יום שני, 28 במרץ 2016

החייל שלנו בחברון

תארו לכם תופעה שביחידה צבאית מסויימת, שאמורה לציית לדרג המדיני, שיש לה כביכול נוהלים ופקודות ושמוצבת בקו עימות יום יומי רגיש לנו, לפלשתינים ולמיצובנו הבינ"ל, חלק מהחיילים יהיו "קלים על ההדק", מבחינתם עצם המצב שבו הם נימצאים מצדיק התעלמות מסויימת מהפקודות. חלק אחר באותה היחידה ממש, שחושב שהמצב ממש 'דפוק' רק רוצה להגיע הביתה בשלום ולא להסתבך. גם הוא יעשה עצמו כלא ממש מבין את הפקודות, ישתדל שלא להיות בקו היורים, אם צריך יוציא איזה אישור רפואי מתאים, פעם זה כונה ג'. קבוצה אחרת ביחידה חושבת שבכל אשמה הממשלה שהם, כמובן, לא מסכימים איתה ולכן מבחינתם רצוי, בעצם חובה, לא לקיים פקודות מסויימות. ברור שבמצב הזה כוונת המפקד הופכת ללא רלבנטית, תרגום הרצון המדיני לפעילות מיבצעית בלתי אפשרי ולמעשה היחידה מרוסקת ולא ממש מתפקדת. זה נכון גם אם התהליך היה פוקד את כל הצבא - היינו נישארים עם חיילים, אמצעים והרבה כסף מושקע אבל בלי צבא - אפילו בלי סתם מליציה כי למליציה מתגייסים סביב אינטרס צר משותף.


כבר היינו במצב שאנשי שמאל קראו שלא להתגייס או לא לציית להוראות צה"ל בטענה שאם יהיו מספיק "סרבנים" הם יוכלו לשבש ולמנוע מהמדינה ליישם את מדיניותה, שאתה הם לא מסכימים. טקטית הם צדקו אסטרטגית הם כרו בור עמוק לשלטון החוק, לרעיון של צבא העם ולמעשה הם קידמו את הרעיון של הצבא כ"מליציה" ימנית.  מי שכעת קורא לחייל מחברון "גיבור ישראל" מקדם את אותו רעיון - לא צבא העם אלא צבא הימין. לא צבא שמכיל בתוכו גוונים ודעות אך פועל במאוחד מתוך אמונה במדינה ובשלטון החוק !! אלא צבא שפועל כמיליציה פוליטית.  נמשיך כך ואפשר לסגור את המדינה .


לכן במיקרה החייל מחברון, שעל פניו הפר את הוראות הצבא ועשה דין לעצמו, אין מנוס מחקירה צבאית מקיפה ומטיפול משפטי ומשמעתי בחייל שיתכן שבסופו של תהליך גם יזוכה. אני מניח שהטיפול גם המישפטי וגם המישמעתי יתייחס לא רק למיקרה אלא גם להשלכתו על כלל חיילי צה"ל וללכידות הנידרשת מצה"ל בכל מצב. אין שום מקום להפגנות "בעדו" או להפך "נגדו", הוויכוח הציבורי, שאין להימנע ממנו והוא חשוב ביותר, חייב להתנהל רק במישור העקרוני ולא לגופו של חייל מסויים וכולם, גם אנשי הימין, אלו שעדיין שמים מבטחם בצה"ל כצבא העם צריכים להיות מעוניינים בבירור העובדות, בשמירת הפקודות ובישום הרצון של הדרג המדיני דרך הצבא גם במחיר - אני מדגיש גם במחיר -  סיכון חיי החיילים.

למרותת הכתוב לעיל אני מסכים לחלוטין שההחלטה, עוד בטרם התקיים תחקיר מבצעי ובירור עובדות רציני לעומק, להאשים את החייל ב"רצח" ממש הייתה נימהרת וספק אם ניתן להוכיח אותה נוכח הסובייקטיביות שבהבנת המצב בזמן אמת ומורכבותו,   בכל מיקרה שימוש במיקרה לניגוח פוליטי הוא לרועץ לצה"ל, למדינה ולקיומנו כאן במזה"ת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה