יום רביעי, 25 בנובמבר 2015

הלכה הקואליציה

הקואליציה נגד הטרור הגיהאדיסטי בכלל ודאע"ש בפרט קירטעה ומקרטעת מהרגע הראשון. התורכים סך הכל מעוניינים שדאע"ש ירתק ויעשה צרות לכורדים. הם איפשרו ועדיין מאפשרים, אם כי בכמה מיגבלות, זרימה של מתנדבים מכל העולם לדאע"ש דרך תורכיה ועד לאחרונה מכרו את הנפט שלהם בשווקי העולם. תורכיה אובססיבית, כמו שרק ארדואן יודע, להפיל את בשאר אסאד בסוריה ובכלל טוב לה שדאע"ש הסוני עושה צרות לשיעים וביחוד לאיראן.

רוסיה ופוטין, מנגד, רוצים בעיקר להגן על אסאד ומדינתו העלאווית והיריבות שלהם היא בעיקר עם הפלגים "המתונים" (אין דבר כזה בסוריה ) המאיימים על בשאר, בתוכם המליציה התורכמנית דוברת התורכית וניתמכת תורכיה המכונה "חטיבה 10". דאע"ש הוא בסדר עדיפות מישני - בעיקר פונקציה של מידת האיום שלהם על עלאוויסטן המתגבשת.

פעם כבר הייתתה קואליציה ערבית נגד דאע"ש. במיסגרתה הופל טייס ירדני, מועז אל קססבה, שדאע"ש שרף אותו חי בהצגה טלוויזיונית. עד שנחתם הסכם הגרעין עם איראן  באמצע השנה, והתברר שארה"ב מחפשת באיראן השיעית שותפה אפשרית למלחמה בדאע"ש וליצוב האזור . הסכם הגרעין עם איראן העביר את דאע"ש , מבחינת המדינות הסוניות, ממחנה המוקצים מחמת מיאוס למחנה השותפות האסטרטגית נגד השיעים. המדינות הסוניות, קואליציה רחבה ממרוקו עד איחוד האמירויות שקועות בלהפציץ את ההוטים בתימן, שאגב, באופן לא מפתיע, הם שיעים חברים של איראן ןכבר מזמן הניחו לדאע"ש. דאע"ש מבחינתם הוא הכלי הכי יעיל להוציא לשיעים את הנשמה ולסבך את איראן במספר מלחמות זעירות מקבילות. כרגע הם רואים בדאע"ש יותר ברכה מקללה.

המערכה האווירית שמנהלה המערב, ארה"ב וכעת גם צרפת שכה הרבתה להטיף לנו "לשמר על איפוק" ו ש"אלימות לא פותרת שום דבר" היא ביזבוז אנרגיה ויצירת הרס ללא תועלת ממשית. האמריקאים בשנות השישים הטילו על וויטנאם פי כמה משקל  פצצות מסךמשקל  הפצצות שהוטלו בכל מילחמת העולם השניה. הגנרל ווסטמורלנד הבטיח והשתדל לקיים "להחזיר את וויטנאם לתקופת האבן" בסוף האמריקאי ברחו מסייגון, באפריל 1975, בצורה שלא ממש הוסיפה להם כבוד. ההרס שהמתקפה האווירית תחולל יהיה רב - התוצאה עלובה (מישהו דיבר על "שימוש מוגזם בכוח"?).

הפלת המטוס הרוסי במארב מתוכנן תורכי, שהרי המטוס הרוסי שהה מעל שטח תורכיה, אם שהה, לכל היותר 10 שניות, כניראה כתגובה נימהרת של התורכים על הפצצת המליציה התורכמנית, בת חסותה, בסוריה, הסירה את המסכות מכולם - הקואליציה נגד דאע"ש לעולם לא הייתה יותר ממצג ווירטואלי - לשותפים יש אינטרסים סותרים וחלקם רואים בדאע"ש כלי מועיל במזימותיהם. המערב  לכל היותר יוצא ידי חובתו והעתיד מזמן לנו, במקביל למאבק בטרור האסלאמי, סיכסוך מעמיק בין רוסיה לאירופה, שנידחק באופן זמני לשוליים בגלל דאע"ש, . לכולם דאע"ש הוא התירוץ ולא הסיבה. אפשר לסכם - הלכה הקואליציה - לא של ביבי אלא זו נגד דאע"ש.  ואנחנו, כאן בישראל, על מה יש לנו להתלונן ? הם הישתגעו לא אנחנו .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה