יום שלישי, 14 בינואר 2014

משהו על גירעון

הבעיה העיקרית כרגע בכלכלת ישראל, בעיה המאפילה על כל נזק אפשרי מ"חרם אירופי", היא התחזקותו הרצופה של השקל הישראלי אל מול מטבעות העולם וכתוצאה מזה ירידה מקבילה בריווחיות היצוא (פחות שקלים על אותה תמורה בדולרים או יורו). בחצי השני של 2013, לפי כל המדדים, קפא שיעור  ההכנסות מהיצוא למרות גדילה בכמות היצוא.  גורם שני שהשפיע על היצוא והיצור הישראלי הוא הקיפאון העולמי  בסחר בינ"ל כתוצאה מהמשבר הכלכלי באירופה, מיתון הצמיחה בסין והדישדוש של כלכלת ארה"ב.

שער המטבע ביחס למטבעות אחרים מבטא יותר מכל דבר אחר את חוסן הכלכלה באופן כללי ואת שיעור הגירעון בכלכלת אותה מדינה באופן יותר פרטני. כשמדינה בגירעון גדול ולווה כסף מאחרים ובעיקר מהעתיד באמצעות אגרות חוב ממשלתיות, המטבע מאבד מערכו ומתאים את עצמו  לכמות הסחורות והשרותים במשק. אל מול כמות הכסף המצויה.  נכון שהגירעון ב 2013, לפי נתונים ראשוניים שהתפרסמו היום, עומד על 3.15%מהתוצר הלאומי, מה שבימים רגילים היה ניחשב גירעון אדיר, אבל הגירעון במדינות אחרות עם כלכלה משמעותית הוא מן הסתם גבוהה הרבה יותר.  יתר על כן הוצאות הממשלה היו פחותות באופן משמעותי מהצפוי ב6.7 מיליארד שקל.

אבל בכלכלה הכל יחסי. לו כלכלות העולם המשמעותיות לא היו סובלות מגירעון כלל או מגירעון קטן בלבד מן הסתם המטבעות שלהם היו חזקים והשקל היה צולל לשיעורים של 4.5 ש"ח לדולר ויותר  ( ב 2002 הוא היה  4.85 ש"ח לדולר - מה שמעיד על התחזקותה הכלכלית היחסית של ישראל ביחס לארה"ב למשל). אבל הכלכלה המובילה בעולם, של ארה"ב,  סבלה ב 2013 מ 5.5% גירעון. פי 1.7 מכלכלת ישראל.  אירופה כולה נמצאת במשבר כלכלי עמוק ורוב המדינות לא יעמדו ביעד הגירעון ל 2013 שבצרפת הוא 3.9%.

גרמניה, עדיין כלכלה חזקה ויציבה, תסיים את שנת 2013 עם גירעון של 1.6% אבל סך החובות שלה עומד על כמעט 80% מהתוצר ובישראל הוא רק כ 70% בשנת 2013.  יתר על כן גרמניה צופה ב 2014 צמיחה כמעט אפסית של 0.8% וישראל של 3.1% אחרי עידכון כלפי מטה.  

אין ספק כלכלת ישראל איתנה, שיעור החוב שלה קטן וביחס למקובל בכלכלות המערביות. הבסיס הדמוגרפי שלה איתן ומבטיח פוטנציאל צמיחה מרשים בעתיד - בניגוד למדינות צומחות כמו סין שבהעדר כוח אדם צעיר מספיק למלא את השורות צפויה לדעיכה כלכלית יחסית. באופן ספציפי ב 2013 קטן הגירעון המצטבר של ישראל בעוד כאחוז מה שסותר במידה מסויימת את את הנתונים על הגירעון ב 2013.
 
כל הנתונים באים לאמר  שהשקל חזק מדי וחוזקו מפריע לצמיחה העתידית וליצוא וכי ישראל, בניגוד למה שכתבתי כאן בעבר, יכולה ואולי צריכה להגדיל את הגירעון שלה  בשיעור שישאיר את היחס חוב/תוצר על 70%., מצבו העכשווי.  

הגדלת הגירעון יכולה להעשות בצורת הורדה במיסים, הגדלת תקציבי הרווחה ועוד אמצעים. הייתי ממליץ להוריד מיסים על היצור, התעשיה וההיי-טק ולהעלות את מס ההכנסה השלילי לאנשים עובדים, כהמלצת הנגידה ד"ר קרנית פלוג ולשאוף להעלות את ערך הדולר ל 3.8 ש"ח. מסתבר שגם כלכלה חזקה מדי  יכולה להוות בעיה מרכזית בעולם של כלכלות מתרסקות ורעועות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה