יום ראשון, 6 בספטמבר 2015

ניכשל ? הצליח ? מי יודע ?



מהרגע שניחתם הסכם הגרעין עם איראן שהממשל האמריקאי כולו וכל העולם התייצב נילהב מאחוריו הסיכוי שישראל הקטנה, ממש נגד העולם כולו, תצליח לבטל את ההסכם ולצאת מהעיניין בלי נזקים קיומיים היה אפסי. לעולם כולו היה ויש אין סוף אמצעים להעמיד את ישראל במקומה - למשל לתמוך בהתלהבות בכל גחמה פלשתינית תורנית באו"ם.  


איני יודע מה התחולל בחדרי חדרים וודאי אין לי מושג מה קורה במוח של ביבי אבל קשה לי לשער שביבי באמת יחל לתוצאה שהקונגרס "יפיל" את ההסכם עם אירן כשישראל מובילה את המאמץ. אני משער שהמטרות היו אחרות.


ראשית החתימה על ההסכם  יצרה חשש משמעותי, שגורמים בארה"ב אפילו התייחסו אליו בחיוב, שארה"ב מחליפה צדדים במזה"ת מהמדינות הערביות הסוניות המתפוררות והמאכזבות, בראיית ארה"ב, לציר השיעי בהובלת איראן. שאיראן תיתפס כגורם מייצב חיוני לכל הסדר באזור ושותפה לארה"ב בעוד שבפועל היא מחרחרת מלחמות ומדנים.


שנית היה חשש אמיתי, לאור ההתלהבות מההסכם בממשל בארה"ב, שארה"ב תתעלם או תהיה אדישה להפרות איראניות של מה שהוסכם.  וכי מישטר הפיקוח יהיה "אוורירי" ונקוב ככברה. ההסכם עצמו, על הכתוב בו, אכן דוחה את הפריצה האיראנית לנשק גרעיני בעשור שלם ומאפשר זמן לבניית מערכות ירוט והגנה מתוחכמות נגד אותו הנשק אבל זה בתנאי  שהפיקוח יהיה פיקוח אמין ואיראן תתקשה לעקוף אותו.


בשל שפע סיבות, שישראל היא רק אחת מהן, הושגה התקדמות משמעותי בשתי הסוגיות. איראן המשיכה להגדיר את ארה"ב אויב, גם היא צריכה להתחשב בגורמי אופוזיציה להסכם בתוכה, ושללה שיתוף פעולה עם ארה"ב, עדיין השטן הגדול מבחינת ההנהגה הדתית שלה. רוסיה ולא ארה"ב הפכה למרוויחה הגדולה מההסכם שהחלה ליישם מייד הסכמי נשק קודמיפ, בראשם מערכת ה S 300, עם איראן. במקביל רוסיה, בתיאום הדוק עם איראן שידרגה את מחויבותה למשטר אסאד בסוריה.מצרים פתחה במגעים לרכישת נשק רוסי וכל מדינות ערב מנהלים מגעים, חלקם בשלב מתקדם, לרכישת טכנולוגיה גרעינית רוסית כשבמקביל היא משיקה יוזמה להסדר בסוריה מבוסס על בחירות (לא מציאותי לשטח אבל מאלץ את האחרים להתייחס).


ב שני בספטמבר, בניסיון לשכנע צירי קונגרס אמר מזכיר המדינה ג'ון קרי "אם איראן תחליט להפר את ההסכם היא תתחרט על כך" עוד הוסיף והסביר שארה"ב תקפיד בשלל אמצעים על פיקוח יעיל .
יום לפני כן הודיעה לישכת מזכיר המדינה על מיכתב שג'ון קרי ישלח לקונגרס, ובצד המלל הרגיל למחויבותה המוחלטת של ארה"ב לביטחון ישראל גם הכרזה על שורה של צעדים למנוע מאיראן לסייע לטרור במיזה"ת, מהחיזבאללה בלבנון ועד ההוטים בתימן.


אתמול הסתיימה פגישת מלך סעודיה הקשיש  סלמן עם אובאמה והמתנגדת הגדולה להסכם הגרעין, סעודיה, הפכה לפתע לתומכת . הפרשנים מסבירים שסעודיה קיבלה שלש הבהרות מארה"ב.  בשאר אסאד לא יהיה חלק מסוריה העתידית: ארה"ב תיפעל ותגבה את סעודיה נגד החתרנות האיראנית בתימן, עיראק ולבנון ושכל זה יגובה בנשק וטכנולוגיה אמריקאית עד שנחה דעתם של הסעודים.


היום, בשיחה עם  סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי על הכוונה המוצהרת של רוסיה, בשיתוף איראן, לחזק את משטרו של בשאר אסאד בנשק, מומחים ובהמשך בבניית בסיס רוסי בסוריה ושליחת כוחות לוחמים כאפשרות , הזהיר ג'ון קרי את עמיתו הרוסי שרוסיה מסתכנת במילחמה נגד קואליציה בין לאומית ושארה"ב "מודאגת מאד"  מהמעורבות הרוסית .


בניגוד לכל ההערכות המזה"ת חוזר לתבנית המקורית של ארה"ב והמדינות הסוניות מול הציר השיעי ורוסיה כשאנחנו בצד הסוני-אמריקאי.  הכל מילים אבל אפשר להגיד  שהציר האיראני-אמריקאי לא קם, אין סימן שהוא יקום ובמקומו מתגבש ציר רוסי-איראני לעומתי.


לאובאמה נותר זמן שאול כנשיא ארה"ב. המאבק על הגרעין הוא קדימון מסויים למערכת הבחירות בארה"ב  וההתנגדות של רוב הציבור להסכם תקבל ביטוי במערכת הבחירות ועשויה לעצב חלקית את הקונגרס והנשיאות הבאים  ואת היחס האמריקאי להסכם בשנים הבאות שאחרי אובאמה- אין זה סוד שמשטר ריפובליקני טוב לישראל, בראיית ביבי, והמאבק בהסכם הגרעין בהחלט מסייע לרפובליקנים. כדי לא לעמוד בפני שוקת שבורה עושה כרגע הממשל ככל יכולתו לשאת על נס את אהדתו ותמיכתו בישראל למרות הסכם הגרעין.


לסיכום, להערכתי ולא לידיעתי, היו לבנימין נתניהו שלש מטרות. להביא את הסכם הגרעין לוויכוח ציבורי בארה"ב, למנוע היווצרות שותפות אמריקאית איראנית לייצוב המזה"ת ובצידו למנוע ולהגביל את החתרנות האיראנית באזור ושלישית שהפיקוח על מה שכבר הוסכם יהיה עם שיניים. המטרות הושגו במידה רבה אך לא מלאה הודות למאמץ מגביל (אולי מתואם) של ערב הסעודית וישראל, הודות לרוסיה שמיהרה לקטוף את הפירות ואיראן שדבקה בעוינותה. למארג הבסיסי ביחסי ישראל ארה"ב ניגרם נזק מוגבל וגבר הסיכוי הריפובליקני לנהל את ארה"ב במישמרת הבאה ולפקח על ישום הסכם הגרעין.   



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה