יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

ברומא היה רומאי !

איטליה מדינה חולה,  דרגת השחיתות בה גבוה מאד, הרבה יותר מבישראל, והשחיתות מאורגנת מאד.  הבירוקראטיה בלתי ניסבלת והשיטה הפוליטית מסורבלת הרבה יותר מבישראל.  כ 27% מהצעירים בגילים 18-29 לא עובדים ולא לומדים והאבטלה היא מעל ל 31% באותם גילאים. שיעור הילודה הוא מהנמוכים אם לא הנמוך באירופה, 1.35 לאשה (בישראל 3.13) בעוד המנימום לשמור על המצב הקיים של האוכלוסיה הוא 2.1 לידות לאשה. איטלקים ילידים בכל הגילים  מהגרים ממנה החוצה בשיעורים מבהילים. מדובר באוכלוסיה היותר דינמית שיכלה לשנות ולעצב את העתיד של איטליה ובמקום זאת מעצימה את צפון אירופה, בריטניה והאנגליות שמעבר לים. שיעור החוב הלאומי עומד על כדי 179% מהתוצר(בישראל 65% ) ורמת החיים שלפני שני עשורים הייתה גבוהה משמעותית מבישראל היא היום נמוכה מזו שלנו.  את האוכלוסיה המתדלדלת ממלאים במהירות מהגרים שמשפיעים עמוקות על כושר ההתחדשות והיצרנות של איטליה בעתיד.
הצעותיו של ראש ממשלת איטליה במשאל העם שנידחו אתמול היו המרשם הפוליטי הנכון שעל הפרק לחדש את איטליה ולהפוך אותה ממדינה מתדרדרת במהירות למדינה מתחדשת - על הנייר ובהיגיון מתמטי צלול  האיטלקים היו צריכים לראות במשאל העם קרש הצלה אמיתי לאיטליה שלעומתה ישראל היא גן עדן .
למרות ההיגיון הצלול חברו נגד הרפורמות, שנידחו אתמול במשאל עם באיטליה ברוב ענק של 60% נגד 40%  יריבים פוליטיים מושבעים שתהום אידיאולוגית מפרידה בינהם - שמאל רדיקלי עם ימין קיצוני, לאומני איטליה מ"הכוח החדש" (נובה פורצה) עם קבוצות שקוראות לבדלנות והיפרדות צפון איטליה מדרומה במטרה נחושה להכשיל רפורמות שבלעדיהם תהפוך איטליה ליוון ותחזור 50 שנה אחורה. לא רק שהקבוצות היריבות, חסרות כל מכנה משותף חברו יחד נגד הרפורמות הם עשו זאת בהתלהבות סוחפת . מה גרם להתלהבות הכצומה של האיטלקים לירות לעצמם ברגל כשאין להם שום תוכנית אמיתית אלטרנטיבית ליום המחר ?
אפשר לסכם את  הסיבה במשפט קצר - האיטלקים מאסו בלחשוב על "האחר" ורצו להשאר איטלקים. מתיאו רנצי, ראש הממשלה, קידם חזון של אירופה גדולה שאיטליה, כפי שאמר בנאום ערב המישאל "יכולה להיות המדינה החזקה באירופה" - לאיטליה תמיד היו שאיפות אימפריאליות צנועות, היא בתרבותה ים תיכונית יותר מאירופאית והם פשוט רוצים להיות איטלקים לא כחלק מאירופה, ששם הם נידונו להיבלע על ידי גרמניה, להמסס על ידי בריסל והמימסד האירופי - הם רוצים להיות איטלקים שחושבים על עצמם ולא על מדיניות קליטת המהגרים של אנגלה מרקל שהופכת את איטליה למחנה מעבר למהגרי העולם.
המסר מאיטליה חד משמעי - הזהות הלאומית גוברת על ההזדהות עם "האחר", מנגנונים על לאומיים באשר הם במקום ליצור שיתוף פעולה בונה מייצרים תהליכים של אובדן הריבונות והאחריות הלאומית לטובת מאזני כוח בינ"ל  ושהכלכלה, עם כל חשיבותה, משנית לתחושות השייכות החברתית והלאומית של רוב בני האדם. המסר הזה הוא אחיד מהבחירות בפולוניה, ב 26/10/1915, משאל ה"ברקזיט" בבריטניה בקיץ 2016, אמירתו של ראש ממשלת הונגריה בשלהי 2015 "רוצים להישאר הונגרים" ובחירותו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב תחת הסיסמה "ארה"ב קודם" שעמדה בניגוד לחזון הגלובליזציה והעצמת המוסדות הבינ"ל שהוביל הנשיא אובאמה שהיום אנחנו יודעים התניעה שרשרת נוראה של אסונות בינ"ל במזה"ת וחידשה למעשה את המלחהמ הקרה .

הגל הזה "רוצים להיות מה שאנחנו" הוא, כניראה הכיוון החדש של החברות הדמוקרטיות בעולם ובכלל שבין השאר יביא לעליית הלאומיות ובשוליה הלאומנות בעולם. הדרך היחידה, לדעתי, של האיחוד האירופי להתמודד עם הכיוון לאורך זמן זה להפוך את מגמת הריכוזיות שבה נתון האיחוד לכיוון של שותפות מבוזרת שבה משקל המדינות והחלטותיהפ הלאומיות גדל משמעותית. הסובלנות החברתית ל"אחר" תרד מדרגה והרב תרבותיות, אם אירופה והמדינות הדמוקרטיות לא רוצות להיקלע למשברים פנימיים קשים ביותר, תצטרף לקפל את דגליה לטובת מרחב גדול יותר לערכים התרבותיים והלאומיים של כל עם במקומו - לא עוד תרבותי שווה לשלך אפילו תדגול בריבוי ומילת נשים אלא עידן חדש בפוליטיקה העולמית - "ברומא היה רומאי" .

2 תגובות:

  1. הלאומנות החלה רק בשל המשבר הכלכלי, קודם לכן היא לא היתה חשובה כי היה מספיק לכולם. הלאומנות היא תרוץ, צריך הרי להאשים מישהו.הגרמנים אשמים כי הם תמיד אשמים בזכרון וזה קל להאשים אותם אבל כל מדינה אחראית לחובות שלה ולמצבה הכלכלי. הרי האמריקאים הצביעו לשינוי מבלי שהאלמנט הלאומי שיחק אלא תפקיד שולי, וגם בבחירות באירופה ספק אם המצביעים מודעים לכך שהזרים המגיעים הם לא רק מראה חברתי תרבותי זר אלא גם בעתיד השפעה גדולה שתביא למצב כלכלי גרוע. לאומיות, שנאת זרים ושונה מתחוללת רק כשיש מחסור. לו המשבר של 2008 היה נמנע אירופה היתה הופכת בהדרגה ליחידה כלכלית ואפילו חברתית אחת והרומאים היו מוותרים לטובתם על להיות רומאים. בינתיים נראה שהמוסלמים נכנסים מתחת לעור. בית המשפט בגרמניה מאפשר משמרות שארייה מוסלמי ברחובות, באנגליה יש כבר בתי משפט שארייה הרבה מעבר למאושר בחוק. המצב הכלכלי גורם לאנשים לעסוק בדברים אחרים במקום להתיחס למוסלמים ולהבין את הנזק הסרטני שהם יגרמו לתרבות העולמית ולקידמה.
    הצטמצמות הילודה בעולם המערבי היא בעיה רצינית כיוון שבאפריקה היא לא קיימת וזה מה שימוטט את הקידמה. אם נגריה עומדת להיות מאוכלסת יותר מסין בעוד דור או שניים הם לא ישארו שם לרעוב ולמות. הברברים יכבשו את העולם ויחזירו אותו מאות שנים אחורה, הם לא יוכלו לתחזק את הטכנולוגיה וגם לא יהיה להם עניין ואז לא תהיה לא איטליה ולא לאומנות אירופאית.

    השבמחק
  2. לאורי שלומות - אני מקבל את הגירסה שהכל מתחיל בכלכלה . הדמוגרפיה, ההגירה והמשבר הלאומי/לאומני באירופה. אבל ההיסטוריה מוכיחה שמשבר כלכלי אינה תופעה נדירה אלא תופעה מחזורית למדי וכמו שחוסנה של החוקה האמריקאית נובע מזה שהיא לקחה חולשות אנוש בסיסיות כהנחת יסוד כך כל רפורמה פוליטית בעולם צריכה לקחת משבר כלכלי כהנחת יסוד. אם לא היה המשבר של 2008 היה משבר אחר ב 2010 - כך דרכו של עולם. שנית השוק האירופי ניסה לייצר סוג של האחדה במשקים השונים. בפועל הוא שאב, בגלל הסכם שנגן והנדידה החופישת, הגירה עצומה מדרום מזרח אירופה לצפון מערב - גם כוח עבודה צעיר ויוזם גם מוחות . התוצאה מדינות כמו יוון, היגוסלביות (חוץ מסלובניה וקרואטיה ) רומניה, בולגריה ניכנסו למצב משברי קבוע בכלכלה, איטליה וספרד לסף קריסה ולמעשה האיחוד שיחק לטובת הצפוניות גרמניה, הסקנדינביות, הולנד, בריטניה ובלגיה. המתח והפער הניבנה חייב להתפוצץ בנקודה כל שהיא (עד עכשיו הושקע ביוון לבד כ טריליון דולר בהצלתה והיא עדיין גוססת - כמה זה יכול להמשך ? ההגירה רק מעצימה את הכל !

    השבמחק