יום ראשון, 21 ביוני 2015

התרסקות


בראשון ביוני חגגה ארה"ב את היותה יצרנית האנרגיה הגדולה בעולם. יותר מרוסיה, יותר מכל המזה"ת ביחד. לא רק שאין לה יותר סיבה להתערב במזה"ת - המזה"ת הפך למתחרה לאמריקה. יתר כל כן. מאחורי הזינוק האנרגטי של ארה"ב עומדת טכנולוגית ה"פראקינג" המשמשת להפקת נפט מפצלי שמן. ב 2013 היא עדיין ניחשבה לאסון אקולוגי ולפחות ריווחית מהפקת נפט מבארות עמוקות רגילות. כדי להפיק יחידת אנרגיה ב"פראקינג" היה צריך כדי פי 4 השקעת אנרגיה משאיבה רגילה מבאר.  אלא שארה"ב לא קפאה על שמריה - הטכנולוגיה, שניכנסה ליישום מסחרי רק ב 2008, היא עדיין בראשית דרכה בדיוק כמו תוכנת "חלונות"  של "ווינדוס" ב 1995. כבר היום, ב 2015, צומצם מאד הנזק הסביביתי שהטכנולוגיה יוצרת ויש פיתוחים חדשים בשלבי ניסוי, יחס הפקה השתפר פלאים ומחיר ההפקה, כשהטכנולוגיה עדיין בראשיתה, כבר מתחרה בהצלחה במחיר ההפקה בסעודיה אלא ששולי ההתייעלות וההשתפרות בסעודיה צרים מאד וכאמור, בארה"ב הטכנולוגיה היא עדיין בשלב "מחלות הילדות".  סין שהגדירה לעצמה מטרה של "אפס תלות אנרגטית"  כבר החלה לבחון את השימוש בטכנולוגיה האמריקאית (שסין כניראה תיגנוב בצורה לא חוקית) לשימוש בשדות פצלי השמן בשטחה.

יש לכל התהליכים שציינתי, רק המיקצת שבמיקצת בתחום האנרגיה, משמעות אחת - העולם הערבי שכבר עובר אסון חברתי והומניטרי ושמוחותיו ברחו למקומות אחרים עומד בפני אסון כלכלי ויהפוך לאפריקה - כולם יהרגו את כולם ולאיש לא יהיה ממש אכפת. אם זה טוב או רע ליהודים קשה לדעת כי למדינה יציבה ומשגשגת במרחב מתפורר, עני ואלים יש בעיות קשות מאד - הראשונה שבהם המוני הפליטים שעוד ינהרו לגבולנו או יתלו עצמם בנו - הדרוזים בסוריה, שכרגע ממש רווח להם במעט,  הם רק הסנונית. אפילו בחמאס בעזה כבר מבינים שאין 'עולם ערבי' מאחוריהם - רק מדינת ישראל.  

גם לאיראן, אפילו יוסרו הסנקציות, לא מחכה בוננזה כלכלית, לכל היותר רווחה זמנית.  ככל שתייצר יותר אנרגיה למכירה בשוק החופשי כך יצנחו מחירי האנרגיה עוד יותר. מצד שני איראן, בניגוד לשאר העולם הערבי, כן פיתחה טכנולוגיה מתקדמת. בעוד שלגבי הערבים מתקיימת קללת השפע הרי לגבי איראן, כמו לגבי ישראל מתקיימת דווקא ברכת המצוקה - אותה מצוקה שמאלצת ליצירתיות - אכן עולם הפוך.  

קשה לדעת לאן נגיע אם ירדן תקרוס, אם דאע"ש יפרוץ לתוך לבנון השיעית, אם העלאווים יותקפו בכפריהם.  קשה מאד למצוא היום תקווה במזה"ת.




האסון השני  מתחולל באירופה - ראש ממשלת יוון החדש ציפארס כבר הכריז והוא חוזר ומכריז שיוון היא הבעיה של אירופה. המדינה הזו ששיטחה פי חמש ממדינת ישראל, תושביה כדי 20% יותר, 10.5 מיליון והתל"ג שלה כדי 85% בלבד מהתל"ג הישראלי (כ 288 מיליארד דולר מול מעל ל 340 מיליארד בישראל). מסרבת להתייעל, לצמצם את הרווחה ולהתייצב על סטנדרטים אירופאים. יוון מייצרת גירעון של מעל ל 13% מתוצרתה השנתית,  37 $ מילייאראד כל שנה בעשור האחרון, ומסרבת לעמוד בתנאי ההלוואות שקיבלה בסך כולל של כ 155 מיליארד דולר (כ 40 שנות סיוע ביטחוני אמריקאי לישראל). בכל מיקרה יוון מסמנת את סוף גוש היורו - אם אירופה תסרב להתגמש תהפוך יוון לפושטת רגל ותפרוש מהגוש - אם תלך לקראת יוון החובות יחזרו בעוד זמן קצר כי היוונים ילמדו שלא צריך להתייעל ולעבוד - די להאשים אחרים ובעיקר את גרמניה. גוש היורו בסכנה, הפסימיסטים ואני ביניהם, יאמרו שהוא חולה סופני והשאלה היא רק כמה זמן עוד יחרחר הגוסס על ערש דווי בטרם יחזיר נישמתו לאלוהי האיחוד בבריסל.

לאחר שבולגריה כמעט סיימה לבצר ולגדר את גבולה עם תורכיה כדי לעצור את זרם המסתננים מערב המתפוררת לאירופה החולה  החליטה גם הונגריה על בניית גדר עם סרביה. מסתננים מוסלמים מגיעים לבוסניה, אלבניה וקוסובו, לא פעם בדרכים חוקיות, ומשם דרך הונגריה הם מציפים את אירופה. את נטל הצלת הפליטים הטובעים בים התיכון, כרגע בקצב של מעל למיליון בשנה, הטיל האיחוד על איטליה - איטליה רצתה לקוות שאירופה תתחלק לא רק במטל הכספי אלא גם בקליטת הפליטים ובמשמעות הדמוגרפית - מסתבר שכשיש צרות כולם מטיפים לישראל אבל משאירים את הצרות לאחרים - צרפת ואוסטריה החלו בצעדים למנוע מהפליטים שהגיעו לאיטליה לזלוג לשאר היבשת - אין יותר גבולות פתוחים ללא אירופאים (יש מי שיאמר גיזענות),

בדנמרק זכתה השבוע מפלגת הימין מרכז (הליכוד שלהם) בבחירות האחרונות, המפלגה השניה עם 20% קולות הייתה מפלגת האנטי הגירה - ביחד יש להם קואליציה. דנמרק תמיד הייתה קשוחה בעינייני הגירה עכשיו עוד יותר - הרבה יותר. דנמרק היא עוד תחנה ברצף העליה של המרכז והימין באירופה שהוא מצד אחד נגוע באנטישמיות ומצד שני תומך ומעריך את ישראל.

נעלמה הסולידריות האירופית והגבולות ניבנים מחדש וזו רק תחילת הדרך. דיוויד קמרון ראש ממשלת בריטניה הבטיח לקיים משאל עם לפרישה מהאיחוד האירופי וכפי שהדברים ניראים כרגע, בריטניה, שלא הצטרפה לגוש היורו בעבר, עם רגל מחוץ לאיחוד.

באירופה משתוללת מלחמה, לא הראשונה, כבר הייתה מלחמת דמים נוראית בבלקו אך לפני שני עשורים, רוסיה ואירופה מטילות אחת על השניה סנקציות - הסנקציות אכן כואבות לרוסיה מאד אבל הן מדכאות את הצמיחה גם באירופה עצמה. למעשה כיום כל מדינות מזרח אירופה סובלות מירידת אוכלוסיה ובריחה זוחלת למערב - המדינות הבלטיות ואוקראינה איבדו כימעט 20% מאוכלוסייתן כך גם מולדבה. במדינות כמו רומניה, פולניה, ספרד או פורטוגל ירידת האוכלוסין איטית וזוחלת - מי שעוזב הם בעלי האמביציה והיוזמה ובכך הם פוגעים בסיכויי ההתאוששות בעתיד.

בנוסף אירופה עוברת תהליכי איסלאמיזציה מואצים - יש לזה כבר השפעה על חופש הדיבור והתקינות הפוליטית, על הסנטימנט האנטי-ישראלי והאנטי-יהודי, על ההון האנושי, על תקציבי הרווחה, על היקף הפשיעה ועל הפוליטיקה הפנימית של מדינות אירופה. בחלק מהמקומות מתחילים רשויות החוק להכיר בבתי דין של השאריעה כפסקי בורר שיש להם מעמד בחוק וזו רק תחילת הדרך - רוב הג'יהאדיסטים, אלו שכבר הגיעו למזרח התיכון ואלו שעוד יגיעו (כרגע כבר מעל ל 9,000 ) עוד יחזרו לאירופה, חלקם מפוייסים וחלק אחר אלים ומחוייב לג'יהאד - כרגע עוברת אירופה התפרקות ראשונית מערכי  השיתוף הכלכלי, האיחוד המדיני והגבולות הפתוחים כשעל הפרק משבר כלכלי, ימין מתעצם שעלול להפך מימין לאומי ללאומני, אסלאם מקצין ועימות בין השתיים - פעם ארופה ניקרעה בין פאשיזם לקומוניזם היום בין לאומיות לאסלאם - כמו במזה"ת רק על בסיס שונה לגמרי - אירופה לא תהיה אפריקה אבל בהחלט אפשרי שתחזור לשנות העשרים של המאה הקודמת. המיזרח התיכון מפרק את סייקס-פיקו מ 1916 ואירופה חוזרת למשבר של 1920. היום ב'ידיעות' איפיין סבר פלוצקר במאמרו "לחסל את האויב מבפנים" את עליית המרכז ימין באירופה לעליית הפאשיזם באירופה בשנות ה 20 - צודק ככל שיהיה כך ניראה משבר חברתי ופוליטי ודרכה של ההיסטוריה שכשהמטוטלת נמצאת בקצה אחד היא לא מתייצבת באמצע אלא נעה לקצה השני.

אז על מה יש לנו להתלונן - שאיננו דומים לאירופה או שאנחנו במזה"ת מוכה האסון ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה