבית לא מוקפדת" מתייחס לעצם ההחלטה ליירט, לעקשנות ולכישלון שאכן חשף חור ענק במעטפת הכללית של ההגנה האווירית בישראל ופירצה אלקטרונית דרכה יוכלו בעתיד מל"טים, מטוסים וטילי שיוט לחדור לישראל ולעשות בה כעולה על רוחם של התוקפים.  

בטרם אמשיך בניתוח האירוע אחזור חזרה לירי טיל היבשה-ים של החיזבאללה, למעשה על ידי צוות איראני, שפגע באח"י 'חנית"  ב 16/06/2006. הספינה הייתה מצויידת ב"חליפה אלקטרונית" שנועדה להגן עליה בדיוק מאותם טילים ולשבש את מעופם. המערכת הייתה מנותקת ולא פעילה בזמן ירי החיזבאללה (איראן) מה שעורר גלי גיחוך ולעג בארץ. זאת לדעת !! החיזבאללה פרס רשת חיישנים אלקטרונים לאורך מאחזיו בים התיכון שכל תפקידם לאכן, לזהות ולאפיין את "ההילה" או "העננה" האלקטרונית סביב ספינות חיל הים. הדילמה הייתה האם לחשוף את אותה "עננה" ואת מאפיניה בטרם עת כך שהאויב יפיק לגביה לקחים שיחזיקו אותנו בערפל ויופעלו נגדנו בעתיד במצבים הרבה יותר קשים או לחילופין להשיקע הון עתק, בהנחה שהאויב חשף אותה ואת יכולותיה, בתפירת "חליפה אלקטרונית" חדשה . עוד נתון, מאז שלהי 11/2011, עת הצליחו האיראנים להשתלט מרחוק על המל"ט החמקן האמריקאי הסודי ביותר עד אז הידוע בכינויו "המפלצת מקנדהאר" - RQ-170 - ולהנחיתו, מבלי שמנגנון ההשמדה העצמי יופעל בו, אמנם בנחיתת ריסוק, באיראן יש שיתוף פעולה מודיעיני/אלקטרוני מלא בין איראן לרוסיה.  

לכן נכון שהמל"ט הרוסי חשף חור ענק בהגנה המערכתית והאלקטרונית של ישראל שיכלה לשמש את רוסיה ובעיקר את "הלקוח" שלה איראן נגדנו בעתיד. ברור כשמש שכרגע ניזעקים טובי המוחות בישראל לפענח את הכישלון, לחסום את הפירצה ולשדרג את יכולת ההגנה האווירית. דבר אחד ברור כרגע - בתוך זמן לא רב הפירצה תחסם ויש סיכוי יותר מסביר שאיראן ורוסיה יזדקקו לזמן רב, לתרגילי "חדירה", להפעלת רשת לווינים ושיגרה של נוכחות מטוסי ביון אלקטרוני כדי לנסות להבין מה הייתה בדיוק "התשובה" הישראלית. במשחק החתול והעכבר הבלתי ניגמר. אין שום אפשרות לדעת היום היכן נהיה כשנזדקק למערכות בזמן אמת והאם דווקא הרוסים הם אלה שעשו שגיאה אסטרטגית כאשר חשפו את יכולתם טרם זמן והעירו אותנו, בקריאת השכמה אדירה, משאננותנו או שהם ימצאו דרך לגלות גם בעתיד את הפרצות שלנו - הכל תלוי בתיזמון העימותים בעתיד ויתכן מאד שמעז יצא מתוק !

2 תגובות:

  1. כאשר האירנים עצרו את סירות חיל הים האמריקאי לפני כשנה, נשמעו טענות שהאמריקאים לא זיהו אותם באמצעים אלקטרונים מתקרבים אליהם. גם המל"ט שהאירנים שולחים מעל הספינות האמריקאיות לצורכי ביון והרתעה כנראה לא מזוהים על ידם או שהם לא מצליחים לשבש את פעולתם.
    אין ספק שכעת הישראלים והאמריקאים ינסו ללמוד את המל"טים הרוסים והאירנים מקרוב.

    השבמחק
  2. אכן זו עוד דוגמא ליכולות האלקטרונית המתקדמות של איראן כתבתי בשעתו על התקרית כאן בבלוג - ראה קישור - http://danireshef.blogspot.co.il/2016/01/blog-post_14.html מה שצריך לעורר גאגת אמת רצינית בישראל - אם הם "קירקסו" את ארה"ב בעלת היכולות המופלגות פעמיים !! בתוך חמש שנים מן הסתם יש להם גם שפע "הפתעות" עבורנו !!

    השבמחק