יום חמישי, 28 באפריל 2016

ביטחון ישראל - גירסת אובאמה


יש רגלים לטענה של הנשיא אובאמה שהתמיכה הביטחונית בישראל היתה בתקופתו חסרת תקדים. מלבד הסיוע הביטחוני השוטף סיעה ארה"ב ומימנה את שידרוג מערכת ה"חץ", את "כיפת ברזל" ושידרוגיה ואת "שרביט קסמים". ישראל הפכה למעצמה אזורית הרבה בזכות הסיוע החומרי שממשל אובאמה נתן לישראל. במונחים חומריים אכן "אין על אובאמה".


מטבע הדברים חלק מהפיתוחים הוטמעו בצבא ארה"ב על זרועותיו, בין אם בצורה ישירה או דרך אימוץ רעיונות טכנולוגיים, חלק גדול מהיצור מתבצע בארה"ב והשמועות המבוססות למדי אומרות שמערכות שפותחו בישראל ויוצרו בארה"ב הגיעו, לאחר התאמה והסוואה מתאימה, גם לנסיכויות המיפרץ כחלק מהסיוע הביטחוני של ארה"ב לאותן מדינות/נסיכויות. סה"כ מתקיים בינינו לארה"ב מה שאני מכנה "אינטימיות טכנולוגית" שבה הכסף בא מארה"ב וחלק גדול מהרעיונות מישראל לטובת שני הצדדים. אין ספק שארה"ב, גם היא, נמצאת מרוויחה ונהנית מההשקעה הביטחונית שלה בישראל.


אבל ביטחון לאומי במונחו הרחב הוא הרבה יותר ממערכות נשק מתקדמות וצבא יעיל, מיגבלות מדיניות, דה לגיטימציה, חופש פעולה מוגבל מדי ואיומים "מתחת לרדאר" יכולים בקלות לערער את הביטחון של המדינה החמושה בעולם אפילו יהיה החימוש היעיל בעולם.  ניקח תסריט כביכול "דימיוני" שארה"ב עשתה ככל יכולתה לממשו. ביהודה ושומרון קמה מדינה פלשתינית ריבונית שלריבונותה ערבים מעצמות העולם, משהו כמו ברצועת עזה לאחר היציאה החד-צדדית משם (שתמכתי ואני עדיין תומך בה ). על נהר הירדן משני עבריו פרוסה מערכת חיישנים מגובה בתקשורת לווינים ומזל"טים לגילוי חוליות חודרות שירוטן, היה ויתגלו, מוטל על ירדן ממזרח לנהר ועל כוחות הביטחון הפלשתינים ממערב לנהר, זו בתמצית "תוכנית הביטחון" שג'ון קרי הציע לישראל בתחילת 2014.   הרשות הפלשתינית, בתסריט שכבר אירע בעבר מספר פעמים, במאורעות 1936-9, בעזה לאחר 2005 ובמחנות הפליטים בלבנון מאז הקמתם, פורצים מאבקי כוח אלימים, שבה החמאס במיקרה הטוב ודאע"ש במיקרה הפחות טוב מדרדרים את החברה הפלשתינית "הריבונית" למלחמת אזרחים ואנרכיה. כל ניסיון ישראלי להתערב ניתקל ב"חומה מדינית" של ערבויות בינ"ל שניתנו לרשות ודה לגיטמציה לישראל כולל, מה שהיה וקרה מספר רב של פעמים בעבר, קריאות "ליבדוק את השימוש" שישראל עושה בנשק שמסופק לה. בריטניה ובלגיה, למשל, היו מקפיאות משלוח אמצעים לפיזור הפגנות עד שתסתיים הבדיקה האם ישראל לא עושה "שימוש חריג" נגד אזרחים באותם אמצעים.


הפלגים הפלשתינים, 7 ק"מ מהנתב"ג, 14 ק"מ ממרכז נתניה ו 30 ק"מ מתל אביב, מצליחים מפעם לפעם, במיסגרת המאבק בינם לבין עצמם, לשגר פגז מרגמה שיפגע ליד הנתב"ג, טיל קטיושה שיפגע נניח במרכז כפר יונה וצלפים ירו על בת חפר או ראש העין. הטווח הקצר לנתב"ג ופגזי המרגמה יקשו מאד על ירוט הפגז באוויר. ארה"ב תודיע שהנתב"ג כבר לא בטוח ותעצור את הטיסות לישראל ואחריה רוב העולם. "הקהיליה" הבין לאומית, בהובלת ארה"ב, הייתה קוראת לישראל לנהוג באיפוק ומזכירה לה ש"כוח לא פותר שום דבר". ליתר ביטחון, כדי שישראל תבין את הרמז, היתה נימצאת "סיבה טכנית" לעקב את משלוח טילי ה'הלפייר' הבא לישראל. כשישראל הייתה מנסה, בכל אופן, להגיב, נניח בכמה "בומים" על קוליים מעל מרכזי האוכלוסין בחצי הרשות הפלשתינית שבגדה, היו נימצאים רופאים, נניח מרופאים ללא גבולות, שהיו מסבירים את הנזק ליולדות הפלשתיניות, להתפתחות האינטלקטואלית העתידית של הנוער הפלשתיני, לסיכוי למחלות לב ועוד. אירגון מהנדסים בינ"ל נודע היה מפרסם את הערכתו לנזק שניגרם לבתי הפלשתינים בשטחים ואירגוני זכויות אדם היו מפגינים בהמוניהם נגד "העונש הקולקטיבי" שישראל משיתה על הפלשתינים. בסוף מועצת הביטחון הייתה מגנה את ישראל על "שימוש מופרז בכוח".


אצל ערביי ישראל היה תהליך "הישראליזציה" נבלם באחת ובמקומו היתה החברה הערבית בישראל עוברת תהליך מואץ של "פלשתיניזציה" על כל המשתמע.


כך מה שכתבתי אינו פרי הדימיון, הכל קרה בפועל ממש או היה מתוכנן לביצוע מידי בלחץ ארה"ב. כשנשיא ארה"ב ברק אובאמה היה נשאל, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, על ההתדרדרות במצב הביטחוני בישראל על רקע פיגוע ההתאבדות האחרון באוטובוס הוא היה מיתמם ומסביר שאין ממשל בארה"ב שעשה כל כך הרבה לביטחון ישראל כממשלו הוא, לראיה רק לאחרונה אישרנו הצבת מכ"ם סופר סודי X-RAY בהר הנגב ומכירת עוד מאות פצצות חודרות בונקרים, המילה האחרונה בתחום שחוץ מלארה"ב ולישראל אין אותם לאף מדינה בעולם.  גם זה קרה !! - אז מה בדיוק הבעיה ??

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה