יום שישי, 8 בינואר 2010

על סף פיצוץ


למרות ה"מצור" כביכול על רצועת עזה ממשיכה ישראל לספק את רוב תצרוכת החשמל והמים של עזה ואת רוב מוצרי המזון הבסיסיים. ישראל גם דואגת לרמת מלאי המזומנים ברצועה. דרך מנהרות רפיח, מעל ל 300 מנהרות פעילות, מוברחים שאר הטובין והנשק המשתכלל מאיראן. בסך הכול אפשר המצב לממשלת החמאס לייצב את שליטתה בעזה, למנוע רעב ומצוקה חומרית קשה, לבנות את היכולת הצבאית של הארגון ולייצר ממשל חליפי מתפקד אל מול ממשלת הפת"ח בגדה.

מצרים הוכיחה בעבר שאינה מוטרדת מדי מהנשק כאשר הוא מופנה נגד ישראל. יחד עם זאת מצרים לא מוכנה בשום אופן להקמת בסיס איראני בגבולה, לזליגת האסלאם הקיצוני מעזה למצרים, להקמת מאחזים של אל קאעידה ברצועה ולסרבנות המתמשכת של החמאס "להשלים" עם הפת"ח. ממשלת מצרים החליטה לכן לנתק את עזה ממצרים דרך חומת פלדה הנעוצה 17 מטר באדמה ומערכת צינורות שתציף את אותם מנהרות שיחפרו עוד יותר עמוק. כמעט בטוח שהחמאס יוכל למצוא פתרונות טכניים חלקיים אבל לחמאס ברור שהאיזון שנוצר אחרי "עופרת יצוקה" של חייה ותן לחיות - תן שקט קצר טווח מול בניית יכולת ארוכת טווח, הולך ומתערער לרעתם. החמאס מנסה לכן לעורר את דעת הקהל המוסלמית והערבית נגד "חומת החרפה", כלשונם, עם מצרים ולממש את יכולת הווטו שלהם על כל תהליך מדיני בין אם הוא ניזום על ידי ישראל, מצרים, אבו מאזן או ארה"ב. למעשה הם אומרים לעולם תתנו לנו להמשיך לבנות, להתבסס ולהתחמש ואל תערבבו אותנו בשאיפות השלום שלכם ותקבלו שקט זמני – כל עוד האיזון מתקיים.

לישראל ברור שאין לה בעצם פתרון אסטרטגי לעזה. מחיר כיבוש עזה מחדש הוא הרבה יותר כבד, לכן נותר לישראל לעצב מדיניות של בטחון שותף שנותנת מענה חלקי וסביר לאורך זמן מבלי לפתור יסודית את הבעיה האסטרטגית. לכן החמאס יכול להרשות לעצמו לערער את האיזון. עוד סבב של אש, כשישראל חבולה מדו"ח גולדסטון, יתסיס את העולם הערבי, יחסל וישבית כל תהליך מדיני אפשרי ויאלץ את מצרים, כך להערכת החמאס, להגיע לסוג של פשרה והעלמת עיין עם החמאס על בסיס של חיה ותן לחיות כפי שהיה עד כה.

המערב הדמוקרטי, בראשות ארה"ב, חותר תמיד "לפתור משברים" ומייצר אגב כך אלימות רבה מבלי לפתור דבר באמת ועד הסוף. המזרח התיכון, מנגד, מתאפיין ביכולת שלו להשלים עם סכסוכים לא פתורים, לקדש את עצימת העין ולייצר תנועה ווירטואלית שהיא למעשה דריכה אין סופית במקום. כל ערעור באיזון השביר גורר אחריו מייד גל של אלימות ומשבר חומת רפיח אינו שונה. הסבב הבא בעוטף עזה כבר כאן.


* ראה גם - מוגן משמים : מזל טוב - השלום הגיע : יותר עדיף - הסדר קבע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה