יום שני, 22 ביוני 2015

אופס! טעות בתיזמון



ח"כ איימן עודה מחיפה, ראש הרשימה הערבית המשותפת, התחיל את הקריירה הפוליטית שלו בוועדת המעקב של ערביי ישראל כמי שריכז את המלחמה ב'שרות הלאומי' - אותו שרות שנתפס בהנהגה הפוליטית של ערביי ישראל כסוג של לגיטמציה למדינת ישראל וככלי שיאפשר את צימצום הפערים והגברת השיוויון בין ערביי ישראל ליהודיה. לכאורה שיוויון הוא מצב רצוי אלא שערביי ישראל מעוניינים במעמד של מיעוט מקופח שסובל על רקע היותו לא יהודי במדינה המגדירה עצמה כיהודית דמוקרטית ושחלילה ערביי ישראל עוד ימצאו יתרונות בהשתלבות בדמוקרטיה הישראלית על אף 'יהדותה' של המדינה. במסמך החזון של וועדת המעקב הם הגדירו לעצמם שתי מטרות - אוטונומיה תרבותית והגנה בין לאומית על מעמדם כמיעוט מתגונן. כל שילוב בחברה הישראלית על בסיס שיוויוני פועל נגד שתי מטרות היסוד של וועדת המעקב - במשתמע במטרות היסוד של הרשימה הערבית המשותפת.


מאז הבחירות מאתגרת הרשימה הערבית המשותפת את מדינת ישראל, בכלים דמוקרטיים, כמדינת הלאום של העם היהודי ופועלת להגברת הבידול והחיכוך עם הרוב היהודי.  זה החל, לפני הבחירות, בסירוב לחתום על הסכם עודפים עם מר"ץ, נמשך בצעדה מהנגב לירושלים מיד לאחר הבחירות למען הכפרים הלא מוכרים, דרך בהקמת תחנת טלוויזיה במימון הרשות הפלשתינית, פניה לאיחוד האירופי לממן את התיאטרון הערבי אל-מידאן, ששרת התרבות מנעה ממנו מימון על רקע קבלת כספים לא מדווחים בהיקף גדול מגורמים זרים, כניראה קטאר, וכעת הצטרפות חבר הכנסת באסל גאטס לעוד משט לעזה "להושיט עזרה הומניטרית" שהוא יכול להעביר חופשי דרך מעבר ארז. עוד איים חבר הכנסת במיכתב לראש הממשלה שעצירת המשט תחולל שערעוריה בין לאומית בסגנון ה'מאווי מרמרה'. אני מניח שזו דרכה של הרשימה הערבית המשותפת והם ימשיכו בדרכם היצירתית - הבחירות הבאות יקבעו העם הערבים רוצים בידול או השתלבות .


בכל מיקרה כל אחד מהצעדים שהרשימה הערבית המשותפת עשתה יכלו, בעבר הלא רחוק, לקשט את כותרות התיקשורת המערבית (מה שאנחנו מכנים התקשורת העולמית), לסחוט הודעות גינוי והתייחסות מדינית של גורמים שונים בעולם, שגרירינו היו נידרשים לספק "הבהרות" ולהבטיח שישראל מכבדת את החוק ותפעיל רק "כוח מידתי" וכדומה.  אבל לגבי כל האירועים שמניתי הם לא זכו לכל התייחסות משמעותית בתקשורת בכלל, עולמית או מקומית, לפחות לא בכותרות.


אתרי האינטרנט של אל-עראביה, אל-ג'זירה או אל-באוואבה עמוסים לעייפה במילחמות העולם הערבי - שיחות השלום בג'נבה בין הצדדים בתימן, עתידו של משטר אסאד ושאר מרעין בישין (הרשימה בילתי ניגמרת), בערוצים המערביים - בי.בי.סי וסי.אנ.אן עסוקים במשבר החוב ביוון, במלחמה באוקראינה, בבעיית המהגרים הטובעים בים התיכון - ישראל בכלל מוזכרת אלא בשוליים  - זה אגב נכון באופן מלא לביקורו של לורן פאביוס, שר החוץ הצרפתי, שביקר כאן אתמול ואתר 'וואלה' כבר מיהר להכריז שהוא הצליח במשימתו "לשים את הסכסוך הישראלי פלשתיני מחדש במרכז" - לא גילית שום איזכור לביקורו בערוצי החדשות המרכזיים במערב או בערב ואפילו בידיעות או בווי-נט שכחו ממנו.

אפשר להגיד על איימן עודה שהוא משתדל, יצירתי אבל מפספס את סדר היום העולמי בכלל והאזורי בפרט, מין טעות בתיזמון . בכלל האם ערביי ישראל עצמם באמת רוצים, עכשיו, להתבדל ממדינת ישראל או להשתלב בה ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה