יום ראשון, 8 בינואר 2017

הקרב על הלגיטימציה הדמוקרטית

בארה"ב מתחולל כעת תהליך שלי קשה להגדיר, משמעויותיו ארוכות הטווח לא ברורות אבל למרות זאת טמון בו סיכוי לערעור היציבות העולמית ולנזקים ארוכי טווח לדמוקרטיה האמריקאית ובכלל למרות חוסנה ועמידותה .

אחד העקרונות בדמוקרטיה, אולי הקשה יותר לעיכול, הוא קבלת דין הבוחר ואתגור הכרעת הבוחר במערכת הבחירות הבאה. לא חקרתי את הדמוקרטיות אבל ברור שבישראל הניסיון המתמשך של האליטות שנפגעות מהבוחר הישראלי לשבש את כושר המשילות של הממשלה הנבחרת, בעיקר דרך התלהמות תקשורתית והטרדה משפטית, מציבה סימני שאלה על ההפנמה של המושג "דמוקרטיה".  ניראה שהתופעה מחלחלת גם ל"גדולה מכולן" - ארה"ב  - ואחריתה מי ישורנה ?

ראשית בשיטה האמריקאית דונאלד טראמפ זכה ברוב גורף וחד משמעי ב"חבר האלקטורים" אבל אי אפשר להתעלם מהפער העצום בין הרוב לטובת טראמפ בגוף הבוחר לרוב 'העממי' חסר התקדים לטובת הילארי קלינטון בסך כ 3 מיליון קולות, כ 3% מסך המצביעים בקלפי - זה לכשעצמו נותן "בשר" מוסרי לכרסום בלגיטימיות של טראמפ . שנית -זה חסר התקדים שמעצמת על התערבה מבחוץ, באמצעות לוחמת סייבר, בניסיון להשפיע על הבוחר האמריקאי . אכן ידיה של ארה"ב לא נקיות וגם היא הרבתה להתערב בכל מקום בעולם בצורה אגרסיבית במערכות בחירות במדינות דמוקרטיות אחרות, כולל אצלנו בישראל, לכן עמדתה המוסרית של ארה"ב דו פרצופית אבל זה לא ממעיט מחומרת המעשה. ההתערבות הזו, הגם שכנראה לא ממש הכריע את הבחירות, תשמש לניגוח משטר טראמפ ואין ספק שהיא מטילה צל על הלגיטימיות שבבחירתו. שלא לעניין היא גם מעידה על רפיסותו של ממשל אובאמה שרוסיה בכלל מעזה לפעול בצורה כזו, בהיקף כזה בתוך ארה"ב. דומנאלד טראמפ מצידו לא עושה דבר לניקוי האווירה. הוא מחמיר אותה על ידי זלזול בתופעה והאשמת הדמוקרטים בנוהלי אבטחה רשלניים - ההאשמה נכונה ועדיין החוצפה הרוסית מכרסמת בלגיטימיות של טראמפ עצמו

ממשל אובאמה היוצא פתח בחזית עולמית רחבה "לסנדל" את ממשל טראמפ, לפגוע בכושר הפעולה שלו ולהגחיך אותו עוד בטרם ניכנס לתפקיד. היו גם בעבר, בממשלים קודמים, ניסיונות "לצקת בבטון" הישגים של ממשל יוצא מפני שינויים אפשריים של ממשל נכנס - השינוי הפעם הוא שהניסיונות גלשו לזירה הבינ"ל, למשל החלטת מועצת הביטחון נגד ישראל ששינתה מהיסוד את הפרמטרים המוכרים הבינ"ל של הסכסוך - השינוי השני הוא שדונרלד טראמפ, כנשיא נבחר, לוקח את הוויכוח שהיה מתנהל בחדרי חדרים  למרחב הציבורי, באמצעות ציוציו התכופים ב'טוויטר' ובכך הופך תהליך החלפת הממשלים מ"חלק" למריבה ציבורית גדולה שמפצלת את אמריקה ומכרסמת בלגיטימיות של התהליך הדמוקרטי עצמו.

במישור ההצהרתי התרברב הנשיא אובאמה בראיון לעוזרו הנאמן לשעבר דיוויד אקסלרוד, ששודר ב CNN ב 26/12/2016, שלו היה משתתף בבחירות היה בטוח "מביס את טראמפ" - טענה שקשה להוכיח אבל שמטרתה אחת - לגמד את טראמפ ולכרסם בלגיטימיות שלו. עוד הוא יוצא בא סגן הנשיא ג'ון ביידן ולעג בפומבי, בראיון ששודר ב 05/01/2017 ב CBS, לנשיא הנכנס. דונאלד טראמפ "תתבגר דונאלד, תתבגר, הגיע הזמן שתתנהג כמבוגר" - בצד השימוש בשם הפרטי ללא תארים, כל הפרשנים ששמעתי הסכימו שללעג כזה ולסגנון כזה, בפומבי, אין תקדים - ברור שאין כאן מאמץ לסיע לטראמפ, למען אמריקה, להיכנס 'חלק' לתפקיד אלא, להפך, לגמד אותו ואת סמכותו ושיקול דעתו עוד לפני יומו  הראשון בתפקיד -

לסיכום - אמריקה השתגעה לא רק בתהליך בחירות מפלג וקשה, בבעיטה משפילה בכל מושגי ה"תקינות הפוליטית" היא גם השתגעה בנוהלי העברת השלטון ובשמירה קנאית על הלגיטימציה של תהליך הבחירה - יתכן שהכל ירגע בעוד שנה - יתכן מאד שלא רק הדמוקרטיה בארה"ב אלא המושג "דמוקרטיה" בכלל יקבל מכה קשה - ימים יגידו !

3 תגובות:

  1. לגבי הפער העצום בקולות שעומד כנגד טראמפ, זה לא רלוונטי, התחרות היתה מי זוכה ברוב בחבר המדינות, לו התחרות היתה מי זוכה ברוב הקולות או מי לבוש יפה יותר כמובן שהתחרות היתה נערכת אחרת וטראמפ היה טורח לערוך מסעות הסברה בקליפורניה וניו יורק וצורת ההסברה שלו לקהל שונה היתה שונה. כמובן זה רק תרוץ נוסף של השמאל לערער זכיה לגיטימית ולהכחיש כשלון. גם הטענות להתערבות רוסיה בבחירות נועדו כמובן להתחמק מהמציאות. מה שמותר לאמריקה לעשות לאחרים אסור לעשות לגדולה מכולן. מה שקורה פה מזכיר מה שארע בישראל כשהשמאל הפסיד לימין, הוא לא הפסיק לתקוע מקלות בגלגלים. גם כששמיר ופרס התחלקו ברשות הממשלה פרס התעקש להיות ראשון וימין שיחק את המשחק לפי הכללים, כשהגיע תורו של שמיר להיות ראש הממשלה פרס לא הפסיק לנסות להכשיל אותו בתרגילים מלוכלכים. כמו שאצלנו אמרו תמיד שצריך להחליף את העם כיוון שהימין לא משכיל, פרימיטיבי, מובל באף והשמאל משכיל אינטלקטואל ועוד סופרלטיבים מרוממים מעם כך גם עושים בארה"ב כמו בהרבה דמוקרטיות. הימין הלאומני האירופאי שרוצה לסלק את הזרים שמאימים עליו הוא נאצי, חסר מוסר, אלים לא משכיל. ראינו במערכת הבחירות בארה"ב שהשמאל מזהיר את אוהדי טראמפ לא לנהוג באלימות אבל כל האלימות היתה בסופו של יום על ידי מצביעי הדמוקרטים, שואלים את טראמפ אם הוא יקבל את תוצאות הבחירות החוקיות הדמוקרטיות כשיפסיד וצובעים את העיתון בהכרזות שהוא מראה את ערוותו כשהוא מסרב לקבל תוצאות של בחירות דמוקרטיות, מבקשים ספירת קולות מחודשת..התקינות הפוליטית והדמוקרטיה ירדו מהפסים אצל השמאל בעיקר בכל העולם אבל זה לא חדש זה רק קיצוני יותר. אובמה עלה לשלטון כיוון שהבחירה בו נעשתה בדיוק כפי שהבחירה נעשתה בטראמפ ולא בקלינטון, הצבעת חוסר אמון בממסד. כל העולם יורד מהפסים

    השבמחק
  2. לאורי שלום - הסיפא שלך "הצבעת חוסר אמון בממסד. כל העולם יורד מהפסים" - זו בדיוק הבעיה - זה בדיוק מה שמכרסם בדמוקרטיות !! כמו שכתבת בצדק לא רק אצלנו גם ב"גדולה מכולן" וזה מתחיל באירופה - למשל ההפגנות לא לקבל את תוצאות משרל ה"ברזיט" ולעשות משאל חדש !

    השבמחק
  3. אני נוטה לקבל את דבריך מה 13 לדצמבר: ...התקופה, זו שהחלה בפיגוע התאומים ב 09/11/2001 והתעצמה במוניפ מאז בחירת אבאמה לנשיא וכניסתו לתפקיד ב 21/01/2009, כעידן של שינויים מופלגים בחברה, בפוליטיקה ובכלכלה העולמית, שווה בעוצמתו לעידן המהפכות הקומוניסטיות של ראשית המאה הקודמת, לעידן המהפכה התעשייתית שהחל לפני 180 שנה.... הרי הכל לא ירגע בעוד שנה כפי שאתה מקווה בנימה אופטימית,סביר יותר שאנחנו בתחילת תהליך ללא כיוון ברור. אני מקווה שלא יהיו מלחמות בקנה מידה עולמי אבל אם לפני 10 שנים יכולנו לטעון בבטחה שלא יהיו יותר מלחמות עולם, כעת אין כבר הביטחון. אם אירופה לא תפטור את בעיית הפליטים היא תפול לתקופת ימי הביניים וזה ירחיק ויבודד את אמריקה והאינטרסים שלה. עד כה הינו ברי מזל שלא הינו חלק מהמהפכות באיזורנו אין סיבה שזה ישאר כך. אם המלחמה בסוריה תסתיים אנחנו נעמוד ללא ספק מול מלחמה מהצפון.

    השבמחק