יום רביעי, 20 ביולי 2016

הגולם שקם על יוצרו - גל"צ

גלי צה"ל אינה התחנה הצבאית היחידה בעולם - כמוה יש לצבאות רבים - איני מכיר את כל או אפילו רוב התחנות הצבאיות בעולם אבל ברור שבהיותן חלק מהמנגנון הצבאי הן מגוייסות, אחזור ואדגיש את המילה הכל כך לא פופולרית "מגוייסות" לעיניין הצבאי. רק זה מצדיק השקעת תקנים ותקציבים של מערכת הביטחון בתחנה "צבאית" דווקא, להבדיל מתחנה אזחית נוספת במרחב האזרחי.

גלי צה"ל היא יחידה צבאית, ככזו ראש התחנה הוא לא מנכ"ל או יו"ר אלא "מפקד" - למילה הזו יש משמעות - הוא אחראי על על מה שמתחתיו, תכנים משודרים, כוח אדם, טכנולוגיה ומיתקנים כלפי מי שמעליו בצבא - הוא לא אחראי למרחב הציבורי כולו, לתקינות הפוליטית או לחופש הדיבור.  כמו שאנחנו לא יכולים לאפשר לחייל, לכל חייל, להביע את דעתו הפוליטית האישית דרך פעילותו הצבאית, לא יכולים לאפשר סרבנות מצד אחד או התעלמות מפקודות הצבא מצד שני - כך גם גלי צה"ל, כיחידה צבאית שיש לה מפקד, שחלק מכוח האדם שלה מגוייס חובה, שתקציבה ניגזר מתקציב משרד הביטחון, לבטא את דרכה הפוליטית דרך הפעילות הצבאית של התחנה. ח"כ יאיר לפיד, כאשר הוא נלחם על חוק ה'שיוויון בנטל' טען שגם הוא, כמו כל חייל בחי"ר, בחטיבת כפיר או איש צוות בדבורה בחיל הים, תרם את חלקו למדינה - הוא שרת כחייל בגלי צה"ל.

אתן דוגמא להמחשה - נניח שבזמו מבצע "צוק איתן" גלי צה"ל, חלק ממערכת הביטחון ומתוקצבת על ידי מערכת הביטחון, הייתה משדרת תוכנית על "חוסר החוקיות של פעילות צה"ל בעזה" - לא שתוכנית כזו אסורה עקרונית, בדמוקרטיה,אפילו בזמן מלחמה, אבל האם אנחנו מגייסים חלק מבנינו (היום קוראים להם 'הילדים שלנו') כדי שיסבירו לנו שהחלק השני שמתגייס עוסק ב"פעולות לא חוקיות" וכופר בחוקיות ההחלטות של הממשלה הניבחרת.  הבילבול נובע מזה שאנחנו מתייחסים לגלי צה"ל, שיש לה מפקד וחיילים, כעוד תחנה אזרחית נניח כמו רשת ב', קול ישראל, או ערוץ 7 והיא לא !!- היא אמורה להיות על תקן סטי"ל, טנק או מסוק של הצבא - אם לא אין לה זכות קיום כתחנה צבאית וכל כתביה, אלא שאינם חיילים יכולים להשתלב בשידור האזרחי או להקים להם תחנה משלהם וכל חייליה אמורים להיות מפוזרים ביחידות צה"ל האחרות.

מה כן צריכה לשדר תחנה צבאית - ראשית מוזיקה פופולרית אהובה על החיילים, דרישות שלום לשני הכיוונים - מהחיילים למשפחותיהם וההיפך, תוכניות שעיניינן פעילות צה"ל במגווניה, יום בסטי"ל, יום בטנק, או עם החיילים בחברון, יום ספורט או נופשון של יחידה א או התגייסות של יחידה ב' לעזרת זקני צפת, מבזקי חדשות מקומיות, עולמיות אבל גם צבאיות כלליות - נשק חדש שניכנס לשימוש , שילוב נשים בצבא וכדומה, גם פינה טכנולוגית שעוסקת בחידושים שמעניינים צעירים יכולה להיות נושא בתחנה צבאית, למשל המילה האחרונה בסמרטפונים או איך החייל שובי בנה באגי מהאוטו החלוד של אבא - אני חושב שלכולם ברור שתחנה צבאית למשל לא יכולה לשדר כל היום מוזיקה קלאסית כי כך אוהב העורך המוזיקלי, להשקיע שש שעות שידור ביום על התפתחות הפילוסופיה העולמית משחר האדם או ארבע שעות שידור על גידול סחלבים בחממות . ברור שלתחנה צבאית כצבאית יש זווית שידור ברורה והיא אינה תחנה אזרחית שרשאית בכלל לעסוק בסדר יום פוליטי שנוי במחלוקת.

הביקורת של שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, היום בתקשורת, על זימון מפקד גלי צה"ל לשר הביטחון אביגדור ליברמן לבירור על תוכנית שעסקה במשורר הפלשתיני סמיר דרוויש, זה שבשיריו מבכה את ה"נכבה" וקורא לחזרה לטרום 47, מתעלמת מהתואר "מפקד" של ראש התחנה ומתיחחס אליה כתחנה אזרחית לכל דבר שבמיקרה היא בתחום משרד הביטחון - הרי הצבא לא מתכוון לתת לרב ביקורתי על 'גאים' להרצות בצבא כי הצבא הוא הצבא של כולם - יתכו מאד שלרב טיעונים חזקים אבל ברור שבצבא הוא לא נהנה ולא יכול להנות מחופש הדיבור - כך גם "מפקד" גלי צה"ל שלא יכול להרשות לעצמו תוכנית שפוגעת ב'גאים' אבל כן יכול להרשות לעצמו תוכנית שפוגעת בעצם ההצדקה של צה"ל. אדגיש, כל תחנה אזרחית רשאית לשדר כל תוכנית על סמיר דרוויש או להעמיק בפילוסופיה של חנין זועבי - כל תחנה אזרחית ולא תחנה צבאית.

הפיתרון שאני רואה, בחברה שלנו, לאזן בין חופש הדיבור וההתבטאות, ערכי הדמוקרטיה והצרכים והכיוון של תחנה צבאית ככזו, שמזמן תופסת את עצמה כתחנה אזרחית נוספת, הוא פשוט לסגור אותה. הצבא לא צריך לעסוק בסתימת פיות ומצד שני לא צריך לפרנס מתקציבו עוד תחנה שיש לה גוונים פוליטיים ושיצאה משליטה - אני מקווה מאד שאביגדור ליברמן  כשר הביטחון יסגור סוף כל סוףאת התחנה סופית או לפחות יוציא אותה ממשרד הביטחון ויעביר אותה לרשות השידור ויפה שעה אחת קודם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה