יום שני, 29 ביולי 2013

המעמד של ישראל

יש במדינה לא מעט הטוענים שמעמדה הבין לאומי של ישראל נימצא בהתדרדרות  קשה - הם מסבירים זאת בקיפאון המדיני עם הפלשתינים. אני טוען שמעמדה  הבין לאומי של ישראל  טוב מאי פעם בעבר ונימצא בעליה מתמדת למרות שבתחומים מסויימים יש בו הרעה.

כרגע יחסי החוץ של ארה"ב והאיחוד האירופי מובלים על ידי שתי דמויות עם רקע  מסתייג מישראל.   ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב הוביל, כסנטור, מהלך של חידוש הדיאלוג עם סוריה. בביקורו בדמשק ב 21/02/2009 הבטיח ג'ון קרי לבשאר אסאד תיכנון מדיניות חדשה תחת ממשלו של הנשיא ברק אובמה.  בתום פגישה נוספת עם בשאר אסאד,  בשלהי מרץ 2010, אמר ג'ון קרי  שסוריה מחויבת לתהליך השלום וחיונית לו.  בכלל הוא ראה בסוריה משענת אפשרית של ארה"ב באזור שאת ההבנות איתה היה מוכן לבנות על חשבון ישראל. כיום אנחנו מבינים שהוא היה הזוי כבר אז ומנותק מהמציאות כמו היום. עיניין של קיבעון פוליטי.

קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי מובילה בנחישות, לאורך שנים,  קו המצמצם את הלגיטימיות של ישראל להגן על עצמה. ב 30/10/2011 הגיבה קתרין אשטון,  על ירי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה לישראל, בכוונת מכוון על ישובים אזרחיים, ותגובת ישראל הממוקדת נגד משגרי הרקטות בלבד: "אני מאד מודאגת מחידוש חילופי האש ברצועת עזה ודרום ישראל בעיקבות ירי הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי מעזה לישראל ... אני מגנה מעומק ליבי פגיעה באזרחים היכן שהם. אני קוראת לכל הצדדים לכבד את הפסקת האש שהושגה בתיווך מצרי".. למרות שהיא הודתה שחלופי האש החלו  בעיקבות ירי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי אין גינוי לירי המכוןן במפורש לעבר אזרחים והיא עשתה גזירה שווה בין מדינה המגינה על אזרחיה לארגון טרור התוקף אזרחים בכוונה תחילה.  בעיקבות הרצח בטולוז, בצרפת,  של ילדים יהודים בידי  פנאטי מוסלמי  הגיבה  קתרין אשטון ב 20/03/2012: "אנו זוכרים ילדים שמתו בטרם עת מכל מני סיבות... גם בעזה ובסוריה (לא בדרפור או פקיסטן למשל) נהרגים ילדים" שוב גזרה שווה בין ילדים שנהרגים בעזה מאש ישראלית למרצח טרוריסט שבא להרוג ילדים בכוונה תחילה בבית ספר.

כרגע השילוב והתיאום בין שני הפוליטיקאים הבכירים האלה - קרי ואשטון, אכן מעלה חששות של חרם נגד ישראל, דה לגיטמציה למדינה ואווירה של עליהום. אך זה רק חלק קטן מהתמונה  הכללית.

סופה של המציאות שהיא מחלחלת וכופה את עצמה, בסופו של יום, כמעט לכל מקום - גם למוחות הכי מקובעים, גם אם באיחור ניכר.  לפני שבוע נודע שישראל שברה ב 2012 את שיא כל הזמנים, 7.5$ מיליארד,  ביצוא טכנולוגיות צבאיות. אף צבא זר שניזקק לטכנולוגיות ישראליות, לא יעכב את מכירתו מפני שבטכנולוגיות יש רכיבים מאזור התעשיה במעלה אדומים או באלקנה.  מדינת ישראל הפכה למדינת טרנזיט לסחורות מהמערב לערב  והמשך האביב הערבי רק מעלה את ערכה של ישראל. רכבת מהירה כפולת פסים   מאילת לאשדוד וקו צינור הנפט אילת אשקלון הדורש שיקום יכול להפוך את ישראל לגשר סחורות ממזרח, בעיקר מסין, למערב ולהפך.  שדות הגז בים התיכון הופכות את ישראל ליצואנית אנרגיה קטנה והיא יכולה לתאם את המחירים עם רוסיה כדי להעצים את הרווח ולייצר מכנה משותף כלכלי ואינטרסנטי עם רוסיה.  מדינות ערביות כמו ירדן ומצרים מגבירות את התיאום הביטחוני שלהם עם ישראל למען הישרדות משטריהן בארצותיהם וישראל מצליחה לאכוף את הקווים האדומים שלה בסוריה ונגד החיזבאללה למצהלות העולם הערבי הסוני  בעוד ארה"ב מתרצת את עצמה שמבצע מוגבל מאד בסוריה, מבחינתה, הוא כמעט מעבר ליכולתה.  מתחת לשטח מתפתחת זהות אינטרסים ביננו לסעודיה והמיפרציות בנושא הגרעין האיראני ואיום האחים המוסלמים ולא מעט עיסקאות ביטחוניות מתבצעות בעיקר עם נסיכויות המפרץ המאוכזבות עמוקות מהתנהלות ארה"ב.

גם בנושא התמיכה האקדמית של האיחוד האירופי  ותוכנית הורייזן 2020 לעידוד המחקר המדעי הסתבר שישראל השקיעה בקרן כ 600 מיליון יורו ב 2012 - יותר ממה שהקרן מחזירה לישראל  במימון מחקרים  כ 550 מיליון יורו. סך הכל מרחב התימרון הבין לאומי של ישראל מתרחב, יש ביקוש עצום לטכנולוגיות ומוצרים ישראלים ומעמדה כמעצמה אזורית יציבה שמשמשת משענת יציבה לרוצים בתמיכתה מתחזק. משק האנרגיה העולמי הפך למשק של קונים ומשקל מוצרי האנרגיה הערביים בסל העולמי הולך וקטן וכך גם השפעתם הפוליטית. השוק האירופי נימצא בקיפאון ומתכווץ  והשוק האמריקאי בצמיחה נמוכה ושווקים חדשים באסיה, דרום אמריקה (ברזיל) ואפילו במדינות אפריקה ממלאים את מקומם. חלקם יחרימו את ישראל בעתיד ורובם ישמחו לעשות עסקים איתנו.  הסיפור שרואה בחרם הארופי על מוצרי ההתנחלויות, שיש לו השפעה שולית מאד על סך היצוא הישראלי, כחזות הכל מפספס לגמרי את התמונה שהיא הפוכה לגמרי  - מעמדה של ישראל מצויין, משתפר ומתחזק ואת ההסדר עם הפלשתינים, אם אפשר,  צריך לעשות למען מדינה יהודית דמוקרטית ולא כי קתרין אשטון  או ג'ון קרי איבדו קשר עם המציאות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה