יום חמישי, 18 בינואר 2018

סדר חדש - הזדמנויות חדשות

בסוריה מתנהלת ומתחדשת התנגשות אזורית בין שאיפותיהן של שתי מעצמות לא ערביות לא רק על סוריה אלא בכלל על העליונות ועיצוב פני המזה"ת כולו - השאיפה האיראנית לגשר יבשתי רציף  ויציב מטהראן עד בירות וחופי הים התיכון ומנגד השאיפה התורכית לחידוש ההשפעה העו'מאנית על המרחב גם מבחינה מדינית ודתית על ידי חידוש רעיון הח'ליפות. הרי הסולטן התורכי היה גם ח'ליף, ראש עדת המאמינים המוסלמים (הסונים).  בתווך לכודים ערביי המזה"ת הסונים שעיקר כוחם המדיני היה "נשק הנפט" שפעם יצר תלות עולמית בערבים הסונים והיום יוצר תלות קיומית ממש ביכולתם למכור אותו במחיר סביר. 

ארה"ב התגלתה במשענת קנה רצוץ הפכפכה. בימי אובאמה היה הממשל האמריקאי ממוקד בשיקום היחסים עם איראן, שלתפיסתם היא גורם מייצב, ושראו ב'עיסקת הגרעין' את ההישג האולטימטיבי. בעוד ארה"ב דנה עם העריצות האיראנית הציבה ארה"ב לערבים תביעות ל'דמוקרטיה' והתחדשות חברתית שהפיחו רוח חיים באסון "האביב הערבי". ארה"ב עמדה מנגד נוכח תבוסת הסונים והטבח בסוריה והפקירה שם בני ברית בעבור "הבנות", שהתגלו כמשאלת לב בלבד, עם האיראנים ורוסיה. אפילו הנשיא טראמפ הספיק להחליף שלש פעמים בשנה האחרונה את מדיניותו בסוריה מהתמקדות עיוורת בחיסול דאע"ש תוך התעלמות מהוואקום שנוצר, דרך טיפוח הבנות עם הרוסים שינהלו את סוריה ונטישה נוספת של הסונים במדינה ועד המהפך של הימים האחרונים - לבודד את סוריה גם מתורכיה, אבל בעיקר מאיראן דרך חסימה מוחלטת של הרצף היבשתי שאיראן כה עמלה לבנות.  אירופה דועכת ממילא תשמח לעשות עסקים עם איראן.

בתוך סחרחרת השינויים, הבגידות, התפניות והמאבקים התגלו הערבים הסונים כגורם היותר נחות והפחות משפיע בעיצוב האזור - חברה כלואה בעריצות, חסרת טכנולוגיה חסרת פתיחות וקורסת בין אסלאם קיצוני לחדשנות, יצרנות ופתיחות. במצב הזה ישראל היא בת ברית מתבקשת למדי. היא נמצאת במזה"ת ויש לה עיניין קבוע, היסטורי ומתמשך ביחסים טובים עם שכניה הערבים על בסיס שווה.. ישראל חולקת חששות עם שכניה הסונים מההתעצמות האיראנית ומהשאפתנות התורכית, היא יכולה לסייע רבות בתיחזוק ושידרוג הטכנולוגיות הצבאיות של איחוד האמירויות, סעודיה ומצרים ולשמש כתחליף חלקי לתלות הטכנולוגית בארה"ב. לישראל גם שפע של טכנולוגיות אזרחיות שיכולות לסייע רבות לעולם הערבי-סוני, הנמצא בתהליכי כמילה מנפט, לבנות כלכלה חליפית למשל בתחום התפלה מים זולה (ישראל השיטה הזולה בעולם להתפלת מי ים למרות שסעודיה נמצאת בתחום שנים), טכנולוגיה חקלאית מתקדמת להפרחת המדבר ויכולות סייבר מתקדמות גם מול איראן. בתוכנית השאפתנית 'סעודיה 2030' להסבת המשק הסעודי ממשק נפט למשק יצרני, כולל תוכנית NEOM.ישראל היא שותף מועיל מאים כמותו.

כבר שאלתי כאן בעבר כמה זמן ימשיכו הערבים הסונים, אלה שעוד אדונים לגורלם, לשעבד את האינטרסים העליונים שלהם ל"סכסוך" ולשתינים בפרט. רמז קיבלנו לאחרונה מהתהליכים שהביאו את נאום הזעם של אבו מאזן ברמאללה  ביום ראשון 14/01/2018. מסתבר שמדינות ערב המובילות: מצרים וסעודיה וגיבו לחלוטין את הנשיא טראמפ בתוכנית 'שלום' שישראל עצמה לעולם לא העזה להציע לפלשתינים - א. קביעת גבולות ירושלים במו"מ עם ישראל והקמת בירה זמנית באבו דיס או רמאללה. ב. - השארת גושי ההתנחלויות במקומן ושליטה ישראלית לא מוגבלת בזמן על ביקעת הירדן. פעם (ב 2014 למשל) הם היו דוחים הצעה כזו על הסף. על הפרק בשיתוף הודו טיסות של 'איר אינדיה' לישראל מעל סעודיה. עדיין לא טיסות ישראליות אבל עד היום לא הורשתה אף טיסה מסחרית רגילה לישראל לעבור בשמיים אלה.  הדילמה הערבית/סונית עד כמה ובאיזה קצב ניתן להלבין ולהכשיר את הקשר עם ישראל תישאר אבל ישראל היא הגרום היציב ביותר באזור, חזקה, מתקדמת וטכנולוגית ואסטרטגית יש לה עניין  עמוק ביחסי שיתוף עם שכניה. ככל שהפלשתינים יהיו סרבנים לתהליך כך יאבדו את מעמדם כמי שמכשירים את יחסי הערבים עם ישראל. עידן של הזדמנויות אדירות לישראל נפתח ככל שהתורכים והאיראנים מתכננים את עתידם על חשבון העולם הערבי סוני.   

4 תגובות:

  1. דני,
    כשמדובר בערבים כדאי תמיד לזכור את משל הצפרדע והעקרב

    השבמחק
  2. אין דבר כזה כללי הערבים יש 90 קווצות שעיוות 3 קווצות סוניות שהן הרוב. מזה חלק אינם ערבים . הערבים המגדירים עצמם פלסטינים גם הם לא יחידה אחת. יש אש"ף יש חמס . גם הפת"ח הוא קווצה בתוך אלה. לדעתי הבעיה הם המנהיגים ברשות אשר לא פועלים לסיום הסכסוך בנינו. מונעים ממספר אינטרסים של הישארות בכיסאם. נו גם אצלנו היום להנהגה יש מניעים דומים. אשר לסוריה נראה שהוחמצה הזדמנות ב2012 להתערב ולהשפיע על היווצרות השלטון הסוני בסוריה . כך לפי המכון למחקר אסטרטגי. הגעה להסדר עם הרשות הפלסטינית הוא אינטרס ישראלי . הנושא מורכב מה גם שישראל לא נוקטת יוזמה היום. זה על קצה המזלג. אני גם מדבר ערבית אשר למדתי (ווחד אשכנזי יחקי בלורא ערביה ) זו שפת האזור

    השבמחק
  3. שכחתי לאמור שלא החמצתי שום מלחמה עד שלא רצו את שרותי יותר

    השבמחק
  4. ל UNKNOWN - ראשית כמעט כל מדינה בעולם וכל קבוצה לאומית מורכבת מהמון תת קבוצות ועדיין יש מכנה משותף "ערבים" בין אם הם בני קייס או בני ימן - אבות השבטים המיתולוגיים בחצי האי ערב. שנית אני חלוק עליך - ישראל לא מפסיקה ליזום תהליכים עם הפלשתינים בשפע צורות וביבי עדיין לא נסוג מנאום בר אילן ועדיין יש הגבלה לבניה רק בגושים - אינשטיין הגדיר 'טיפשות' כניסיון לעשות אותו דבר ולצפות לתוצאה שונה, למשל 40 תהליכי שלום מאז 03/1919 ועדת קינג-קריין עד היום עם אותה תוצאה עוד לפני שביבי נולד - המהלך הנוכחי הפוך למקובל - קודם הנחת העבודה המקובלת הייתה ששלום עם הפלשתינים יקרב את העולם הערבי - כעת שהסדר עם העולם הערבי כל רוב פלגיו, לא כולם, יקרב את השלום עם הפלשתינים וזה כיוון היוזמה המדינית של ישראל כעת. מאחל לך שפע שנים בריאות והתמחות בלשון הערבית !!

    השבמחק