יום שלישי, 6 באפריל 2010

ארה"ב משתגעת

כול מי שמסתכל על סרטים אמריקאים, בייחוד סרטי מתח ומערבונים לא יכול שלא להבחין במוטיב החוזר של האדם הבודד שיוצא לממש את הצדק שלו כנגד איזה מנגנון מושחת. במערבונים זה החוואי רב הכוח או חברת הרכבות, במותחנים המודרניים זה הפוליטיקאי, מנגנון חושך בממסד או משטרה מושחתת אל מול האזרח או השוטר הישר שנוטל את החוק לידיו כשהוא מוכן למחיר.

רבים מאיתנו לא יודעים שמערכת אכיפת החוק בארה"ב היא פוליטית במהותה. כול קהילה בוחר בבחירות אישיות את איש הסדר - השריף, את התובע שלה ואת השופט שלה על בסיס העיקרון הממומש דרך חבר מושבעים שהאנשים הפשוטים בקהילה אחרים לגורלם ולצביון חייהם. יש בארה"ב אלפי משטרות. לכול מחוז ועיירה משטרה משלה האוכפת את חוקי המקום השונים ממחוז למחוז שלא לדבר ממדינה למדינה. לכן מותר לאזרחים לשאת נשק כדי להגן על עצמם ועל רכושם אם צריך. הדמות של הגיבור האמריקאי הוא דמות המצליחן שלקח את כול הסיכונים נגד כול הסיכויים ובנה את עצמו במו ידיו. אלו שנשארים מאחור או בשוליים עשו בחייהם את הבחירות הלא נכונות ואין להם להתלונן אלא על עצמם. גם המהגר לארה"ב שונה ממהגרים לאירופה. המהגר לארה"ב יודע שהוא אחרי לעצמו, שאיש לא יבוא לעזרתו ואין לפניו אלא עבודת פרך קשה למען הדורות הבאים. המהגר לאירופה מעודכן הרבה פעמים מראש בקצבאות הקיום והאבטלה והוא בא, לא פעם, לממש אותם יותר מאשר לתבוע מעצמו עבודה קשה וחסרת פשרות. הסיפור האמריקאי הוא של האדם הבודד האחראי לגורלו ולא של צדק חברתי כול שהוא. על פי התפיסה הזו החברות האמריקאיות הכושלות שהביאו עלינו את המשבר הכלכלי העולמי היו צריכות לפשוט את הרגל ומנהליהם כנ"ל אפילו במחיר החרפה זמנית במשבר.

בראיית האתוס האמריקאי הממשלה נועדה רק להגן על הברית מבחוץ ולתאם את הפיתוח והתשתית בין מדינות הברית. אין לממשלה זכות להתערב בחיי האזרח אלא לצורך הגנה מאויב חיצוני. כול מה שעושה הממשלה בניהול חיי האזרח היא עושה יותר גרוע מהאזרח האחראי על עצמו. יש באתוס האמריקאי המון מגרעות אבל, לטוב ולרע, מעריצי השיטה טוענים שזה בדיוק מה שבנה את אמריקה - האחריות שמתחילה מהאזרח עצמו על גורלו להבדיל באירופה שם מסרו האזרחים נתחים גדולים מאחריותם לביורוקרטיה הממשלתית.

בא אובאמה והביא לאמריקה תפיסה חדשה. הוא חילץ המוני חברות כושלות מכספם של המוני אמריקאים ממעמד הביניים כדי למנוע החרפה נוספת במצב, מה שהרגיז את ארה"ב עוד יותר הוא שאלו שהיו אחראים למשבר המשיכו לשלשל לכיסם הון עתק מכספי המסים של אחרים כבונוסים שניתנו להם על פי חוזה מסחרי. כעת הוא מחייב את האמריקאים קודם כול לרכוש ביטוח בריאות, שזה עצמו שנוי במחלוקת על פי החוקה, ושנית לממן מכספם ביטוח בריאות של אלו שלא יכולים – לתפיסתם אלו שאו לא רוצים או שעשו את "הבחירות הלא נכונות" בחייהם. בקיצור אובאמה רוצה להפוך את ארה"ב לאירופה והם רוצים להישאר אמריקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה