יום רביעי, 9 בספטמבר 2015

הפליטים ואנחנו

בצירוף מיקרים לא מוצלח, בדיוק כשאבו מאזן כתב למזכ"ל האו"ם ולשרת החוץ של האיחוד האירופי שהוא מבקש להפעיל לחץ על ישראל שתסכים לקליטת חצי מיליון פליטים בגדה המערבית, הציע יושב ראש מפלגת העבודה שגם ישראל תשתתף במאמץ לפתור את בעיית הפליטים בנימוק הריגשי שאנחנו יהודים שהיו פליטים בעצמם (שכחתם מה זה להיות יהודי ? כך הרצוג). .

לגבי הצעת אבו מאזן היא לא חדשה, הוא כבר הציע אותה בעבר - לפי דיווח מ 28 בינואר  2013 של AP ביקש אבו מאותם גורמים, האו"מ והאיחוד האירופי לאפשר קליטת 150 אלף פליטים פלשתינים מסוריה בגדה - לפי אותו דיווח ישראל הסכימה ובתנאי שהם יוותרו על "זכות השיבה ", הם ולא הרשות הפלשתינית בשם כל הפלשתינים. להזכיר לכולם הפרשנות של אבו מאזן לזכות השיבה אינה שיבת הפלשתינים למולדתם - כמו שיבת היהודים לציון, אלא שיבת כל פלשתיני לבית ולנחלה המסויימת ממנה "גורש" כשהקביעה היא בידי הפלשתינים.  כמו שאבו מאזן, סירב להצעות אולמרט משלהי 2008 כי ההצעה "תמנע התיישבות רחבת היקף של הפלשתינים במקומות מהם גורשו" ציטוט מראיון ב 27/05/2009 בוושינגטון פוסט, כך הוא העדיף להעצים את סבל הפליטים בני עמו ובלבד שהם, לא כל העם הפלשתיני, ימשיכו לדבוק בזכות השיבה.

להבדיל מפליטים וויטנאמים הפליטים הערבים מסוריה, וודאי הפלשתינים שבהם, חונכו על שינאה יוקדת לישראל , חלקם וודאי יתפקחו ויראו את הצד החיובי בישראל, ידבקו בחיים הטובים ובחברה הישראלית המגוננת ולא כל אחד שחונך לשינאת ישראל והיהדות ויגיע כפליט מסוריה לגדה או לישראל עצמה ישא איתו בדרך את שינאתו. מצד שני יהיו בארץ שפע של גורמים מהשמאל הרדיקלי, מהתנועה האיסלאמית או מהלאומיות הפלשתינית שמיד יעסקו בהשוואה בין היחס שהפליט הערבי יקבל בישראל לפליט היהודי מאירופה, ישחירו את ישראל, שהצילה אותם ממות נורא ואיפשרה להם עתיד חדש, כמדינה גיזענית ומפלה על רקע ערביותם ויעשו ככל יכולתם לעורר בהם את השינאה שספגו בטרם הפכו לפליטים.  כל מעשה מול החברה הערבית והפלשתינית לעולם אינו הומני גרידא אלא ההומניות ככלי במאבק הלאומי נגדנו.  גם בחודש אפריל 2015 חזר אבו מאזן על הצעתו לקהיליה הבין לאומית שישראל תיקלוט את פליטי מחנה ירמוק, בפאתיה הדרומיים של דמשק שניחרב בקרבות. עיתון הארץ, כמינהגו, הגיב בהתלהבות שמן הראוי שישראל תשתתתף, יחד עם ירדן, תורכיה ולבנון בפיתרון הבעיה "ההומנית". .

בינתיים הופכים הפלשתינים לפליטי המזרח התיכון הגדול, הפעם לא כפלשתינים השואפים לחזור למולדתם אלא כחלק מגל ענק שנע לאירופה. אבו מאזן הבין שהמזה"ת גוזר כליה על בעיית הפליטים הפלשתינית - הנשק המרכזי שלהם נגד ישראל - ומנסה לצמצם נזקים ולשמר את סוגיית הפליטים נגד ישראל.  פניית אבו מאזן למוסדות הבין לאומיים נועדה לעקוף את סוגיית "זכות השיבה" - גם נקבל פליטים שיגדלו בחברה הפלשתינית העויינת, יתתחנכו על שינאת ישראל ויעצימו את זכות השיבה ושממילא כלכלתם כמו כלכלת הרשות כולה תיפול בעיקר על ישראל - הכל בגלל הלב היהודי שהרי היהודים עצמם היו פליטים.

יסוי ביילין, בערב חדש אצל דן מרגלית לפני מספר ימים, שוב בשם הלב היהודי, הציע לקבל מספר מוגבל, נניח אלף פליטים, כמחווה הומנית, לתחומי ישראל, להבדיל מבקשתו של אבו מאזן לקלטם בגדה. לפי יוסי ביילין יתקיים מיון ראשוני ונידע בדיוק את מי אנחנו מקבלים - לגופה של הבעיה מדובר בטיפה בים. ההצעה עצמה כניראה אפשרית ליישום ללא נזק מיותר לישראל ואולי, רק אולי, תזכה אותנו בנקודות זכות בעולם שכבר לא מתעסק בנו מדי הרבה. אלא שיוסי ביילין לא הסביר מה יקרה עם הפליט האלף ואחד. אז הלב היהודי הרחמן אמור לדמום ולהפסיק להיות רחמן, הבני דודים וחברי המשפחה של אותם אלף שכן זכו ויספרו לנו, ללב היהודי הרחמן, על המשפחות שניקרעות לגזרים, הסבתא שבוכה כי היא לא רואה את הנכד והאח שחולם על אחיו הצעיר. הרי כל אחד מאלף "המאושרים" מחובר למישפחה, לחמולה ומצוייד בכל הסיפורים קורעי הלב תפורים בדיוק ללב היהודי הרחום וליהודים שהיו עצמם פליטים. לאבו מאזן יש לומר בקשיחות "אין מתנות חינם" ואם מדובר בבעיה הומנית על תהפוך אותה לסוגיה פוליטית של זכות השיבה.

ישראל יכולה וצריכה לקלוט פליטים במספר מוגבל  מהעולם, ברשימה האשורים (נסטורינים) או היזידים  מעיראק, כורדים מקובני מוכי רעב מדרום סודן או משרידי הקהילה הארמית בסוריה. אנחנו יכולים לסייע במשבר הפליטים העולמי בלי לערב לתוכו את הסכסוך ולהפוך את הפליטים לכלי נגדנו.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה