יום ראשון, 4 בספטמבר 2016

כולם רימו - כולם הפסידו !!

סבר פלוצקר, לדעתי מהרציניים שיש, מסכם היום במאמרו ב'ידיעות אחרונות' שנה לעיסקת הגרעין עם איראן - אפשר לסכם את השנה כך -יהאיראנים הצליחו לתעתע בכולם ונישארו תקועים עמוק בבוץ, כל המומחים, המעריכים והמתכננים טעו בגדול וכך גם הערכות המודיעין ברובם !  אוסיף משלי מה שכבר כתבתי כאן בעבר - נשק גרעיני הוא לא !!, אדגיש לא !! נשק לשימוש כי היום משמעותו הכמעט יחידה, אפילו לגבי צפון קוריאה, היא השמדה טוטאלית - למעשה התאבדות לאומית מוחלטת , נשק גרעיני נועד לסחטנות פוליטית, למיצוב בין לאומי ולריסון האויבים והיריבים.
לפי סבר פלוצקר האיראנים החליטו כבר ב 2003 לחדול מפתוח נשק גרעיני אבל חזרו על השגיאה הנוראית של סדאם חוסיין, להמשיך במצג תעתועים כאילו הם על סף הפריצה לגרעין. סדאם חוסיין, כידוע, גרר את העולם המערבי למערבולת חישובים מוטעים שסופם בחיסולו שלו, בהשתלטות השיעים על עיראק ולבסוף בתהפוכות התפרקות המזה"ת כולו. בתוך כל מצגי התעתועים, העמדות הפנים והאינטריגות הפוליטיות בלט טובה דווקא הנשיא ג'ורג' בוש הבן,  שביום שלישי 04/12/2007, אמר בפומבי שאיראן חדלה מאז 2003 בפיתוח נשק גרעיני - הוא כניראה למד משהו מהפיאסקו הנורא בעיראק. רבים וטובים (ואני הקטן בינהם) לעגו אז לנשיא היוצא שעיקר עיניינו להעביר את "הגרעין האיראני" לנשיא הבא - מסתבר שמכל המידע שהיה ולמרות המודיעין הישראלי שנחשב כמעט כ"יודע כל" בנושא הגרעין האיראני - זו של הנשיא בוש הבן הייתה הנכונה ביותר. לפי סבר פלוצקר האיראנים וויתרו בהסכם הגרעין על מה שכבר שמטו מידהם 12 שנה מוקדם יותר תוך הונאת כל העולם.
מכאן מתחיל צבר טעויות עולה על כל דימיון מצד כל הצדדים בסיפור. נתחיל באיראן - התרסקות מחירי הנפט, המשטר המושחת והחשדני פוליטית בלמו את זרם ההשקעות הזרות שאיראן כה שיוועה להם !! למעשה אפשר ליטעון שהנזק הכלכלי שאיראן השיתה על עצמה כדי ליצור מצג שווא של "התפתחות גרעינית" מאז 2003 גדול במונים רבים מכל רווח אפשרי מהסרת הסנקציות - נזק של פיגור וקיפאון כלכלי בן 15 שנה. יתר על כן התפרקות המזה"ת גררה את איראן לליבו של המאבק הסוני-שיעי ההיסטורי שמעמיס על כלכלתה נזק בל ישוער !! איראן אמנם הצליחה נקודתית במו"מ הגרעין אבל הקימה עליה את העולם הסוני - איראן נמצאת, כמעט מכל בחינה, במצב גרוע ביותר מלפני עיסקת הגרעין - היא טעתה בהערכות האסטרטגיות הגדולות שלה וכעת היא במלחמת מאסף להגן על מה שנותר מכוחה במזה"ת - בלי רוסיה מצבה היה גרוע הרבה יותר .  יתר על כן איראן אחראית יותר מכל להתקרבות שבין המדינות הסוניות לישראל בכל התחומים עד כדי אימוני חיל אוויר משותפים בארה"ב עם ירדן, איחוד האמירויות ופקיסטן.  פעם איראן ניסתה להוביל את העולם הסוני נגד ישראל והיום ישראל משתפת אתם פעולה נגד איראן  - יש לאיראנים המון סיבות לא לישון בלילה !!
ארה"ב טעתה בגדול כי איראן, שאובאמה העריך בפומבי, תעבור תהליכי פתיחות, נישארה דיקטטורה קשה ודורסנית וקצב ההוצאות בה להורג הוכפל. איראן לא הפכה לגורם ממתן שפונה לפיתוח כלכלי ושיתוף אלא לגורם מתסיס שמזין את המאבקים במזה"ת בעוצמה שלא הייתה לפני כן. ולמרות חיזור אמריקאי אחרי איראן בניסיון לייצב איתה את המזה"ת איראן לא גומלת אלא במלל מכפיש, מבוכות צבאיות ועימות מתעצם עם העולם הסוני - ארה"ב לא יכולה להצביע על שום הישג משמעותי ביחסים עם איראן מצד אחד ועם שאר המזה"ת הסוני מצד שני והיא היום המעצמה הכי נילעגת ומוכפשת באזור. היום ארה"ב יודעת שהיא שילמה על סחורה ווירטואלית !!
ישראל טעתה בגדול גם בהערכת המשמעות האמיתית של איום הגרעין האיראני, בהערכה שהסרת הסנקציות תעצים את איראן בכסף ולגיטימציה בין לאומית שתמוקד בישראל ולכן שווה לפתוח בעימות מבוקר עם ארה"ב שבעצמה הולכה שולל !! המעט שאפשר לאמר בזכות ההתנהלות של ראש הממשלה בנושא הגרעין האיראני שכולנו חכמים בדיעבד ושהוא בחברה מצויינת עם גדולי עולם שבה כולם בילבלו את כולם, הטעו איש את רעהו, רימו את העולם ויצאו ניפסדים - מין צרת רבים ...!
- מחר - המלחמה של העתיד כבר כאן ואנחנו !?


