יום רביעי, 4 בספטמבר 2013

שנה טובה ישראל


לקראת השנה החדשה אין לנו אלא להתברך בשנה היוצאת, תשע"ג, שנה שישראל התברכה בה ואם יש כאלו המאמינים באלוהים  - שנה שאלוהים חייך אלינו.


לפני הנתונים האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למרות ההאטה העולמית מצבה הכלכלי של ישראל  טוב, אפילו טוב מאד. הצמיחה טובה מאשר בכל מדינות המערב והתל"ג כבר הגיע ל 33,000$ לנפש - עדיין כ 75% מרמת החיים  בארה"ב ובחלק מאירופה אבל הצמיחה שלנו מהירה יותר באופן משמעותי ויש לנו סיכוי להדביק את הפער בתוך עשור. עד כדי כך שלפי סוכנות הדירוג סטנלי-מורגן מאתמול הבעיה העיקרית בצמיחה הישראלית היא חוזק השקל מה שמקטין מאד את התמורה השיקלית ליצוא ופוגע ביצוא הישראלי - על אף זאת בשנה שעברה עבר היצוא את היבוא. זאת עוד לפני ששדות הגז ניכנסים לתפוקה מלאה. מי היה מאמין שאחת המשימות הכלכליות לשנה הבאה זה דווקא "להחליש" את השקל.


הבעיה העיקרית החברתית היא העוני אבל הוא לא עוני מחולק שווה אלא עוני מרוכז אצל חרדים וערבים בעיקר מה שמעיד ש"הכלובים" החברתיים של אותן קבוצות הם מיכשול למילחמה בעוני. הבשורות הטובות שכבר ניכרים ניצנים ראשוניים של שילוב הולך וגובר של ערבים וחרדים בשוק העבודה הישראלי מה שיגביר את הצמיחה הכללית ויצמצם את העוני ויש למה לקוות בשנה הבאה.  אפילו מחירי הדיור החלו להיבלם השנה.   דבר נוסף שניבלם לחלוטין הוא גל מהגרי העבודה הלא חוקיים שהציף את הארץ  חלקם  יתאקלמו בהוויה הישראלית, חלקם יעבור לארץ שלישית והגם שהבעיה לא ניפתרה אין ספק שהיא ניבלמה והוכלה בשנה שעברה ותצטמצם בשנה הבאה עוד יותר.


ישראל ממשיכה לשבור כל שיא טכנולוגי אפשרי מוחלטת ויחסית. כרגע משוטטים בחלל 10 לווינים ישראלים - חלקם לווינים מסחריים חלקם לוויני ריגול והמשמעות לגבי הפעלת טכנולוגיות מרחוק, למעשה בכל נקודה על פני כדור הארץ, לא רק באיראן, היא כיד הדימיון היצירתי הישראלי.  ניסוי מערכות לירוט טילים שנעשה אתמול ונחשף על ידי מכ"מ רוסי, חושף שישראל היא בחזית העולמית של טכנולוגיית הטילים ועוד יותר בזו של ירוט הטילים.


היצוא הישאלי הביטחוני שובר כל מיני שיאים. התקשורת הזרה ושפע של שמועות ברשת  מעלים את ההשערה שחלק גדול מהיצוא הביטחוני הישראלי הוא למדינות שמאויימות, כמו ישראל, מהיכולת הטילית האיראנית. לאיראנים יש יכולת באמצעות טילי פתח 110 המדוייקים לשתק את תעשיית הנפט במיפרץ הפרסי/ערבי וכל ילד יכול לעשות את החיבור של אחד ועוד אחד.  


המרחב שסביבנו ממשיך להתפורר וצבאות אדירים שניבנו ונועדו למילחמה בישראל, כמו העיראקי, הסורי, הלובי ולהבדיל המצרי, מתפוררים או עסוקים במלחמות משלהם. האסלאם הפוליטי והגי'האדיסטי שלפני שנה עדיין איים להשתלט על המיזרח התיכון נמצא במיגננה בסוריה, במצרים, בלוב, בתוניס ואפילו בעיראק.  מארג אדיר של אינטרסים משותפים וראיה דומה של הבעיות במרחב יוצר ציר לא מוכרז בין ישראל, מצרים, סעודיה וירדן שכולן ניסמכות על סוגים שונים של סיוע ישראלי, במודיעין, תיאום דיפלומטי, מהלכים מדיניים ויתכן אפילו, כפי שרמזתי לעיל, באספקת טכנולוגיות ישראליות.  אחת המובילות בדה לגיטימציה לישראל - תורכיה, נימצאת בבידוד מדיני גובר והולך וחוץ מרטוריקה מתלהמת אין לתורכים שום יכולת אמיתית להשפיע על המרחב, וודאי לא ביחס למיקומה הגאוגרפי, גודלה, כלכלתה וצבאה הגדול אך המיושן. האינטרס התורכי לשקם את  היחסים עם ישראל גדול במונים מזה של ישראל לשקם את יחסיה עם תורכיה.


בעולם מתחולל שינוי תודעתי ביחס למיזרח התיכון ואיתו, בשוליים, ביחס למרכזיות הסכסוך עם הפלשתינים. העולם מאבד  עיניין במיזרח התיכון וזוועותיו ומתחזקת ההכרה, בעיקר במערב, שהאזור לא מובן ולא הובן נכון עד כה ואיתה ההבנה שהסכסוך בינינו לפלשתינים לא היה מעולם ליבו הפוליטי של המזרח התיכון אלא התירוץ הפוליטי  שהצדיק עריצות, שחיתות, אלימות והזנחה חברתית. השנה החלה גם ארה"ב לספק את צרכיה העצמיים באנרגיה ויתכן מאד שהחל משנה הבאה היא תהפוך ליצואנית אנרגיה  מה שיחולל מהפך דרמטי במרכזיותו של המזה"ת ובעוצמתן הפוליטית של נסיכויות המיפרץ. 


לישראל הייתה שנה מצויינת, רגועה מבחינה ביטחונית עם התפתחות כלכלית וטכנלוגית מרשימה. בשנה שעברה ביססה ישראל את מעמדה במרחב כגורם יציב אבל גם מייצב  ואת קשריה האסטרטגיים עם מדינות ערביות מסויימות (מי היה מאמין) והעתיד עוד פותח בפני ישראל שפע אין סופי של הזדמנויות כלכליות, טכנולוגיות ופוליטיות. אפשר להתברך בשנה שחלפה למרות התורים ההיסטריים בתחנות חלוקת ערכות המגן. אם נדע לא להסתבך בסוריה או בהתקוטטות בין רוסיה לארה"ב בשנה הבאה יש את כל הסיבות להיות אופטימיים לשנה הבאה - אז שנה טובה לכולנו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה