יום שלישי, 29 במרץ 2016

דנה ואהוד

ביומן השבוע של ערוץ 2, ביום שישי האחרון  25/03/2016 פרצה התקרית המפורסמת בין דנה ווייס לאהוד יערי סביב הפיגועים בבריסל וטענתו של ראש הממשלה שהטרור באירופה ובישראל הוא אותו טרור - דנה ווייס הסתייגה מהאמירה בנימוקים הבאים - למפגעים הפלשתינים לא היה רקע דתי מיוחד קודם, הם לא הלכו למיסגדים כטענתה ומסגד אל-אקצה היה רק אחד משפע של הנמקות לבצע את הפיגועים, שנית מצבה של ישראל מתדרדר על רקע ההחלטות של מועצת זכויות האדם של האו"ם נגד ישראל (לא הבנתי את הקשר -אולי כי אני גבר)  ולאחר מכן, תוך שהיא מחזקת את טענותיה בזהותה המיגדרית "הגברים פה יתנפלו עלי אבל אני ארהיב עוז ואומר את זה" טענה שהיא מציעה לנו "לרדת מהפרדיגמה של 'האסלאם מול המערב' ולמעשה מדובר בקיצונים מול מתונים תאבי חיים" - היו קיצוניים בהיסטוריה, כך טענה, גם ביהדות וגם בנצרוות.  הטענה השלישית הזו הציתה את הוויכוח שרובו היה מיגדרי - גברים נגד נשים ולא לגופו של עיניין. יותר אדבר רק בבעיניני נשים התריסה, התגרתה וכעסה דנה ווייס.


כפי שאכן ציפתה התנפל עליה אהוד יערי, כפר במומחיותה בנושא והאשים אותה, בבוטות ובחוסר נימוס, תוך שימוש במילה "יאכנע", שהיא לא בדקה את הנתונים. רוב ההתייחסות לאירוע הייתה הוויכוח המיגדרי, שדנה ווייס הציתה, לדעתי. מכאן הערותי.


דנה ווייס היא עיתונאית דעתנית שדעתה נישמעת רבות, בהרבה נושאים והיא לא יכולה לטעון לאפליה מיגדרית. גם לדנה ווייס, כמו לכל אדם גבר או אישה, יש תחומים שהיא פחות מצויה בהם. גם ערוץ 2 וגם ערוצים אחרים מראיינים בנושאי טרור, המזה"ת וביטחון נשים רבות כמו  ענת קורץ, עפרה בנג'ו , ענת ברקו ונוספות ודעתן נישמעת וזוכה להתייחסות עיניינית ולא לגופו של מיגדר.  לעצם הוויכוח הקונקרטי אי אפשר לשלול את דעתה של  דנה ווייס שהטרור הפלשתיני והאירופי הוא שונה כי יש שונות במניעים ובהתפתחות של הטרור הפלשתיני שהוא גם דתי אבל גם לאומי/לאומני לטרור האירופי שהוא חברתי/דתי. הוויכוח לא ממש מוכרע כי המוטיבים הדתיים חזקים מאד אצל הפלשתינים ובכל אופן תמהיל המניעים הפלשתיני שונה מזה של הג'יהאדיסט האירופי. לדעתי, אבל זו רק דעתי, בסוף, היה ודרכו של הטרור תצלח, המניעים המקומיים של הטרור הפלשתיני יתמזגו אל תוך הגל העולמי של הטרור המוסלמי הג'יהאדיסטי אבל זו הערכה לעתיד ולא תמונת מצב עכשווית.


לגבי הטענה, שנאמרה תוך התכנסות להגדרות מיגדריות, שמדובר בקיצונים מול תאבי חיים קשה למצוא הוכחות או סימוכין רלבנטיים לטענה. העובדה שהיו תופעות של קיצוניות אלימה בנצרות בעבר או ביהדות היא נכונה עובדתית אבל לא ממש רלבנטית להיום, למעשה דנה וויס סותרת את עצמה כי היא שייכה את קיצוניות העבר לזהות דתית, נוצרית או יהודית, אם העבר מעיד ורלבנטי להווה איך אפשר לטעון שלא מדובר בקיצונית מוסלמית.


בראיה של מאת השנים האחרונות אירופה אחראית למנה גדושה של זוועות, בראיה היסטורית אי אפשר ליטעון שהמוסלמים ביצעו יותר זוועות מהנוצרים או אחרים - אבל ב40  השנים האחרונות התמונה העכשווית מאד ברורה. העולם המוסלמי, הנתון במשבר ענק שלא כאן המקום לדון בו, מקיע מתוכו כל מי שאינו מוסלמי והעולם הנוצרי סופג אל תוכו אוכלוסיה מוסלמית גדולה. מסך כ 6,000 פיגועי ההתאבדות שבוצעו בעולם מאז פיגועי התאומים ב 2001,  99% היו מוסלמים , נגד אחיהם אבל כאמירה האידיאולוגית נגד הכופרים הלא מוסלמים. כתבי סייד קוטוב המצרי משנות החמישים, שמעמדו בג'יהאד המוסלמי העולמי כמעמדו של מרקס, מאהה שנים קודם, בקומוניזם העולמי, סייד קוטוב שהצית את האש האידיאולוגית של הג'יהאד למרות שהוא עצמו שלל כל צורה של אלימות - מגדיר במפורש את תרבות המערב כאיום קיומי לתרבות האסלאם, בעיקר זה הערבי. גם המניפסט של אל-קאעידה מפברואר 1998 מדבר על מלחמה נגד "הצלבנים והיהודים" והמינוח משמש את כל הג'יהאדיסטים של היום. המינוח צלבני עדיין רווח לשלילה בעולם המוסלמי בהתייחס לנוצרים. אין לתופעת הג'יהאד העולמי אופוזיציה משמעותית בעולם הערבי סוני - אם יש היא טקטית ונוגעת לפראות ולאלימות ולשרידותם של המישטרים המוסלמים והזהויות הלאומיות ולא להתרסה כלפי המערב. כמעט כל המחקרים מאשרים, בעיקר לגבי האסלאם הערבי, שהגם שרבים מסתייגים מאלימות יש כמעט תמימות דעים שלילית לגבי תרבות המערב - ניתן להוסיף עוד הנמקות כהנה וכהנה. .


נכון שיש גם תופעות קיצוניות עכשוויות בנצרות (וביהדות ), למשל הטבח שביצע ברוויק הנורבגי, ב 08/2011, בילדי מהגרים  יש להן אופוזיציה פנימית חזקה, אחיזה חברתית חלשה ותמיכה ציבורית מוגבלת מאד והם מתגמדים מול ההקצנה המוסלמית. הטענה שצריך "לרדת מהפרדיגמה של אסלאם מול המערב" צריכה הוכחה הרבה יותר רצינית מאשר העובדה שהטוענת היא אישה בעולם של גברים.  אגב זו גם דעתם של הנשיא אובאמה ושל נשיא צרפת פרנסואה הולנד. אבל דעתם, על פי דנה ווייס לא ניחשבת כי הם גברים.

לגופה של המלחמה בטרור - בלי להבין מי נגד מי ולהגדיר אותה כמאבק של מתונים בקיצוניים אי אפשר באמת להתמודד איתו כי בלי להבין את עומק המשבר באסלאם, פעם חוד החנית של הקידמה האנושית, לא יהיה פתרון לטרור. לפי דנה ווייס אין בכלל משבר באסלאם ומי שטוען זאת הוא גבר שוביניסט !!

ראה - התקרית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה