יום שלישי, 3 באפריל 2012

מושג ירוק

אני מניח שלו היו מעמידים דוכן ברחובה של עיר ומחלקים תלושי זיכוי ל 1000 קוט"ש חשמל, בשווי של כ 560 שקלים, לכל הבא - היה צריך להזעיק את המשטרה כדי לעשות סדר בתור. יתכן שבין הצובאים בהמוניהם יש גם כמה שזקוקים לעזרה כאוויר לנשמה אבל בדרך כלל היו מגיעים ראשונים ולראש התור בעלי המרפקים ולא בעלי הצרכים. התופעה של התנפלות המונית נכונה בכל מקום שם מחלקים מתנות חינם - אנחנו יכולים לשער במידה של ביטחון שבין המתנפלים בהמוניהם על חבילות החג לא מצויים אנשי העשירון העליון אבל יש לכל שאר העשירונים נציגות בהמון הצובא אלי מתנה. מה שבטוח אין לנו שום כלי לדעת, רק לפי מדד העומדים בתור, מי באמת שרוי במצוקה ומי נידחף באלימות בתור כדי לזכות במתנה חינם. המדד שיקרי והתופעה לא מעידה על הרבה יותר מיצרו הבסיסי של האדם.

לכן התופעה תחזור וחוזרת על עצמה גם לו היו מחלקים משחקים לילדים, טלפונים סלולרים, חבילות נייר טואלט וכל מוצר אחר וכמובן גם חבילות לחג מטעם עמותות כמו לתת או פתחון לב. הטענה שכמות המתנפלים על חבילות החג משקפת מצוקה חברתית, רעב ומחסור קשה היא מטעה, הייתי אומר ממש שיקרית, ולא שאין אנשים קשי יום בין המתנפלים אלא שאין לנו שום יכולת באמת לדעת. לעולם אל תאמינו למי שעושה מהמצוקה אירוע תיקשורתי, מקיים ארגון שלם על גבו ומתפרנס, בעזרת השם, לא רע בעצמו. יש אפילו מימד של הונאה כאשר אנשים טובים מתגייסים מתוך אמונה שלמה לעזור למי שזקוק לעזרה ובעצם יתכן מאד שהביריונים השכונתיים ובעלי המרפקים גוזלים לעצמם נתח גדול מחבילות הסיוע, בסוף אין לנו מושג ירוק אם מי שניזקק באמת גם הצליח לקבל סיוע כל שהוא. יוזמתו של השר משה כחלון לצייד נזקקים בכרטיס מגנטי שיאפשר להם, במיגבלות מסויימות, לרכוש לעצמם מוצרי בסיס לקיום בכלל ולחג בפרט היא דרך הרבה יותר מתאימה לסיע לנזקקים. גם השר כחלון יודע שחלק מהמצוקה מנוצלת לרעה ולכן כוללת היוזמה מגבלה מוחלטת על רכישת אלכוהול וסיגריות.

חלום מתרחק

פעם יצאה ישראל בתוכנית משלה להגיע בתוך כ 20 שנה להיות אחת מ 10 המדינות עם רמת החיים הגבוהה בעולם. החזון אפשרי לו ישראל הייתה מתמידה בצמיחה של 4% בשנה, בממוצע, לאורך עשרים שנה. למעשה ישראל עמדה ביעד עד כה באמצעות משמעת תקציבית מרשימה. יש האומרים שצמיחה כלכלית היא לא הכל !!! ובכן צמיחה כלכלית היא אכן לא הכל, צריך גם צדק חברתי וצימצום פערים אבל בלי צמיחה כלכלית אי אפשר לקיים צדק חברתי. כל אחד יודע שעדיף להיות עני באירופה העשירה מאשר איש מעמד הביניים באפריקה, לעני באפריקה או צפון קוריאה נשקפת סכנה אמיתית של מוות ברעב - העני באירופה כניראה לא יוכל לרכוש מכונית.

אין שום אפשרות לחלק נתחי עוגה אם היא איננה, זה לא אומרת שכשיש עוגה כולם נהנים אבל ברור שהמשימה הראשונה של ממשלה, כל ממשלה, היא לייצר עוגה גדולה ככל האפשר כי רק אז יש טעם בוויכוח איך מחלקים אותה. אתמול פירסמה קרן המטבע העולמית את תתחזיתה שכלכלת ישראל תצמח ב 2012 ב 2.8%. הנגיד פישר מעריך צמיחה של 3.2 % ושר האוצר מעריך 3.1%. בניכוי גידול האוכלוסין הצפוי של 1.8% מדובר בצמיחה של כדי 1% לנפש בישראל - רחוק מאד מהיעד של זינוק לצמרת העולמית. אפשר כמובן להתנחם שבאירופה יותר גרוע, הרבה יותר, אבל במגביל יש לזכור שבאסיה הרבה יותר טוב והצמיחה שם ממשיכה קדימה מושכת אחריה אוכלוסיות ענק.

המשבר בעולם אמנם עצר את הצמיחה הישראלית אבל בולמוס הרפורמות הכלכליות, שיתכן שכל אחת מהן בניפרד הכרחית, יוצרים ביחד בילבול ואי וודאות מתמשכת - אימתם של כל המשקיעים. הממשלה הולכת וגולשת לפופוליזם זול ונענית ללחצים, בדרך כלל של אלו שלא חסר להם דבר, ומסיתה תקציבים מצמיחה לרווחה והבור בתקציב הולך וגדל וכבר הגיע לכדי 3.5% מהתוצר - לא אסון והמשק לא הולך להתמוטט אבל מדאיג וכבר ברור שהעוגה לחלוקה תהיה יותר קטנה ממה שהיא יכלה והייתה צריכה להיות גם בהינתן המשבר הכלכלי העולמי. ההתקפלות של הממשלה רק מולידה עוד לחצים פופוליסטיים והכיוון מתחיל להדאיג - ממש להדאיג. אם מופז רוצה להיות ראש ממשלה חברתי הוא צריך לדאוג שכשהוא יהיה ראש ממשלה (סיכוי נמוך) יהיה מה לחלק. ושהוא לא ימצא את עצמו כראש ממשלת ספרד שצריך היום לקצץ במשק הספרדי באכזריות, לייצר אבטלה של 50% בקרב הנוער שניכנס לשוק העבודה, לקצץ בקיצבאות, גם של אלו התלויים בהם למחייתם, כי קודמו היה לארג' מדי, חברתי מידי. הרי את מחיר הבלימה הכלכלית משלמים תמיד! בעיקר השכבות הנמוכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה