יום שלישי, 6 בינואר 2015

התור של תורכיה

כבר כתבתי כאן בבלוג בעבר מספר פעמים שמי שמסיע לטרור המוסלמי בשל זהות אינטרסים טקטית זמנית סופו שהוא מוצא עצמו כמטרה מרכזית לטרור - לאותו טרור שטיפחו הם עצמם.

בשעתו, בשנות השמונים, הזרימה פקיסטן אלפי מוסלמים דרך אזור השבטים בצפון מערב המדינה לשכנתה אפגניסטן כדי שילחמו ברוסים. גיוס המתנדבים מהמרחב המוסלמי העולמי, הטענתם באידיאולוגית הג'יהאד, העברתם לפקיסטן, אימון הג'יהאדיסטים, אז עדיין מושג חדש, ושילוחם לשדות הקטל של אפגניסטן היה פרויקט משותף ל CIA האמריקאי, ל ISI הפקיסטני ולמוחאבאראת הסעודי. אוסאמה בין לאדן התחיל את הקריירה הג'יהאדיסטית שלו כסוכן מודיעין סעודי מאומן למיזם. פקיסטן הפכה מאז ליעד מרכזי של הג'יהאד העולמי, עשרות אלפי! פקיסטנים נהרגו וממשיכים להרג ברצף הבלתי ניגמר של פיגועים על ידי הארגונים האסלאמיסטים במדינה, אין לבעיה פתרון באופק והטרור האסלאמי מערער בה, בשיטתיות, את היציבות. גם ארה"ב הפכה למטרת על לאותם טרוריסטים או ממשיכיהם שגויסו לרעיון על ידי מיזם ה CIA לפני כמעט ארבעה עשורים. כמעט כל בכירי אל-קאעידה היו בשלב זה או אחר ברשימת התשלומים של ה CIA. אוסאמה בן לאדן עצמו זכה לביקור סוכני CIA, לשיחה לא רישמית, כששכב בבית חולים בדובאי חודשיים - כן! רק חודשיים לפני פיגוע התאומים ב 11/09/2001. אגב הוא טופל בבית החולים האמריקאי בדובאי. ארה"ב שראתה בטרור המוסלמי כלי טקטי מצויין להילחם בסובייטים - הפכה היא עצמה למטרת העל של הטורור המוסלמי. על אדמתה בוצע הפיגוע הגדול בהיסטוריה.

סוריה השתמשה במיתנדבי הג'יהאד להילחם באמריקאים בעיראק. כ 1000 מאותם מתנדבים שבאו להרוג ולהרג  ביצעו פיגועי התאבדות וגרמו, על פי הערכה בלבד, למותם של כ 15000 עיראקים, רובם שיעים. סוריה הגיבה ללחץ האמריקאי בטענה שאין ביכולתה לחסום את הגבול באופן הרמטי (מה שלא הפריע לג'ון קרי להיות חבר אישי טוב של בשאר אסאד). את המחיר האמיתי שילמה סוריה כשאש הג'יהאד החריבה אותה ושיקומה, אם ומתי שהמלחמה תסתיים, יארך עשרות שנים.  מדינת סוריה שהכרנו נימחקה מהמפה ולא ברור כלל אם ומתי סוריה תחזור להיות סוריה.

בהתעלם מהלקח המר של קודמיו, מנהיגי ארה"ב, פקיסטן וסוריה ממלאת היום חברה בכירה בנאט"ו - תורכיה - את אותה השגיאה. אלפי ג'יהאדיסטים, הערכת מינימום 20,000, זרמו דרכה לסוריה ועיראק בעצימת עין של השלטונות התורכיים. בראיית תורכיה אותם ג'יהאדיסטים הם קודם כול האמצעי המועדף והכמעט יחיד של תורכיה להפיל, למרות הרוסים והאמריקאים, את בשאר אסאד. שנית, היות והמשטר התורכי עצמו, זה של טאייפ ארדואן, הוא איסלאמיסטי ושואף לחידוש החליפות העות'מנית, כלומר חליפות בהנהגה תורכית, למה ירצו הג'יהאדיסטים להיטפל לתורכיה ? הרי היא בצד שלהם, תומכת שקטה בדאע"ש ובג'בהת אל-נוסרה - השלוחה הסורית של אל קאעידה.

אבל מי שישן עם פישפשים, אפילו הוא אוהב כל פישפש באופן אישי, מתעורר עם פישפשים שלא שמו לב כמה אוהבים אותם. הערכתי כאן כבר לפני שנה, שתורכיה בדרך להפך לחממה של טרור ג'יהאדיסטי ובהתאם ללקחי העבר גם למטרה של אותו טרור. אלא שתורכיה אינה פקיסטן הרחוקה, עיראק או סוריה המתפוררות - היא חברה בכירה בנאט"ו.  ביום חמישי 01/01/2015 הוטל רימון לעבר לשכתו של נשיא תורכיה טאייפ ארדואן באנקרה בידי "חבר בארגון טרור" על פי ראש המשטרה המקומית. היום פוצצה את עצמה מחבלת מתאבדת בתחנת משטרה באיסטנבול. עדיין לא ברור אם הפיגועים קשורים באסלאם או בלאומיות הכורדית ותורכיה ידעה בעבר גלי פיגועים של כורדים, איסלאמיסטים ושמאלנים רדיקלים אבל ברור שפישפשי הטרור מתחילים לעקוץ ותורכיה מתחילה להתגרד. בכל אופן עדיין אין דוגמא היסטורית מובהקת של מדינה שהלכה לישון עם טרור ולא התעוררה עקוצת פישפשים.  נכון שבניגוד לפקיסטן, סוריה ועיראק הלאומיות התורכית חזקה ואמיתית אבל כך גם האסלאם התורכי - אישית אני מעריך שמחכים לתורכיה ימים קשים ומחשבות שניות על הטרור המוסלמי שתורכיה מטפחת - כמובן נגד אחרים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה