יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

הפתעות טובות

ברצוני לשבח שני שרים לטובה. השר הראשון הוא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה שלא מפסיק להפתיע במדיניות הליברלית שלו. בקדנציה הקודמת שלו, לפני יעל גרמן קידם את רפואת השניים חינם לילדים, כבר בקדנציה הזו קידם אספקת קנאביס רפואי כמשכך כאבים לניזקקים לו. הוא מצליח להאבק על תקציב הבריאות, לעשות יותר עם אותו תקציב ובעיקר להיות שר הבריאות של כולם - הוכחה חיה שחרדי יכול להיות גם ליברמל וגם להסתכל מעל לאינטרסים החרדיים הצרים.  ירבו כמותו שרים בישראל.

בעוד שלא הייתה לי דעה מוקדמת לגבי ח"כ יעקב ליצמן לגבי ח"כ השר משה כחלון כן הייתה לי דעה והיא הייתה מסוייגת. ראיתי בו, למרות הצלחתו כשר התקשורת, אופורטיוניסט (סתגלן) שמקים עוד "מפלגת אווירה" קצרת ימים, לא ממש שונה מיאיר לפיד לפניו, שבעיקר תפס טרמפ על הצלחתו כשר התקשורת. בניגוד ליאיר לפיד שנידחק לתפקיד שר האוצר בעוד הוא שואף לתפקיד אחר, נניח שר החוץ, משה כחלון שאף לתפקיד שר האוצר.. עד כה הוא לא נפל למלכודות והוכיח פעמיים יצירתיות בפירוק מוקשים בדרך לתקציב כפי שהוא רואה אותו לנכון. פעם אחד כאשר סיכם עם יהדות התורה על חיסכון במקום על תוספת לקיצבאות הילדים - תוכנית שהיא גם טובה יותר לעתיד הילד, גם זולה יותר וגם מונעת מאוכלוסיות מסויימות להשתמש בקיצבאות הילדים לא למען הילדים. אתמול סיכם עם השר הפלגני, העדתי והכיתתי אריה דרעי על הגדלת הסיוע לניזקקים במקום ביטול המע"מ על מוצרי יסוד מסויימים. ביטל המע"מ לכולם, כמעט כולו למעשה לאוכלוסיות שאינן זקוקות להוזלה הזו רק כדי להטיב עם פלח צר שכן זקוק לה. ההצעה היא גם הוגנת חברתית, גם זולה תקציבית, גם מפשטת את הפיקוח על גביית המיסים וגם מסייעת לאלו הניזקקים לו. בכלל השר משה כחלון הרבה יותר ממחוקד בהטבות התקציביות שיהיו מתועלות באמת לניזקקים מיאיר לפיד שעשה את ההיפך - ניסה לחלק לכולם (לא יהיו מיסים נוספים).

מבחן התקציב הוא המיבחן העיקרי של הממשלה, ביחוד בקואליציה של 61 ובינתיים מצליח השר כחלון לתמרן בסד הלחצים הבלתי אפשריים לעבר המטרה - אם יצליח הוא בהחלט מועמד אפשרי לראשות הממשלה בהמשך.  

סקיצור יהיה מעניין וחלק מהשרים בהחלט מפתיעים לטובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה