יום שני, 5 בינואר 2015

תיסמונת 'שיטיון המשילות'

לפי הידיעות מהשעה האחרונה מתכוון ראש הממשלה בנימין נתניהו להציג הערב, בטקס הצגת מועמדי הליכוד לכנסת, את ה'בייבי' החדש שלו, מבחינתי השיטיון, להביא לכנסת חוק משילות חדש  שלפיו הממשלה תמשול ביציבות 4 שנים. גם היום, מאז חוק שנחקק באמצע 2001, כאחד ממעשיו הראשונים של ראש הממשלה דאז אריק שרון ז"ל, הקובע שאי אפשר להפיל ממשלה ללא גיבוש רוב לממשלה חליפית - אי אפשר להפיל ממשלות בישראל. ממשלה מתפרקת טרם זמנה בעיקר כי ראש הממשלה חפץ בפיזורה ובכינון בחירות חדשות. ביבי מרחיק לכת ורוצה שהממשלה לא רק שלא תיפול אלא גם "תימשול ביציבות" -- בדמוקרטיות אין דבר כזה.

יכולת המשילות בממשל פרלמנטרי היא פונקציה של הרוב בפרלמנט, אצלנו הכנסת. מצב שבו רוב חברי הכנסת מתנגדים לממשלה, מכשילים אותה בהצבעותיהם ומשתקים אותה, כמו בסוף ימי ממשלת ברק בשלהי שנת 2000 ותחילת 2001, כשאי אפשר היה להפיל את ראש הממשלה וממשלתו אבל אפשר היה לשתק אותה לכדי חוסר תיפקוד, היא המצב הגרוע מכל המצבים.  בסופו של יום, בדמוקרטיות פרלמנטריות כמו בישראל הרשות המבצעת שואבת את כוחה מהרשות המחוקקת, במיקרה שלנו הכנסת. ללא רוב בכנסת אין בדמוקרטיה פרלמנטרית משילות בין אם אפשר להפיל את הממשלה או אי אפשר להפילה.

בדמוקרטיות נשיאותיות, דוגמת צרפת וארה"ב, הנשיא הוא ראש הרשות המבצעת והוא שואב את סמכותו ישירות מהעם. אבל כאשר הפרלמנט הוא לעומתי גם הנשיא הופך ל"ברווז צולע" בעגה האמריקאית.  עדיין יש לו סמכויות בעינייני חוץ והגנת הגבולות עם וכושר מישחק מאד מוגבל בזירה הבין לאומית והמשילות, במובנה הרחב, ניסדקת. למשל כל הסדר עם איראן או כל תקציב נוסף למלחמה בדאע"ש יחייב את נשיא ארה"ב לעבור דרך הקונגרס ונשיא ארה" נימצא בסד של מיגבלות. ההיסטוריה של השנים האחרונות הוכיחה שראש ממשלה בישראל יכול לממש צעדים נועזים ומרחיקי לכת לא פחות, רבים יגידו הרבה יותר, מנשיא ארה"ב.

לדעתי "חוק המשילות", כמו "מעמד הביניים המתרסק"  ו"איפה הכסף?" (אצל החרדים כמובן) נועדו לייצר סדר יום למי שאין סדר יום ולהמציא בעיה ווירטואלית שרק הפוליטיקאי הממציא יכול לפתור. הרי הממשלה האחרונה התפרקה אחרי פחות משנתיים כשאחד החוקים היחידים המשמעותיים שהעבירה, לצד חוק מע"מ אפס, היה, ראה זה פלא, חוק המשילות. בסוף כשממציאים בעיה ווירטואלית הפיתרון ל'לא בעיה' הוא במיקרה הטוב ווירטואלי באותה המידה - למשל חוק המשילות האחרון שלא שינה דבר במשילות של ישראל שלדעתי לא חסרת משילות.  במיקרה הרע הפיתרון הווירטואלי רק מחמיר בעייה קיימת - למשל חוק מע"מ אפס שהקפיא את שוק הנדל"ן ויקר את הדירות או "חוק השיוויון בנטל" שהבריח את החרדים מלישכות הגיוס והגביה את החומות בינם לכלל הישראלי בדיוק כשהחומות הונמכו דווקא על ידי הציבור החרדי עצמו.

רעיון "חוק המשילות" מוכיח לי שלביבי אין סדר יום ללכת איתו לציבור בבחירות הבאות אבל יש לו רעיונות פופוליסטים בשפע. ביבי לא לבד גם לציבוז'י  (המחנה הציוני), ליאיר לפיד ולכחלון אין באמת סדר יום ללכת איתו לציבור וגם הם מייצרים סדר יום ווירטואלי. למי כן יש סדר יום? - למחנה הערבי על פלגיו, למחנה החחרדי על מחנותיו, לבית היהודי ורעיון האוטונומיה הפלשתינית המצומצמת ולמר"ץ בצורה מוגבלת כי שלום במו"מ עם הפלשתינים על בסיס 'שתי מדינות לשני עמים' זה יותר אמונה דתית מתוכנית פוליטית ישימה. לרעיון ההתכנסות החד צדדית למדינה יהודית דמוקרטית אין מחנה ויש לה קצת הדים בתוכנית בנט.

הבעיה היא כמו במיקרה יש עתיד ויאיר לפיד וחוק המע"מ אפס או במיקרה אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו וחוק המשילות שבסוף האנרגיה הפוליטית מתבזבזת על כלום. במקום לשפר מצב קיים ולא מושלם הם מסבכים אותו למצב גרוע עוד יותר. אז על מה בדיוק הבחירות ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה