יום שני, 27 במאי 2013

הגיבוי - סרן ר. נשאר לבד


אין שום הבדל מהותי בין פרשת צומת נצרים ומות הילד מוחמד א-דורה, מ 09/2000, לפרשת מוצב גירית ומותה של הילדה איימן חיג'ו ב 10/2004- המכונה אצלנו פרשת סרן ר. בשני המיקרים "בישלו" העיתונאים חומר מוקלט ומצולם בצורה סלקטיבית ובעריכה מגמתית כדי להוכיח שצה"ל הורג בכוונה תחילה ילדים קטנים.

כמו במיקרה מוחמד א דורה, מדובר בערוץ השני הצרפתי והצלם הפלשתיני טלאל אבו רחמה - גם פרשת סרן ר. עברה מהלכים משפטיים מורכבים לחשיפת האמת אבל, כמו בפרשת מוחמד א-דורה בטלוויזה הצרפתית, לא נידרש ערוץ 2 הישראלי, צוות הצילום והכתבת אילנה דיין להתעמת באמת עם העוולה שעשו ולפצות חומרית אבל גם הצהרתית על מה שהתגלה בהמשך כדיווח שיקרי. בשני המיקרים העריכה מעידה על הכוונה וקשה להאמין, למרות פסיקות בית המשפט, שעורכי הכתבות לא ידעו בזמן אמת שהם רוקחים סיפור משלהם במקום לדווח על סיפור אמיתי מהשטח. בסוף סרן ר. נלחם את מלחמתו לבד - לבושתנו.

אני משער שכמעט לכל עיתונאי יש באמתחתו מן "פשלה" קטנה כזו אבל מעט המיקרים שמגמת הכתבה הייתה זדונית מלכתחילה. בעוד שאי אפשר באמת להתלונן על צלם פלשתיני בשרות התעמולה הפלשתינית קשה לקבל עיתונאית ישראלית רוקחת בקור רוח סיפור בשרות הדה לגיטמציה למדינת ישראל ואז משקיעה הון עתק במקום בלפצות את קורבן השקר לעבור בשלום סבך מישפטי שפטר אותה מהפיצויים בטענה שזה מה שהיא ידעה בזמן אמת.

איני חושב שיש מקום בארץ להחרים עיתונאים מכל סוג ומין אפילו הם מאל-ג'זירה, מהטלוויזיה האיראנית, מערוץ 2 הצרפתי או הישראלי ואפילו היא אילנה דיין. מצד שני אני לא חושב שמערכת הביטחון הישראלית צריכה לצייד, בצורה יזומה מצידה, דווקא את אילנה דיין בחומר הכי לוהט על המבצעים הכי מורכבים, הכי סודיים והכי מסעירים. אם מדינת ישראל ובעיקר צה"ל באמת היו מורגישים מחוייבים לאמת, לסרן ר. ולקציני צה"ל בכלל הם לא היו יכולים לתת העדפה כל כך מרחיקת לכת למעלילה על קצין, על לא עוול בכפו, שהתחמקה בכל דרך אפשרית מלשאת באחריות, אפילו המוסרית, לעלילה. הרבה כתבים צבאיים ובכלל היו שמחים ולהוטים לעשות כתבה על חיסולו של אבו ג'יהאד, אי שם לפני כ 25 שנה. בסוף זכתה בפרס מי שהוכיחה את עצמה, לפחות במיקרה אחד, כמעלילה ללא חרטה על קצין צה"ל - הקצין של כולנו.

הייתי מצפה מכל קצין צה"ל, מכל בכיר במערכת הביטחון בהווה ולשעבר שעדיין לא התקרנף ושהאמת עדיין חשובה לו שיסרב להתראיין אצל אילנה דיין עד שלא תתנצל בקולה שלה ותפצה את סרן ר. כמו שלא היתי מצפה שדובר צה"ל יעניק הזדמנות יחודית למי שרקחו את עלילת מוחמד א דורה. הכתבה אולי מפארת את צה"ל , בעיני היא חושפת פגם מוסרי ומשאירה את סרן ר. לבד.

מאז פרשת סרן ר. אני גוזר על עצמי שלא להסתכל על אף תוכנית של אילנה דיין. עד כה עמדתי בכך בקלות אבל זה, כניראה, רגישות היתר שלי בנושא. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה