יום ראשון, 28 בפברואר 2016

מאיפה בא הדונאלד ?

שקר הוא כלי הכרחי בפוליטיקה. אנחנו לא יכולים לצפות משר אוצר שיעדכן אותנו מראש על פיחות צפוי בערך המטבע. סביר ששר אוצר "נורמלי" ישקר בנושא היה ועיתונאי רחרחן יחשוד וישאל שאלות מטרידות. מדינאי שיוצא לפגישה סודית עם יריב היסטורי סביר שיסתיר את מעשיו וודאי שרמטכ"ל או שר ביטחון ימנעו ממסירת פרטים על תוכניות עתידיות וטכנולוגיה בפיתוח גם אם ישאלו וידרשו לנושא. כן !! יש לשקר ערך טקטי מובן. הבעיה היא כשהשקר הופך למהות אסטרטגית.


במערב התפתחה בשלשת העשורים האחרונים תרבות שקר רבתי אסטרטגית - התרבות קשורה בקושי להבין את מארג הכוחות העולמי אם התפרקות ברית המועצות, "קץ ההיסטוריה" כפי שהגדיר זאת פרנסיס פוקויאמה, שבה מאבקים עולמיים, שתמיד איפיינו את ההיסטוריה, יעלמו.  למעשה התפרקות ברית המועצות ותבוסת הקומוניזם יצרה חלל אידיאולוגי פוליטי עולמי שהתמלא באידיאולוגיה חדשה - הג'יהאד המוסלמי העולמי. לא במיקרה צמח הג'יהאד העולמי מאותו מקום ובאותו הזמן שבו נחל הקומוניזם את תבוסתו - שדות הקרב של אפגניסטן בשנות השמונים - שגם הביאו לפירוק בריה"מ מצד אחד וגם, מצד שני, לעליית הג'יהאד העולמי המודרני, כהתרסה לתרבות המערב, על במת ההסיטוריה.  


המערב, שלא זיהה את התהליך בזמן אמת, נסחף לתאוריות מדומות שאינן מתכתבות עם המציאות. אתן מספר דוגמאות : א.  המזה"ת לא יציב ומערער את יציבות העולם בגלל הסיכסוך הלא פתיר עם הפלשתינים: ב.  הזהויות הלאומיות במזה"ת הן אוטנטיות והלאומיות העיראקית, למשל, חזקה מהיריבות הדתית השיעית-סונית ומהמחלוקת הלאומית עם הכורדים. כך בשאר מדינות המזה"ת בסוריה, לבנון, לוב, ירדן ובכלל: ג.  שיש כוחות חברתיים בעולם הערבי, גדולים, חזקים ומשמעותיים שביכולתם לייצר ולייצב "דמוקרטיות" ערביות, כמובן עם עזרה קטנה מהידידים הקולוניאליסטים והאימפריאקליסטים לשעבר באירופה ובארה"ב (יש 'אביב ערבי'): ד. שיש בעיראק נשק להשמדה המונית: ה. שהאסלאם הוא "דת של שלום", שאין ממש טרור איסלאמי אלא טרור של פנאטים יחידים כמו שיש בכל עם ותרבות ועוד ...


ברור ששרשרת התובנות לעיל היא מחסום קשה בהבנת המציאות, בהתמודדות איתה ולמעשה היא מתכון לאסון עולמי בדיוק כמו שההבנה המוטעית של גרמניה בימי היטלר הייתה המבוא למלחמת העולם השניה. ההיסטוריה אינה סלחנית למי שמתעלם ממנה וגולש לעולם הזיות ווירטואלי.


שרשרת האירועים שניפתחה עם הפלישה של ארה"ב לעיראק במרץ 2003, בטענה המדומה שגם בזמן אמת חסרה מדויעין מבוסס, שעיראק מפתחת נשק להשמדה המונית,  עירערה לגמרי את האיזון העדין באזור לא רק בין סונים לשיעים, אלא גם בין הזהויות האוטנטיות והשורשיות באזור  : כורדים, עלאווים, ערבים, נוצרים ועוד, לבין הישויות המומצאות על ידי המערב - עיראק, סוריה, לבנון ועוד (סייקס-פיקו 1916).  המלחמה בעיראק שיבשה לגמרי את האיזון בין תפיסת המדינה החילונית לבין התפיסה הדתית המוסלמית מהי מדינה. שרשרת האירועים שנבעה מהפלישה לעיראק כבר גבתה את חייהם של לפחות !! 600 אלף בני אדם, גרמה לגל פליטים של לפחות 20 מיליון בני אדם, חציים ברחו ובורחים לאירופה וחציים נודדים באזור בין תורכיה, ירדן המסכנה, לבנון האומללה ובתוך המדינות השסועות עצמן. כל המזרח התיכון הפך למה שהגדרתי כ"שממה כלכלית".

למה כל הסיפור העגום הזה על פוליטקאים רבי כוח שדבקו, אולי בתמימות, בשקר ובתקינות הפוליטית ושסירסו כל ניסיון לאתגר את התפיסות הקיימות - כי זו המציאות שבתוכה צומח ומשגשג דונאלד טראמפ. דונאלד טראמפ הוא בראש ובראשונה סימן שאלה גדול כמה זמן אפשר לשקר ולכמה אנשים ? נכון ! אין לדונלנד טראמפ באמת תשובות אבל למי יש כן ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה