יום רביעי, 1 באפריל 2015

האם משהו זז שם ?

אולי שלא בטובתה נאלצה ארה"ב להכריז על תמיכה בקואליציה הערבית, בהנהגה סעודית, הפועלת נגד לקוחותיה של איראן בתימן ועל ידי כך לנקוט, לאחר תקופה ארוכה של היסוסים, בעמדה אנטי איראנית ברורה באזור. כמעט במקביל הודיעה עיראק על הסגת המליציות השיעיות מזירת הקרב הלא גמור בתיקרית ונטילת הפיקוד ווהובלה של הקרב. לכאורה מובן מאליו אלא שהקרב נוהל עד כה בידי פיקוד איראני וגייס בין לאומי שיעי.  עוד זה יוצא וזה בא וארה"ב הודיעה על ביטול האמברגו על נשק למצרים, אמברגו שהוטל לאחר שהגנרל עבדל פתאח סיסי נטל, להלכה בדרך דמוקרטית ולמעשה בכוח הצבא, את השילטון במצרים והפך אותה מחדש לדמוקרטיה "מודרכת" בחסות הצבא ולעריצות צבאית לכל דבר ועיניין.  ביטול האמברגו מבשר מתן "הכשר" אמריקאי לנשיא מצרים שעד כה הטילו ספק בחוקיותו. עוד מבשר הביטול את כוחה של "הקואליציה הסעודית" לכופף אפילו את אמריקה.


באשר לישראל כל יום נוסף של שיחות הגרעין בלוזן, שוויצריה, מחזק את טיעוניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מגחיך את אירופה וארה"ב, מעלה את מיפלס ההתנגדות לממשל אובאמה בקונגרס ופוגע במעמדו בדעת הקהל. לפני יומיים בהצהרה פושרת קראה הילארי קלינטון, כניראה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות 2016, שסיכויה פוחתים מיום ליום, לנשיא אובאמה להחזיר את היחסים "המיוחדים" עם ישראל "לבסיסם המועיל" לטובת שני הצדדים. את הסיכסוך עם הפלשתינים יש, כך הילארי קלינטון, לפתור תחת נוסחת שתי המדינות "באמצעות מו"מ ישיר" - כלומר לא דרך כפיה והחלטות או"מ או מוסדות בינ"ל אחרים. עוד היא יוצאת באה חבורה של חברי קונגרס דמוקרטים בארה"ב וקראה לנשיא "לשפר את היחס שלו לישראל" - כן הלחץ על אובאמה ניבנה מבפנים והאירועים במזה"ת ובלוזן מאוששים את עמדתו ושל בנימין נתניהו ומביכים את הממשל בארה"ב. גם אם היום או מחר תושג איזו נוסחה להמשך המו"מ עם איראן ארה"ב יוצאת חבולה וללא הישג להתהדר בו.


שלשום פירסם בניו יורק טיימס, המקורב כל כך לבית הלבן ולאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית,  עיתונאי בשם דיא חדיד, לפי השם כניראה ערבי (נוצרי) מאמר קטלני על הרשות הווירטואלית והשנואה על הפלשתינים עצמם של אבו מאזן. רשות שעיקר עיסוקה במלחמה עם החמאס בעזה. הכותב מנה את חוסר הדמוקרטיה ברשות, השחיתות, חוסר הפיתוח הכלכלי והתלות האדישה והלא אכפתית בישראל - שורת הסיכום הייתה שהעולם עסוק מדי במעמדו ועמדותיו של נתניהו אך מתעלם לחלוטין ממעמדו של אבו מאזן, עמדותיו ובעיקר יכולתה של הרשות באמת לנהל משהו דומה למדינה בכוחות עצמה. התקשורת אצלנו, שממהרת לצטט כל בדל שלביקורת על ביבי בעיתונות האמריקאית, פשוט התעלמה ממשמעות המאמר - תוכנו והאכסניה שבה פורסם. אני מנחש מבלי לדעת שהמאמר מבטא חשש של גורמים ערביים לא מעטים ממדינה סוררת, בלתי משילה וניגררת לטרור כפי שהרשות הפלשתינית כניראה תהיה ומעדיפים, ללא הכרזה בריש גלי, בהמשך המצב הקיים.


היום נודע שסין והודו העניקו הקלות משמעותיות לישראלים מבקשי ויזה לעסקים. באירופה יתכן שלא ישתו יין ישראלי מהגולן  ואנחנו נכתוב המון על "החרם האירופי" אבל שם, בשווקים הענקיים של הודו וסין, שווקים שמגמדים את אירופה, דווקא מעוניינים בעסקים גדלים עם ישראל - המדינה שלפי רשם הפטנטים בארה"ב היא המדינה השלישית בעולם, לאחר טיוואן ויפן, ברישום פטנטים בארה"ב - זאת למרות בחינות המייצב שישראל כה עלובה בהם.  אבל לא רק סין והודו מחזרות אחרי הטכנולוגיה הישראלית, אפילו נשיא צרפת, לשעבר ניקולא סרקוזי, כך פורסם היום, יגיע ביוני למרכז הרב תחומי בהרצליה בראש משלחת של אנשי עסקים צרפתים שלמרות העוינות הצרפתית לא רואים חרם אמיתי באופק וכן רואים הזדמנויות עיסקיות נהדרות בישראל.

באופן אירוני לגמרי ניראה שמי שנמצא תחת מצור הולך ומתהדק ומי שנאלץ להתכופף מול המציאות שלה התכחש כל הזמן זה דווקא הנשיא הכל יכול של ארה"ב ברק אובאמה  ומי ששומר כל כושר התימרון זה דווקא בנימין נתניהו. חג שמח לכול בית ישראל .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה