יום שני, 18 ביולי 2016

סוג של 'אקדח מעשן' !

אתמול יום ראשון 17/07/2016 בסביבות השעה 22:00 התראיין ראש הממשלת תורכיה עד לפני שלושה חודשים, אחמט דבאטולו, באל-ג'זירה באנגלית. אחמט דבאטולו הוא מהנאמן שבנאמנים של נשיא תורכיה ארדואן, בלשון העם היינו מכנים אותו "שפוט" של ארדואן. הראיון עסק בהפיכת הנפל בתורכיה - לשאלת המראיינת כיצד יתכן שכל כך הרבה קושרים חברו יחד בלי ששרותי הביטחון התורכיים יחושו בפעילות ויסכלו את ההפיכה ? - ענה דבאטולו - אנחנו עקבנו וידענו עליהם שנתיים וידענו על כוונותיהם -ציטוט לא מדוייק מהזיכרון (ראיתי את הראיון ). הוא התייחס לתקופה שברובה הוא עצמו היה ראש ממשלה.


לא ברור לי האם התשובה נועדה להתחמק מהמחדל של שרותי הביטחון ויש אפשרות שדבאטולו פשוט שיקר - בכל אופן כשאדם במעמדו וניסיונו אומר בראיון ישיר ששרותי הביטחון של תורכיה ידעו על ההתארגנות ועקבו אחריה זה שנתיים יש לדברים משקל. עדיין לא מצאתי בתקשורת התייחסות או הכחשה למשפט. משמעות האמירה היא שיתכן מאד שנשיא תורכיה לא יזם את המהפכה נגדו מלכתחילה אבל משהתברר לו שיש התארגנות כזו הוא נתן לה להתפתח, להבשיל, לנצל אותה לטובתו בדרכו להפוך לדיקטטור כל יכול של תורכיה וכי הוא לא הופתע מעצם קיומה אבל סביר מאד שמהתיזמון המדוייק שלה . למעשה מיחזור את אותו דפוס פעולה עוד מימי ה"מאווי מרמרה".


פתחוללה גולן, אויבו המוחלט של ארדואן, הגולה בפנסילבניה היה תמיד נגד התערבות הצבא בפוליטיקה. בשלבים הראשונים של עליית ארדואן לשלטון, בשלהי שנות התישעים של המאה שעברה, הם היו בני ברית במאמץ להדיר את הצבא מהפוליטיקה. מקובל על כל הפרשנים שהצבא הוא אחת התחומים שבו השפעתו של פתחוללה גולן היא המועטה ביותר והסבירות שהוא סיע למהפכה או ידע עליה מראש קטנה ביותר - למרות זאת משתלח ארדואן וכל ממשלתו בפתחוללה גולן כאילו הוא יוזם מהפיכת הנפל וממשל ארדואן מנצל את ההזדמנות להיפטר מכל מי שידוע כתומכו במערכת המשפט, החינוך והשיטור בתורכיה. מהירות ההדחות מעידה על רשימות מוכנות מראש - למרות שלא בהכרח דווקא לקראת המהפכה שידעו עליה שנתיים מראש.  ארדואן גם לא היסס לפתוח חזית מול ארה"ב בדרישה פומבית להסגיר את פתחוללה גולן לתורכיה ללא שום הוכחה קבילה מבחינה משפטית (אני משער שבסופו של דבר איזה גנרל תורכי שתמך במהפכה, לאחר מנה מספקת של "פלקות" ברגליים, שיטה חביבה במיוחד על התורכים, יופיע בטלוויזיה ו"יתוודה" שפתחוללה גולן נתן לו באופן ישיר הוראות אבל זה לא קביל בארה"ב ). למעשה דפוס הפעולה של פרובוקציה כדי להדביר אויבים מבית ולחזק את מעמדו הפוליטי של ארדואן חוזר על עצמו .


ב 20/07/2015, ממש לפני שנה, התפוצץ מחבל מתאבד בכנס של פעילים כורדים בעיר התורכית/כורדית צ'ורוק, על הגבול הסורי סמוך לעיר הכורדית/סורית קובנה שחרבה לחלוטין בקרבות עם דאע"ש. הפעילים הכורדגים דנו בשיקום קובנה. היו חשדות שהפיגוע, שמבצעיו זוהו כפעילים תורכיים של דאע"ש אך גם עם רקע של קשרים עם המודיעין התורכי - האחים אלאוגוז, היה בעצם פרובוקציה של מנגנון הביטחון התורכי וארדואן, שהפיגוע חיסל בשבילו קדר שלם של פעילים כורדים מה PKK, מיהר להכריז מלחמה על דאע"ש, האשם שהמערב ממילא כה שונא, עשה השוואה מלאה בין דאע"ש ל PKK הכורדי ותחת הכותרת מלחמה בדע"ש מיהר להפציץ כמעט רק את הכורדים באשר הם ולפתוח במלחמת אזרחים נגד הכורדים אזרחי ארצו שהיוו מכשול בדרכו לאוטוקרטיה מוחלטת על תורכיה. אגב באותו זמן, לאחר שהאשים את דאע"ש, המשיך ארדואן למכור לדאע"ש נפט בשווקי העולם (תוך גזירת קופון שמן למשפחתו) ולהזרים דרך תורכיה אלפי מתנדבים מכל העולם למדינה האסלאמית. אותו הדפוס של ספק פרובוקציה, האשמת אויב כל שהוא תוך ניצולו כדי, בעצם, להלחם באויב או יריב מבית, הכל כדי לפלס את דרכו לעריצות .

פרשת ה"מאווי מרמרה" מ 30/05/2010 התבצעה לפי אותם עקרונות. פעילי ה IHH , כביכול ארגון הומניטרי עצמאי, היו מחוברים בטבורם למודיעין התורכי ואין חולק שהיה מדובר בפרובוקציה תורכית. פרובוקציה ששיחקה לידי התורכים ונוצלה על ידי ארדואן כדי להלהיט את הרגשות המוסלמיים בתורכיה פנימה לטובתו, למצב את עצמו כפטרון הפלשתינים וכמנהיג המוסלמים הסונים, אז, בטרם ה'אביב הערבי', כן הייתה תקופה שחשבו שהערבים לקראת אביב, קראו לתופעת ארדואן "נאו עות'מניזם' ופרובוקציית ה'מרמרה' הקפיצה אותו בדרך למטרתו - היום אנחנו מבינים שזו, כניראה, שיטת הפעולה שלו - מעניין מה תהיה הפרובוקציה הבאה ולאן נגיע כשארודאן יהיה דיקטטור - בעצם הוא כבר היום הוא דיקטטור לכל דבר וארה"ב מגמגמת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה