יום שלישי, 26 בנובמבר 2013

על מיסים ופופוליזם

אני חלוק עם יאיר לפיד באופן בסיסי  על ההתמקדות במעמד הביניים "המתרסק" שכביכול אין לו והוא "לא גומר את החודש".  האמירה "לא גומר את החודש"  היא לכשעצמה מעוותת כי היא בכלל לא מתייחסת ליחס בין ההוצאות להכנסות ועל מה בדיוק ההוצאות. יש אנשים עם הכנסה נטו של הרבה מעל ל 20,000 ש"ח בחודש שלא גומרים את החודש כי הם החליפו דירה גדולה ליותר גדולה, יצאו מספר פעמים לנופש יקר בשנה האחרונה, החליפו לפחות פעם אחת את הסמארטפון בגירסה הכי משודרגת ואת הרכב מלפני שנתיים בדגם חדש ויקר יותר ועוד לא דיברנו על חוגים, בילויים, מסיבות, לבוש ממותג ומסעדות. האנשים האלה רשאים לעשות בכספם ככל העולה על רוחם ועיני לפחות לא צרה בהם אבל המדינה כמדינה לא יכולה להעמיד אותם בראש סולם העדיפויות החברתי כלכלי  על פני מי שמשתכר רק 8,000 ש"ח ופחות, לא יצא לחו"ל כבר כמה שנים, לא יוצא לנופש בכלל, לא מבלה בכלל במיסעדות, מסתפק ברכב בן חמש או שש מדגם לא יקר וחי בצניעו גדולה יותר. החלפת דירה היא מבחינתם  חלום רחוק ולא על הפרק. .


תפקיד כלכלת מדינה, כל מדינה, הוא לעודד צמיחה ורווחה ולתמוך בחלשים. יאיר לפיד לא הוכיח בשום צורה שהיא שאם ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים תגדל היא תביא בעיקבותיה צמיחה ורווחה שתזלוג גם למעמד החלש, טיעון מקובל, לדעתי גם נכון, כשמדובר בחברות ענק שמקבלות הטבות במיסים תמורת הקמת מיפעלים, הרחבת תשתיות, העמקת היצור והגדלת הצע מקומות העבודה.


צודק יאיר לפיד שאותה אחריות שיש למדינה להטיל מיסים כשצריך מחייבת  את המדינה להוריד מיסים כשאפשר. אבל הכרזתו של יאיר לפיד על ביטול העלאת המיסים המתוכננת היא בדיוק מה שהוא התחייב עליו - תמיכה גדולה באלו שיש להם  תמיכה זניחה באלו שחיים בדוחק. מי שמרוויח 8,000 ש"ח  ברוטו יזכה להקלה שנתית של 960 ש"ח בשנה - הקלה מזערית שניבלעת ביום יום. מי שמרוויח 20,000 ש"ח יזכה כבר להקלה של  2700. הכסף הנוסף ילך או למותרות או להשקעה וחיסכון לעתיד - עתידו שלו או של ילדיו.  קשה להוכיח שהכסף הנוסף שיעמוד לרשות מעמד הביניים אכן יתמרץ את הכלכלה הישראלית. ברור לגמרי שחלק מהכסף יתבזבז בחו"ל.  


מה הייתה צריכה להיות האלטרנטיבה - אם יאיר לפיד היה שם בקדימות ראשונה את הצמיחה הכלכלית היה צריך להוריד את המע"מ. הורדת המע"מ בכל העולם מתמרצת את הכלכלה. אם יאיר לפיד היה שם דגש על החלשים בחברה היה צריך להרחיב את הקלות המס לתחתית הסולם החברתי, למשל על ידי העלאת הסף הנמוך לתשלומי מס הכנסה. בכל אופן יאיר לפיד שם דגש על המטרה הכי אנטי חברתית שישנה - לתמוך באלו שמצבם טוב - מעמד הביניים. לא אני אמרתי זאת אלא הנגידה החדשה קרנית פלוג .

יש לי הערכה ליאיר לפיד על שהעז להפשיל שרוולים ולעסוק  במה שנידון להשניא אותו - משרד האוצר. אי אפשר לצאת מהתפקיד עם אהדה ציבורית. יחד עם זאת - המטרה להטיב עם מעמד הביניים היא פסולה, מעוותת, אנטי חברתית ולדעתי גם לא תתגמל אותו בקלפי כי  למעמד הביניים לעולם אין מספיק, הוא כמעט תמיד לא גומר את החודש ובעיקר לא חושב שיש לו אחריות על השכבות החלשות - בטח שלא על הצמיחה. בקיצור - גם איש טוב כיאיר לפיד יכול ללכת בדרך קלוקלת וזה מה שהוא עושה, לצערי.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה