יום רביעי, 24 בפברואר 2016

הקרב בחאלב

כרגע מתחולל באזור חאלב קרב ענק שיכול להכריע את המלחמה בסוריה, את המאבק הסוני שיעי או את המלחמה הכורדית תורכית הגם שזה יקח עוד שנים. אם השיעים בגיבוי רוסי יצליחו לנתק את חאלב מהעולם ומהעורף הסוני שלה אפשר יהיה לאמר שהמערבות הרוסית יכולה, בסוף התהליך, נניח בעוד חמש שנים, לשקם את הישות המדינית הסורית, להבדיל משיקום כלכלי ודמוגרפי, שהיא המוציאה ומביאה במזה"ת ושבלעדיה אי אפשר להגיע להסכמות ולייצב מחדש את המזה"ת. ניצחון בחאלב יכול להפוך את הרוסים לגורם המשפיע מספר אחד באזור. מצד שני הפסד לרוסים בחאלב ימחיש לרוסים שהמעורבות שלהם היא במבוי סתופ. היא יכולה להאריך את המלחמה ולהעצים את הסבל אבל לא לשנות את המציאות האסטרטגית ארוכת הטווח לטובת אסאד. למעשה ניצחון סוני יכניס את הרוסים ל"תסריט אפגניסטן" , שבו כל מה שהם יכולים לעשות זה להרוג ולהרג ולבסוף, נניח בעוד עשר שנים, לגלות שהקורבנות לא ממש שינו את המצב אבל כן, לרעה,  את הכלכלה והחברה הרוסית.

לכן לא בוחלים הרוסים בשום אמצעים -הפצצות כבדות והרס טוטלי, טיהור אתני של סונים וגיוס כוח בין לאומי שילחם על הקרקע - צבא אסאד עצמו, החיזבאללה,הלבנוני, משמרות המהפיכה מאיראן, כוחות מליציונים מאפגניסטן ועיראק וסיוע מה YPG הכורדי שמשימתו ניתוק תורכיה מחאלב ומסוריה בכלל לאורך הגבול התורכי-סורי ומניעת אספקה של אמצעים וגיוס מתנדבים דרך תורכיה למורדים הסונים בחאלב.  לכן בחאלב המלחמה הסונית-שיעית מצטלבת עם המלחמה הכורדית/תורכית. המאמץ הכורדי מתנקז לעיר עזאז, מצפון לחאלב על הגבול התורכי, המוחזקת על ידי מליציה תורכמנית, קרי תורכים אזרחי סוריה. במקביל הצהירה תורכיה שהיא לא תאפשר בשום פנים את נפילת עזאז בידי הכורדים שהם עצמם ניתמכים על ידי הרוסים.  - היה ותיפול עזאז לידי הכורדים ותישאר בידיהם בסופו של יום תיפול גם חאלב.

בצד הסוני הכריזו התורכים מלחמה על הכורדים שכרגע מתבטאת בהפגזות כבדות על ה YPG ובמתן חיפוי באש לסונים בעזאז כדי שעזאז לא תיפול וזה, בשלב הזה, מצליח. דרך "מסדרון" עזאז מזרימים התורכים והסעודים נשק מודרני ומתוחכם למורדים הסונים בסוריה  ומאפשרים הגעת תיגבורות ומתנדבים לקרב בחאלב. בלחץ סעודי-תורכי החלו חבורות המורדים שנילחמו גם אחד בשני להעמיק את התיאום האסטרטגי בינהם. במיתקפה מתואמת עם דאע"ש, עיניין שאינו שולי באנרכיה הסורית, הצליחו דאע"ש ומליציית "ג'ונד אל-אקצא" (חיילי אל-אקצה) לנתק לכוחות הממשלה השיעים את הדרך לחאלב בעיירה חנאסיר, כ 40 ק"מ דרומה לחאלב.  ולמרות התקפות נגד עזות, נכון לבוקר זה, הסונים לא רק שמחזיקים בעמדותיהם אלא מרחיבים את השליטה בציר. במקביל הצליחו כוחות סונים לחדור מחדש למרחב לטאקיה ולרתק כוחות שיעים בהתקפות הסחה באזור הכפרי של חאלב.    

כרגע הכף נוטה מחדש לטובת הסונים והפסקת האש שמתוכננת ליום שבת הקרוב ה 27/02/2016, תתחיל כשהשיעים ובני בריתם נצורים במערב חאלב והסונים ובני בריתם שומרים על נתיבי ההספקה שלהם פתוחים. בטוח שלא לכך שאפו הרוסים כשהסכימו להפסקת האש. הם ראו לפניהם תסריט הפוך - הסונים במצור והקואליציה השיעית מהדקת אותו בחסות הפסקת האש.

הקרב עוד לא הסתיים ולשני הצדדים עוד קלפים בשרוול אבל אפילו תיקו מחזק את הסונים ומחליש את השיעים. במקביל הודיעה אתמול סעודיה שהיא מתכוונת להמשיך להציף את שוק הנפט ובכך לגרום נזק כלכלי עצום לאיראנים ולרוסים כשלה עצמה עדיין יתרות של כ $800 מיליארד ואורך נשמה כלכלי של לפחות עוד שלש שנים בלי להיכנס למצוקה קשה. שלא לדבר על איחוד האמירויות שגם לה יתרות ענק והיא בברית עם סעודיה.
התסריט שלי - אם השיעים ינצחו בחאלב יגבר התאבון הרוסי לאכוף הסדר מדיני בכוח הזרוע והמלחמה תתעצם בקצב ובנזק שיגרם לאזור שהוא כבר "שממה כלכלית" ממילא. אם הסונים ינצחו תפתח מחדש הדלת להצעה הסעודית מאמצע נובמבר 2015 שעיקרה - בשאר אסאד ילך בסוג של תהליך פוליטי שיעביר את השילטון לרוב הסוני וינתנו ביטחונות לעלאווים. סעודיה תפעל, כתמורה, לבלימת ההקצנה המוסלמית בקווקז והכי חשוב, תפעל להעלאת מחירי הנפט (מה שעשוי "להציל" את הכלכלה הרוסית ).  רגע המבחן הוא הקרב בחאלב וארה"ב פשוט לא רלבנטית למהלכו ולתוצאותיו המדיניות.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה