יום שני, 6 ביולי 2015

תנ"צ אפרים ברכה ז"ל

תנ"צ אפרים ברכה ז"ל הוא בעיני גיבור טראגי אבל בעיקר קורבן המערכת, זו שבשליחותה פעל בנאמנות כה רבה. התקפות עיתונאיות חסרות רחמים על בסיס מידע מסונן, חלקי ורכילותי שופכות את דמו של הקורבן התורן הן עובדת חיים. בדיוק כמו ה"שיימינג" (הבושות) בפייסבוק שבגינן יש ילדים ונערים השולחים יד בנפשם. ה"שיימינג" הוא חדש אבל הנידוי והלחץ החברתי ותוצאותיו הטרגיות היו עוד הרבה לפני טלפון החווה הקווי. למעשה מאז שהבן אדם למד לרכל.

במיקרה של תנ"צ ברכה, מבלי להכירו, אני משער שעיקר הלחץ נגדו בא דווקא מחוגים דתיים ובעיקר מצידו של אותו "רב" ערמומי הרב פינטו. האיש שידו בכל ויד כל בו. לאדם שומר מצוות מדובר בלחץ קשה מנשוא . גם דמותו של הרב כפי שעלתה בחקירות, גם תחושתו של תנ"צ ברכה שהרב ירדוף אותו "עד יום מותי" כפי שהתבטא מספר ימים לפני מותו וגם היותו של תנ"צ ברכה אדם דתי חייבה את המשטרה לחוש לעזרתו, לסוכך עליו ולהיות שם לצידו ולידו - האם יש משהו שהמשטרה יכלה לעשות מעבר למילים ותמיכה מילולית ?

ראשית היו חייבים לשחרר את תנ"צ מלכה מהתפקיד שבו היה כבר מספר שנים ומהלחץ הכבד מנשוא של החקירות המרכזיות של מדינת ישראל. שנית היו חייבים להרחיקו פיזית ורוחנית מהמרחב החברתי והדתי בו פעל, למשל למנותו לנציג המישטרה בארה"ב או האינטרפול בפריז כדי שיוכל יחד עם משפחתו להתנתק צהאווירה הדחוסה והמאיימת בה פעל. המשטרה הייתה חייבת לממן לו הגנה מישפטית בצורת תביעות דיבה נגד כל המכפישים ובראשם העיתונאי יואב יצחקי מהאתר "ניוז 1" כדי שהם יאלצו להיכנס למיגננה. איני יודע אבל יתכן שהיה צורך גם בסעד רוחני ובליווי פסיכולוגי - הרי מצוקתו, על פי מקורביו, כבר ניגרה היטב על פניו, התנהגותו ואורח דיבורו.

יש הרבה גורמים בלתי נישלטים בטראגדיה של תנ"צ ברכה - ההכפשה העיתונאית, המירדף והנידוי של חסידי הרב פינטו ומיבנה האישיות של תנ"צ ברכה עצמו אבל בבליל הגורמים הבלתי נישלטים יש גורם נישלט - ה מישטרה והגיבוי שהיא נותנת לבכיריה ופיקודיה הפועלים בשליחותה - אכן המישטרה סורסה בשלל פרשיות מין ושחיתות אבל כשהמישטרה יודעת שלא נפל דבר בהתנהגותו של תנ"צ אפרים ברכה ושהוא בחוד החנית של חקירותיה ולחציה היא הייתה חייבת לפעול למענו.

איני יודע האם פעולה נכונה של המישטרה הייתה מצילה את חייו של תנ"צ ברכה - אני יודע שהיא לא פעלה, לא מצאתי שום ידיעה שהיא בכלל ניסתה לסוכך עליו באיזו צורה שהיא והתאבדותו היא תחנה נוספת בביזיונות המישטרה - לו לפחות ניסתה ברצינות אולי יכלה לרחוץ בניקיון כפיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה