יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

שאלה של מנהיגות

כדי להנהיג, להבדיל מלמלא תפקיד בכיר, צריך תכונות מסוימות הכרחיות. מתוך חוסר הבחנה בין מנהיגות, אחריות ועבר של תפקידים בכירים יש לנו, למשל, הנטיה לנהות אחרי קציני צבא בכירים. בדרך כלל הביצועים שלהם בפוליטיקה עלובים ביותר. כבר כתבתי על כך כאן בעבר. לא די באחריות וניסיון בקבלת החלטות בתנאי אי וודאות כדי גם להנהיג. אעסוק בשאלת המנהיגות ובדמותה היחודית של ציפי ליבני מול ובניגוד לשלי יחימוביץ. מנהיגות היא היכולת להוביל למטרה במכסימום תמיכה. מן המוסכמות הוא שכדי להגיע לעמדת מנהיגות ומשם לגייס תמיכה ולהוביל למטרה יש צורך לייצר צירופי כוח ולהתפשר על הפחות חשוב למען העיקר.


התכונה הראשונה היא הנכונות לקחת סיכונים בפופולריות האישית לטובת המטרה החשובה יותר. תכונה השנייה היא ההבנה שפוליטיקה ובעיקר מנהיגות הם מסע בלתי פוסק של פשרות לטובת המטרה המרכזית. אם ציפי ליבני חשבה למשל, שתהליך השלום הוא המעשה החשוב ביותר של מדינת ישראל (בלי קשר לשאלה האם זה נכון או לא) כי אז צריך היה למען המטרה להתפשר, עם החרדים למשל, כדי להגיע לעמדת השפעה שממנה אפשר להוביל למטרה. בהתנהלותה הוכיחה ציפי ליבני שהיא לא מוכנה להיסתכן בפופולריות האישית שלה ולא מוכנה לעשות פשרות נידרשות בדרך למה שהיא חשבה המטרה החשובה מכולן. כל התנהלותה היא 'כזה ראו וקבלו' והתוצאה היא אפס השפעה על התהליכים המרכזיים שהיו, לטענתה, חשובים לה. התכונה השלישית של מנהיג היא היכולת לעמוד גם בתבוסות. למעשה היכולת לספוג מכה קשה היא אחת התכונות הכי חשובות במנהיגות. מי שהתפארה ב"פוליטיקה אחרת" (אין דבר כזה) ובבחירה הדמוקרטית שהעמידה אותה בראש קדימה - בעטה בתנועה שהובילה, בערכים שהתיימרה לייצג וביכולת לקדם ולהשפיע ולו על מיקצת מהתהליכים והמטרות שהיא כביכול פעלה למענם - הכל כי העזו להצביע לא למענה אלא למען יריבה שאול מופז.


כרגע ציפי ליבני נימצאת בעמדת אהוד ברק בעבר. יש לה עדיין השפעה, יש עדיין שמאמינים בה וביכולותיה אבל היא כבר הוכיחה מספר פעמים שהיכולת האמיתית שלה זה לפספס הזדמנויות, לשתק את המערכות שבתוכן היא מתפקדת, למסמס כל השפעה שהייתה יכולה להיות ושהיא בעיקר ממוקדת בעצמה. היא הרי כל הזמן מודיעה שהיא מוכנה לחזור לפוליטיקה רק כמספר 1 . השאלה האם אנחנו צריכים לחזור למיקרה אהוד ברק ולתת לה הזדמנות נוספת עד, שכמו אהוד ברק, תמאיס את עצמה סופית על כולם. מנהיג אמיתי יודע גם מתי תם זמנו.



יעקב פרי


ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי הוא ללא ספק איש מוכשר שאפשר וכדאי לסמוך עליו. יחד עם זאת, כמו הרבה לשעברים במערכת הביטחון, הוא הוכיח כבר בראיון הנרחב הראשון איתו באחד ממוספי סוף השבוע שעבר, שהוא לחלוטין לא מתאים לפוליטיקה. השאלה האם יעקב פרי הוא מעמד הביניים או מעמד הביניים העליון, הוא עשיר או עשיר מאד או שיש לו רק כמה מיליונים בודדים בבנק אינה צריכה, לטעמי, להשפיע על זכויותיו ויכולתו להשפיע פוליטית וגם לעשיר מותר לפעול למען עניים וגם למעמד הביניים העליון מותר לפעול למען מעמד הביניים התחתון.


יעקב פרי, באופן שאינו מכבד אותו ואת האינטליגנציה של הקורא, התפתל באותו ראיון מקיף וטען שהוא בעצם לא כל כך עשיר, שהונו זה כמעט ממוצע במשק לאנשים מוכשרים ושהוא בכלל מעמד ביניים - טוב אולי בקצה העליון של מעמד הביניים. אני חושב שהוא היה מוסיף לכבודו אם היה עומד מאחורי מה שהוא - אדם עשיר ומצליח שנוטש את העסקים למען פוליטיקה ורוצה לעסוק בכמה תחומים כולל מצבם של אלו שעשירים פחות ממנו.


בחלק אחר טען יעקב פרי נגד איציק שמולי, יו"ר הסטודנטים שהיצטרף לעבודה. איציק שמולי בהחלט הוכיח את עצמו, במהלך המחאה החברתית של הקיץ שעבר, כפוליטיקאי מיומן ומאוזן עם חושים פוליטיים בריאים שידע למשוך את ההצלחה ולהפיק ממנה הון פוליטי. הוא גם קידם כמה פרויקטים קטנים כמו מיזם מגורי הסטודנטים בלוד. הוא מצוייד בכל מה שהיינו רוצים מפוליטיקאי צעיר שניכנס למערכת ואין לו עדיין את הגיל והניסיון, שרובו לא רלבנטי לפוליטיקה, של יעקב פרי. תיזכרו שמדובר בתמודד עדיין לא בן 30 מול איש מעל לכפול בגילו. למעשה טען יעקב פרי במישתמע שפוליטיקה היא למבוגרים ומנוסים ואין לצעירים מה לחפש בה. אגב אני לא תומך באיציק שמולי ולא אצביע בעדו.


בעודו מלין על חוסר הניסיון של איציק שמולי שיבח והילל יעקב פרי את יאיר לפיד. בניגוד לאיציק שמולי יאיר לפיד הוא כבר בן 49. עיתונאי וסופר מצליח ואדם מעניין בכלל אבל עם אפס ניסיון בניהול מורכב, אפס ניסיון בקבלת החלטות גורליות בתנאי אי וודאות ונוכח לחצים קשים וסותרים ומעט ניסיון בנפתולי הפוליטיקה למרות שהוא לומד מהר. בניגוד לאיציק שמולי 49 זה כבר אמצע החיים ולא תחילת הדרך. אין ליאיר לפיד חוץ מפירסומו בתיקשורת שום יתרון של "ניסיון" רלבנטי על פני איציק שמולי וכן- יאיר לפיד ראוי לפוליטיקה , ראוי מאד. מי שפחות ראוי זה יעקב פרי.


הימור


אני מהמר שהצירוף ביבי ליברמן יניב פחות כוח פוליטי מהפירוד ביבי ליברמן. הם הרי יכולים להתאחד ולעבוד בשיתוף גם אחרי הבחירות. כשארתור פינקלשטיין אמר לרינה מצליח מערוץ 2 בראיון טלפוני במוצאי שבת שקהל הבוחרים של שתי המפלגות דומה והם באים מאותו מאגר אז או שהוא סתם מברבר, או שהוא מאמין שאכן כך אבל לא ממש יודע או שהוא חשב שמדובר בארץ אחרת ולא בישראל. כך או כך עצתו תתגלה כעצת אחיתופל - לפחות אני מהמר על כך ובגלוי.

2 תגובות:

  1. להשכלה - בניגוד לביטוי השגור בעברית, עצותיו של אחיתופל לאבשלום דווקא היו עצות טובות וחכמות.

    השבמחק
    תשובות
    1. והעיצה הרעה היתה של אתי הגיטי

      מחק