9 תגובות:

  1. דני, אם דבריך נכונים הרי שאנחנו לקראת שקט ושלום ולא לקראת מלחמות - בהם מאס כבר העולם ברובו. ציוצי מלחמות נשמעים רק מפי בודדים וגם אלו נשמעים מתוך חבית ריקה.
    אני מאמין שהעתיד מואר יותר ויחד עם התקרבות הסונים לישראל נפתח כאן ידידות מופלאה.העבר לא היה כזה, אבל הוא כבר איננו.ההווה משתנה ומצביע על כיוונים שונים וטובים של פוטנציאל מפתיע לטובה, דווקא עם הערבים. אמתין לראות ונקווה לטוב.

    השבמחק
  2. אם אומנם הם הפסיקו את הפתוח ב 2003 כיצד אפשר להסביר את ההשקעה בכל עשרות אלפי הרכזות שפועלות במקומות שונים ומזקקות אורניום? את המדענים האטומיים שנרצחים ואם הם נרצחים אז יש כאלו.

    השבמחק
  3. לסדאם חוסיין לא היה נשק להשמדה המונית - פשוט לא היה !! אבל הוא השקיע הרבה במצג כאילו יש לו !! אני לא יכול להסביר אלא לשער שהוא לא האמין שארה"ב תתקוף והוא רצה לשמר את ההרתעה של עיראק באמצעות ה'בלוף' שאכן הוא ממש בדרך לגרעין. לך תדע ? אני הבאתי דברים בשם אומרם וסבר פלוצקר הוא, בעיני, עיתונאי אמין מאד ומקושר.
    לפי מה שאני יודע אכן ב 2003 ותחילת 2004 הייתה 'בהלה' באיראן ובסוריה שהנה ארה"ב תמשיך במסע ה"דמוקרטיזציה" של המזה"ת ותתקוף גם את סוריה, בעדיפות סבירה יותר ואת איראן בהתאם להתנהגותה ודרגת ההתנגדות שלה - יש על כך שפע של דיווחים, למשל מאהוד יערי בערוץ 2,. מכאן אני גולש לתחום ההשערות ולא הידיעות ֱ איראן מאויימת, לתפישתה, על ידי הגוש הסוני תחת אמברגו שמיישן את צבאה וזקוקה, כלקח ממלחמת איראן/עיראק בשנים 1979-90 הרתעה אסטרטגית עמוקה - בניית היכולת הטילית ופיתוח הטכנולוגיה הגרעינית כתשתית משרתות את המטרה היטב. איני יודע אם איראן חזרה לחתור ממש לפצצה ונאמנים עלי דברי סבר פלוצקר, אבל לחתור לטכנולוגיה גרעינית מץקדמת שמצמצמת את הזמן לפצצה, היראה שכן !! כך או כך ברור שכל הצדדים תיחמנו אחד את השני וכלום !! וזו הנקודה, שגו בחישובים והערכותיהם ויצאו מופסדים !

    השבמחק
  4. חבל שלא העלת לינק לכתבה של סבר פלוצקי אני מתקשה למצוא אותה.

    בזמנו האמריקאים שכנעו את לוב להפסיק את שיתוף הפעולה הגרעיני עם צפון קוריאה ובתמורה יפשירו יחסים ויבטלו הגבלות כלכליות על לוב. קדאפי נואל לקבל את הצעות האמריקאים והוטעה.
    סופר שכשמעמר קדאפי פגש את סדם חוסין ומספר מנהיגים ערבים אחרים הוא התיחס לעובדה שהם עדיין חיים וזו רק שאלה של זמן עד שהאמריקאים יגיעו אליהם. לו היה לו נשק אטומי הוא עוד היה חי. לאחר נפילת קדאפי וסאדם האוירה היתה שחובה על האירנים להגן על השילטון מגורל דומה ונשק אטומי זו האופציה היחידה. זה מה שמחזיק את צפון קוריאה בחיים. איזו סיבה יש להם לא לפתח או לפחות לא לעמוד מרחק שבועות מיצורו. ב 1967 ישראל הרכיבה על פי הספורים נשק אטומי תוך מספר שבועות לפני המלחמה, הכור התחיל לפעול רק 4 שנים קודם לכן. האם אפשר להאמין ש 50 שנים לאחר מכן הטכנולוגיה לא התפתחה במידה שתאפשר לאירנים ליצר פצצה בקלות ובמהירות? אני אהיה מאד מופתע אם אין להם מספר פצצות. גם נפילת ברית המועצות אפשרה גישה מפתה לנשק אטומי. טילים שיכולים לשאת נשק אטומי פותחו ונוסו על ידי האירנים. יתכו שההסכם של אובמה אתם נעשה לאחר שהסתבר לאמריקאים שהסוס כבר ברח מהאורווה

    השבמחק
  5. המידע של סבר פלוצקר הוא בעייתי כי ברור שאיראן המשיכה בפיתוח גרעיני מצד אחד ובפיתוח יכולת טילית מצד שני וכן יצרו אורניום מועשר ב 5% שלפי ההסכם אמור לעבור, אולי כבר עבר, תהליכי "עיקור" ברוסיה. כמות האורניום 5% לו הועשרה לדרגת נשק, כלומר 20% אכן הספיקה לכמה פצצות. מצד שני מכל מה שקראתי , זו כניראה הנקודה, לא נעשה ניסיון משמעותי לפרוץ ל 20% שזה עדיין לא פצצה אבל מעיד על הכיוון. החשש במערב היה, כדי להסביר את ההשקעה העצומה באוראניום 5%, היתה שאיראן מפעילה מסלול סודי של פלוטוניום - לכך לא נמצאו הוכחות בעלות משקל בשטח. לכן מסך המידע האיראנים עצרו ב 5% , פתחו יכולות ותמיד ריחף האיום להמשיך ל 20% !! לגבי סבר פלוצקר קנה עיתון ידיעות מיום ראשון האחרון במהדורה המודפסת.

    השבמחק
  6. אני גר בהונג קונג, אין מהדורה מודפסת אפילו בקונסוליה.
    http://www.iranwatch.org/our-publications/articles-reports/irans-nuclear-timetable

    מהכתבה הזו אפשר להבין שיש להם 20% אורניום במידה מועטה אבל כנראה שהם באמת לא עשו מאמץ מיוחד בכיוון לצורכי נשק.

    מהכתבה הזו ניתן להבין שיהיו להם קרוב ל 500 קילוגרם של אורניום 20% ושוב אנחנו לא יודעים מה לא ידוע, וממה שאנחנו יודעים הם נמצאים בנקודת פריצה מהירה. אני לא מאמין שהם ירשו לעצמם לעמוד מול ארה"ב ללא נשק אטומי. הדבר החשוב ביותר עבורם זה שימור המשטר. צפון קוריאה מהווה דוגמה טובה עבורם. אם הם משקיעים כל כך הרבה כספים בנושא ובנושאים הנלווים ולא הראו רצון כנה לשנות כיוון צריך להיות נאיבי לחשוב אחרת. אנחנו שוקלים את הנושא מנקודת ראות מערבית וזו טעות. אם הם לא היססו לבצע את הצעד ההוא של תפיסת הסירות, שהוא היה צעד הפגנתי, כנראה שהם לא חוששים שיטביעו להם את הצי כפי שנעשה בעבר והם מגיבים מעמדת כוח. לוב שלחה בזמנו ספינות קרב לעבר האמריקאים והן הוטבעו עוד לפני שהגיעו לטווח אש והאירנים למדו מהנסיון של העבר.
    הנה טענה שיש לאירנים אטום
    http://www.wnd.com/2015/08/military-experts-iran-already-has-nuclear-weapons/

    ובעצם שאלה נוספת היא נניח שיש להם אטום, מה זה משנה? למי זה משנה?

    השבמחק
  7. לא יתכן שמדינה כמו אירן שנמצאת תחת אמברגו תצליח להגיע בכוחות עצמה לאמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו לה להתמודד עם ארה"ב. אומנם ישראל הצליחה יפה, אבל זה תוך שתוף פעולה עם ארה"ב, וגם זה לוקח עשרות שנים של סטודנטים ישראלים שלומדים מחשבים באוניברסיטאות בארה"ב, שיתוף בין חברות מחשבים. כל זה התחיל משנות ה80. האמריקאים לא אפשרו לסטודנטים אירנים ללמוד בארה"ב. אי אפשר ליצר
    טכנולוגיה מתקדמת בתנאים בהם אירן היתה, והקשרים שלה עם רוסיה לא היו קרובים עד כדי כך שהיא תקבל מערכות שורה ראשונה ותסכן חשיפה שלהם. אני נוטה להאמין שהרבה מההצגות האירניות הן באמת חשיפת שינים ללא גיבוי. אפשר להתקדם בתחומים כמו טילים לא בליסטים, הצפון קוריאנים הראו שזה אפשרי, ובתחום האטום, אבל לא בנשק קונבנציונאלי מתוחכם. הטיל שפגע באח"י חנית היה מתוצרת סיני, לא אירני.

    הנה כתבה שתומכת במידת מה בדעתך שגם בתחום הטילים זה יותר הגזמה מאשר איום
    http://blogs.haaretz.co.il/shemuelmeir/tag/%D7%98%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%9D/

    השבמחק
  8. לאורי שלום

    איראן לא הצליחה בכוחות עצמה אלא בשיתוף פקיסטן ואבי הפממה האיראנית עבדל קאדיר חאן וסין ובהמשך צפון קוריאה. תחת הטענה של כורי חשמל גרעיניים עזרה רוסיה, לא ישירות בטכנולוגיה הצבאיתת אבל כן בפיתוח התשתית והידע. השמועות אומרות שתולעת המחשבים ה"סטקסנט" הוחדרה למערך הצנטירפוגות באמצעות מהנדז רוסי שנשכר לעבוד באיראן כאדם פרטי. לגבי ישראל, גם היא לא בכוחות עצמה אלא תחילה בעזרת צרפת - הכור בדימונה - שנית ישראל הגיעה לפצצה , על פי מקורות זרים, כבר ב 1967 - אבל לישראל היתה תשתית של מה שאני מכנה "הגניוס היהודי" בעולם כולו !!

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק