יום שלישי, 7 באוקטובר 2014

ממלחמה בין מוסלמים למלחמה עם מוסלמים

'האביב הערבי' על תהפוכותיו היה כולו עיניין פנים ערבי ופנים מוסלמי. הוא עסק ביחסים בין אסלאם ללאומיות ערבית, בין דיקטטורה לדמוקרטיה  ובכלל בהגדרה מחדש של המזה"ת. כמו שישראל אינה גורם בהתפרצות אלא לכל היותר הערת שוליים כך גם המערב  אינו הגורם למרות שחלק גדול מהסערה נגרם ומכוון נגד הנוכחות המערבית באזור - זו העכשווית, התמיכה המערבית בדיקטטורים ובמישטרים שנואים, וזו ההיסטורית - הסכמי סייקס פיקו מ 1916 וועידת סן-רמו מ 1921.


הניפגעים העיקריים, כעת מדובר כבר על מעל ל 400,000 הרוגים, מספר גדול בהרבה של פצועים, חלקם נכים לכל החיים, ושלשה מיליון פליטים, הם כולם בני האזור, רובם המוחלט ערבים סונים ומיעוטם בני מיעוטים אזוריים. המערב ניפגע מהההתפוררות וההגדרה מחדש של המזה"ת בכמה אופנים. הפגיעה העיקרית היא הבריחה וההגירה המוסלמית ההמונית לאירופה שמאיצה מאד את השינוי הדמוגרפי והפוליטי של היבשת שכבר ניתן להגדירה "הדועכת". הפגיעה השניה היא ההקצנה שחלה באוכלוסיות המוסלמיות שכבר נמצאות ביבשת, ההתגייסות ההמונית למלחמה בסוריה, שכבר עברה את המספר 5,000 והחשש הגדול והמבוסס שבסופו של יום יחזרו המתנדבים עצמם להכות באירופה עצמה. היא כבר נערכת לספוג את המכה הצפויה ולמזער את תוצאותיה.  למרות שלחלק מהארגונים והסיעות הלוחמות במזה"ת, לא רק בסוריה ועיראק אלא בלבנון, לוב ותימן אידיאולוגיה ג'יהאדיסטית ואנטי מערבית מובהקת הרי "ההגדרה מחדש של המזה"ת" כפי שאני מכנה את 'האביב הערבי' על תהפוכותיו, הוא עיניין פנים אזורי, פנים ערבי ובעיקר פנים מוסלמי שיעסיק את האזור שנים רבות, לפחות עשור, ושאין לדעת ולחזות את סיומו.


הקמת הקואליציה ברשות ארה"ב, רופפת, הססנית, ניבגדת ומרובת סתירות, כתוצאה מעריפת ראשיהם של 4 מערביים שהגיעו מרצון לשדות הקטל, פחות מ 1:100,00 מסך קורבנות המלחמה עד כה, הטתה בבת אחת את המאבק האזורי ממאבק בין מוסלמים לבין עצמם למאבק עם מוסלמים - המערב נגד האסלאם. לשווא יסבירו מנהיגי המערב חזור והסבר שהמלחמה שלהם היא ב"רוע של דאע"ש", אותו רוע שלא הזיז את המערב מאדישותו כל עוד ערבים הרגו ערבים ומוסלמים הרגו יזידים ונוצרים. לשווא יסביר הנשיא אובאמה שהמלחמה היא לא נגד האסלאם כדת "שמטיפה שלום (PREACHING PEACEׂ)" כלשונו. היא הופכת למלחמת המערב במוסלמים כפי שרוב המוסלמים תופסים זאת - המערב עדיין לא.


סביר להניח, חלק מהמחקרים שבוצעו בסעודיה מאוששים את ההנחה, שהצעיר הסוני המוסלמי הרגיל באזור מתקשה להבין למה ארה"ב והמערב עמדו מהצד כשבשאר אסאד טבח סונים ולמעשה תמך, בפועל, בדיקטטורה עלאווית. למה ארה"ב הסיגה את כוחותיה מעיראק והצמיחה שם דיקטטורה שיעית בראשות נורי אל מאליכי ובתמיכת איראן וכעת, כש"בסך הכל" ערפו ארבע מערביים, לא 300 סורים, לא עשרות יזידים וכורדים, לא לאחר שצלבו עשרות כמרים נוצריים ומכרו כעשרת אלפים נשים ונערות ב"שווקי עבדים" כשפחות מין, המערב פתאום מתערב. ההסבר שלהם הוא פשוט והגיוני מתוך זווית הראיה שלהם - המערב  חיפש טוענה ועילא להתערב ולהנדס את המזה"ת מחדש לצרכיו ממש כבימי סייקס-פיקו, ה"מועמרה (מזימה)" היא הצהרת בלפור, כמו במבצע סואץ ב 1956, הפלישה לעיראק ב 2003 והפלת מובארק ב 2011. כל השדים של העבר הקולוניאלי, של המעורבות המערבית המתנשאת יצאו מהבקבוק. העריפות רק סיפקו את ההזדמנות שהמערב חיפש בדעת הקהל שלו - אי שם בבירות המערב - מאמינים רוב הצעירים המוסלמים בעולם.


מאז הקמת הקואליציה לפני כחודש עלה קצב ההתגייסות של צעירים מוסלמים לדאע"ש ב 30%. שורה ארוכה של ארגוני ג'יהאד בעולם הכריזו על נאמנות או תמיכה בדאע"ש נגד המערב והתנופה של דאע"ש לא נבלמה, רק הואטה. קשה עד בלתי אםשרי להגדיר מי נגד מי ולכל צד ומחנה במערכה האזורית נאמנויות ובריתות סותרות אחד את השניה.

מה המערב, שכבר הפך מלחמה בין ערבים מוסלמים למלחמה נגד ערבים ומוסלמים, יכול להשיג במעורבותו בהעדר כל תשתית פוליטית להסדר אזורי במזה"ת אפילו בתסריט הטוב ביותר.  אין לו את הכוח לאכוף הסדר אזורי כולל ובר קימא, אין לו את הרצון הפוליטי ואין לו הבנה של הכוחות המתפרצים באזור. לכן המערב לא יכול אלא לסבך את המערכה ולהפוך אותה למורכבת עוד יותר בהיבט אזורי. ספק ענק אם הוא מסוגל אפילו לצמצם את מעשי הזוועה והטבח במידה אפילו שולית. בעיית הפליטים מהאזור רק תעמיק וכבר מעמיקה ורובם יגיעו לאירופה - כרגע בתור הכורדים. המתח והעיונות בין הממשלים במערב לאוכלוסיות המוסלמיות רק יגבר, כבר כעת עולה קצב המתגייסים לדאע"ש כי זה כבר מלחמה נגד המערב - "הצלבנים החדשים" כלשונם . באותה מידה גדל החשש לטרור עתידי באירופה. בקיצור המערב לא יכול להשיג אף אחת ממטרותיו במלחמה האזורית - לא מטרות מוסריות כמו עצירת הזוועות והטבח, לא בלימת ההקצנה המוסלמית והטרור מבית ולא הסדר פוליטי אזורי מקיף שיהיה מקובל על הגורמים השולטים באזור - תורכיה, איראן, מצרים וסעודיה - הוא יכול רק להרע את מצבו בכל המדדים שהזכרתי.  לימים תזכר הקואליציה הזו כמעשה איוולת חסר מטרות ברורות של סדר עולמי ישן ודועך שאין לו מה לומר, שהוא לא רלבנטי למציאות החדשה ושעדיין חושב במונחים מתנשאים של "עליונות המערב" או "עליונות הדמוקרטיות" - נוחך תופעה היסטורית שמהותה לאתגר את המונחים האלה ואת המציאות ההיסטורית שיצרו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה