יום חמישי, 9 ביולי 2015

חרפת "עונש המוות"

אחד הסכנות המתפתחות לאחרונה בדמוקרטיות כולן היא סכנת הפופוליזם. את יוון הסכנה כבר ריסקה. בישראל היא מרימה ראש, המלכודת התורנית "עונש מוות למחבלים" כהצעת ישראל ביתנו. לפי ההצעה העונש אמור להרתיע מחבלים עתידיים מלפגוע בנו, העם בישראל.

עוד לפני השיקולים הערכיים והמוסריים שהופכים אותנו למה שאנחנו, מותר גם ללמוד מההיסטוריה והניסיון של אחרים. בארה"ב יושב אחוז אחד מהאוכלוסיה בכלא. הרבה מעבר לשיעור במדינות הכי דיקטטוריות וחחשוכות בעולם, מאות מהם נידונים למוות. על עבירות מיסים או מעילה באמון בדרגת חומרה משמעותית אפשר בקלות לקבל מעל 30 שנה בכלא. עדיין שיעור מיקרי הרצח בארה"ב הוא פי 4, חוזר פי 4 מבישראל. בנורבגיה ממש ההיפך - שם העונש המקסימלי הוא 20 שנות מאסר ורמת הפשיעה נמוכה משמעותית מבישראל ברוב התחומים. הפשיעה היא תולדה בעיקר של מצב תרבותי ולא של חומרת הענישה .

בכלל קשה מאד למצוא דוגמא חברתית עכשווית או היסטורית שהחמרה בענישה הביאה לירידה בעבירות המתבצעות ולשינוי במפת הטרור והפשיעה. אזכיר שבישראל, למשל, יש עונש מוות אפקטיבי. הסיכוי של סכינאי התוקף איש חוק או איש צבא לצאת חי מהאירוע הוא פחות מ 50% - לא נודע שלשיקול הזה יש השפעה מרסנת אמיתית על הזיות השאהיד בדרכו לפיגוע. שלא כעבירות הפליליות הרגילות מעשי הטרור מוזנים מאווירה והתלהבות אידיאולוגית ולעתים קרובות מדי מהשאיפה להיות שאהיד. גם להרוגי המלכות אצלנו לא הייתה השפעה מרסנת על המיפעל הציוני ו/או המאבק בבריטים ההפך הוא הנכון - המוצא להורג הופך לגיבור שעליו מתחנכים הדורות הבאים.
לכן הטענה שפסק דין מוות יש בו כדי לרסן, ולו במעט, את הטרור פשוט מצוצה מהאצבע, לא במיקרה חסרה הטענה סימוכין חברתיים או היסטוריים כי אין כאלה.

בהעדר טענות עינייניות נותר הצד המוסרי - ביהדות הנקמה שמורה רק לאלוהים, ערך חיי אדם, גם אם הוא מחבל שרצח ילדים קטנים, הוא ערך עליון ולעתים, לאורך השנים, מתגלים עדויות חדשות, משתנות גישות שמטילות אור שונה על העבר האלים - בארה"ב התגלה, בעיקבות בדיקות די.אנ.אי בתיקים היסטוריים שעדיין היה בהם שימור של חומר גנטי,  שכ 20% מהמוצאים להורג היו מזוכים, ולו מחמת הספק, בתנאי המשפט המודרני - האדם תמיד בר טעות ולעונש המוות אין מחילה ואין חזרה. תשאירו את ליברמן עם הפופוליזם המתנגח לבד ומותר גם לחברי ימין להצביע יחד עם הערבים נגד חוק שהוא פגיעה קשה בערכינו כיהודים.

כן !! אני מעדיף מחבל משוחרר אחרי 20 שנה שחוגגים את שיחרורו ממחבל תלוי שאחרי 20 שנה עושים פיגועים לזיכרו ובשמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה