יום רביעי, 7 בינואר 2015

פאניקה (בעתת) בשידור חי

אמיר בר-שלום, הכתב הצבאי של ערוץ 1, נחשב בעיני כתב רציני שמדווח לעיניין וממעט בספסרות לא מוסמכת במידע שברשותו. לכן הופתעתי כאשר אתמול במהדורת מבט הופיע אמיר בר שלום בכתבה שעסקה בדיון מיוחד בלשכת הרמטכ"ל בנושא פניית הפלשתינים לבית הדין הבין לאומי לפשעי מלחמה בהאג. לפי אמיר בר-שלום החל מראשון למרץ 2015 כל מעצר של מבוקשים בשכם ובכלל בשטחי C הפלשתינים יכול להיחשב לפשע מלחמה ואנחנו צפויים למאות, אפילו לאלפים, כך אמיר בר שלום, של תביעות פלשתיניות נגד קציני וחיילי צה"ל שלא יוכלו יותר, לכן, לטייל בעולם בחופשיות - זיכרו את תאריך היעד הראשון למרץ - סיים אמיר בר שלום.


היות ואני לא חושד באמיר בר שלום בעיוות מכוון, בשקרים או בספינים די אם אציין שמדובר בעבודת בית שיטחית, בבורות בנושא של דיני מלחמה ופשעי מלחמה ובבורות מוחלטת בבסיס המשפטי של פעולת צה"ל ביו"ש ובפאניקה שלא במקומה - בעתת בשידור חי.


נתחיל בעובדה הבסיסית שכל פעולת הבט"ש של צה"ל ביו"ש מעוגנת בהסכמים דו צדדיים ביננו לפלשתינים. אותם הסכמים שהגדירו את שטחי A, בשליטה אזרחית וביטחונית ישראלית, שטחי B בשליטה ביטחונית ישראלית מלאה ובשליטה אזרחית פלשתינית ושטחי C בשליטה ביטחונית ואזרחית פלשתינית עם הרשאה לישראל לקיים פעולות מנע בשטחי C כשנשקפת, לפי שיקולה הבלעדי של ישראל, סכנה ממשית לאזרחי ישראל - בלשון העם מותר לישראל, בהסכמה פלשתינית חתומה מראש, לפעול לסיכול פיגועים גם בשטחי C. חלק גדול מהתיאום הביטחוני בינינו לפלשינים עוסק בדיוק בסוגיה הזו - התיאום השוטף של פעולות צה"ל בשטחי C.


ההגדרה של "פשעי מלחמה" לסוגיהם  שבתחום ההסמכה של בית הדין לפשעי מלחמה בהאג, על פי וויקיפדיה, מ 2002 הם:
  1. טיפול שאינו נאות בשבויי מלחמה: הוצאה להורג ללא משפט, מניעת טיפול בפצועים, שימוש בעינויים וכדומה.
  2. טיפול שאינו נאות באוכלוסייה אזרחית: רצח, אונס, הגליה, שיעבוד, עינויים, הרס שרירותי של תשתית אזרחית (ללא הצדקה צבאית) וכדומה.
  3. שימוש בנשק לא קונבנציונלי.
  4. שימוש בילדים כלוחמים.
פשעי מלחמה יכולים להיכנס תחת ההגדרה של "פשעים נגד האנושות" אם יוכח שבוצעו בקנה מידה גדול, בצורה שיטתית, וכחלק ממדיניות רווחת (מפורשת או מרומזת) של סמכות שלטונית.
אני לא רואה איזו פעילות מעצרים או חיסול מבוקשים שעונה לאחת ההגדרות הנ"ל.  אדגיש שחוקי המלחמה מאפשרים ירי מונע לכל מקור אש אפילו הוא ממוקם בבית חולים כשהאחריות מוטל כולה על מי שהשתמש בבית החולים כעמדת ירי. מותר לכל כוח צבאי בפעילות מבצעית להפעיל כוח ואש ככל הנידרש לביצוע המשימה הצבאית ולהגנת עצמו. . כדי להוכיח פשע מלחמה יש להוכיח שהפגיעה באזרחים הייתה מכוונת ולא כתוצאה מטעות בזיהוי או בהכוונת הירי. החוק הבין לאומי לדיני מלחמה מכיר ומודע למרכיב אי הוודאות וערפל הקרב המלווה כל לחימה. הכוונה בהגדרות היא בעיקר לפגיעה באזרחים מתוך נקמה, ענישה, גביית מחיר או כשלא היו באזור פעולות איבה שהצדיקו ירי ואש לריכוזי אוכלוסיה. אש לחילוץ לצורך הגנה או הצלת כוח במצוקה מותרת לחלוטין גם אם פגיעתה קשה באזרחים - נוהל "חניבעל" הישראלי לסיכול חטיפת חיילים או אזרחים יכול, בהיבטים מסויימים, כשהוא מיושם באוכלוסיה אזרחית צפופה, להתחכך עם סוגיית פשעי המלחמה והתחום לא ברור ומצריך דיון - בעיקר מהעדר תקדימים בעבר.
לדבריו של אמיר בר שלום איו שחר בחוקי המלחמה - מהכתוב לעיל עולה בברור שרוב ההגדרות למה שמכונה "פשע מלחמה"  מתאימות דווקא לפעילות הפלשתינית. החל מטיפול בשבויי מלחמה, מיקרה גילעד שליט או נחשון ווקסמן, פגיעה מכוונת בכוונת מכוון במטרות אזרחיות ובתשתיות אזרחיות ושימוש בילדים תחת גיל 18 כלוחמים וכמתאבדים.  יתר על כן כל מה שרובץ לפיתחה של ישראל, בעידוד מאחורי הקלעים של גורמים באירופה, רובץ לפיתחם של כמעט כל צבאות המערב שפעלו בעיראק, אפגניסטן, לוב ומקומות נוספים. היום הפלשתינים יתבעו אותנו ומחר ארגוני "זכויות אדם" בפקיסטן יתבעו את ארה"ב וג'יהאדיסטים מלוב את כל קואליציית המערב וכך בכל חזיתות הג'יהאד נגד שאר העולם.  דומה שהמערב מבין שהפלשתינים הולכים להפוך את בית הדין הבין לאומי בהאג לקירקס של מאבקים פוליטיים אבל לכו תסמכו על האירופאים. גם ארה"ב מבינה היטב שהפלשתינים הם קדימון לבעיות קשות לפיתחה של ארה"ב.

אכן בית הדין הבין לאומי בהאג יכול לעשות לישראל צרות צרורות, לגרור אותנו לשפע תחקירים ותביעות באווירה עויינת  אבל דומה שלפלשתינים מחכות צרות גדולות פי כמה וכמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה