יום חמישי, 13 במרץ 2014

מלאכתם של צדיקים


כשהחל ג'ון קרי באגו טריפ שלו - תהליך השלום - ודיבר על "חרם על סטרואידים"  היו רבים, ואני ביניהם, שטענו שתפישת העולם שלו לא  מעודכנת במאורעות, הוא חושב במונחים שהתיישנו והוכחו כלא רלבנטיים  ומנסה להחזיר מהאוב ולהחיות מחדש בעיה שאיבדה את חשיבותה העולמית - זה תוך התעלמות מבעיות מרכזיות אחרות בעולם. התעלמות או הזנחה שהאיצה את התדרדרותם.

מה שכינו מתוך בורות "האביב הערבי" ואני כיניתי "ההגדרה מחדש של העולם הערבי" טרף את הקלפים והציג כמגוחכת ולא רלבנטית את הטענה העיקרית שהצדיקה, כביכול, את העיסוק הבלתי פוסק, האובססיבי  וחסר  המידה בסכסוך. הטענה שהסכסוך הוא מקור אי היציבות האזורית ופיתרונו לא רק שייצב את האזור אלא, בעיקיפין, יטייב את כל מארג היחסים של הקהיליה הבין לאומית - שלום העולם תלוי בנכונות ישראל לרצות את הערבים. היום אפילו ההזויים שבאויבי ישראל מתקשים ליטעון שהתפוררות העולם הערבי ועוצמת האלימות וההרג ההדדי נובעים מהזנחת הסיכסוך הישראלי-פלשתיני.  אמנם מנסים לשכנע את ישראל שהשלום עם הפלשתינים ישפר את מעמדה של ישראל והיא תיזכה להכרה ערבית ומוסלמית רחבה.  אך הטענה שתבוא יציבות ושלום למזרח התיכון  בגלל חוזה השלום בין ישראל לפלשתינים הפכה למגוחכת, לא רלבנטית  ולכן כבר לא מושמעת ברבים.  את הזיכרון הקולקטיבי שהמזה"ת מטביע בימים אלו בתודעה העולמית  אי אפשר יהיה למחוק בדור הנוכחי, לדעתי במאה הנוכחית. זה לא ההסברה הישראלית שמשנה את דעת הקהל בעולם אלא "ההסברה" הערבית מלווה בדוגמאות חיות.  

160 מומחים בראשות הגנרל ג'ון אלן, כך התפאר ג'ון קרי, עיבדו תוכנית ביטחון בשלט רחוק לביקעת הירדן.  בשלב מסויים הפכה התוכנית ל"בייבי" של ג'ון קרי שלשם כך התעלם משרשרת ארוכה של כוחות בינ"ל שהתפוררו או התאיידו ברגע שהיה צריך אותם כולל במיסגרת סידורי ביטחון סביב ישראל. ראשית פסל את התוכנית מכל וכל המלך עבדאללה מירדן שרואה בנוכחות הישראלית הצבאית בביקעה נכס חיוני לשילטונו.  אבל ההשתלטות הבוטה של רוסיה על קרים למרות ביטחונות בינ"ל של אירופה, נאט"ו וארה"ב לשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה באה ללמד את כולם מה ערכם של ביטחונות בינ"ל ומשקיפים אירופאים כשהמשבר הוא אמיתי. יתכן שלו המשבר באוקראינה היה קורה לפני עשר שנים ג'ון קרי היה מסוגל להתעלם ממנו אבל הוא קורה היום, עכשיו בדיוק כשהוא מנסה לשכנע אותנו להטיל יהבנו על ביטחונות, משקיפים וסידורים בינ"ל. זה לא ההסברה הישראלית המוצלחת אלא ה"הסברה" הרוסית בליווי הדגמה מוחשית.

עוד טענה ישראל שכל שטח שישראל פינתה הפך לבסיס טרור נגד ישראל ושלא קמה באזורים האלה, דרום לבנון,רצועת עזה (וגם אחרי עשרות שנים חצי האי סיני) ריבונות מדינית אחראית שיכולה ומעוניינת למנוע ירי ופיגועים נגד ישראל. אבו מאזן טען בכמה ראיונות שהבעיה של עזה  ניתנת לפחות להכלה - הניחו את זה לי  זו בעיה פנימית שלי חזר וטען נשיא הרשות לכל מי שרצה לשמוע ולכל מי שאוהב להתעלם מהעובדות. הנה בא הירי של היממה האחרונה, מבחינת אבו מאזן בעצם ביקור של ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בישראל וברשות, כדי להוכיח לכל הקהיליה הבין לאומית שאבו מאזן לא שולט, לא שלט ואין סיבה להאמין שהוא מסוגל לשלוט על עזה. במסיבת עתונאים משותפת היום עם ראש ממשלת בריטניה בבית לחם גינה דיוויד קמרון בכל פה את ירי הרקטות מעזה על אזרחים בישראל. אבו מאזן מהאו"מ, לרגל חג פורים בתחפושת של קתרין אשטון, קרא לשני הצדדים לנהוג איפוק, למעשה הודה שאין לו שליטה על הרצועה. זה לא ההסברה הישראלית שאיש לא ממש מקשיב לה - זה ההסברה של "הגי'האד האיסלמי הפלשתיני" מעזה בליווי דוגמא חיה בדיוק כשדיוויד קמרון מבקר כאן, אין תירוצים והוא חייב להתייחס.  

חדי האוזן שמעו ושומעים ברור את פרנסואה הולנד, נשיא צרפת, בביקורו כאן בנובמבר האחרון, את מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי בביקור כאן באמצע פברואר 2014, את אנג'לה מרקל, קאנצלרית גרמניה, בביקורה כאן לפני שלושה שבועות ואת דיוויד קמרון ראש ממשלת בריטניה אתמול מגנים בכל לשון כל חרם על ישראל, מבטיחים לפעול נגדו בכל דרך ולא מאזכרים איזו הבחנה בין חרם על התנחלויות לחרם על מוצרים מתוך הקו הירוק. ג'ון קרי חזה לנו "חרם על סטרואידים" והנה באים כל מי שיכולים לקבוע האם החרם  יהיה גימיק תיקשורתי או מהות כלכלית אמיתית ופוסלים בראש חוצות, מראש ובלי קשר לתוצאות המו"מ עם הפלשתינים, כל רעיון של חרם.

יש האומרים שמלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים - אם המישפט נכון אז אין ספק שישראל היא במישבצת של הצדיקים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה