יום חמישי, 20 ביוני 2013

בשורת הג'י


אתמול הורשעו ונידונו ברומא בעלי חברת העיצוב האופנתי: דומיניקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה (דולצ'ה גבאנה) ל 20 חודשי מאסר על תנאי ולקנס שעוד צריך להיקבע על העלמת 1.3 מיליארד יורו משלטונות המס באיטליה. בית המשפט אגב זיכה אותם מהאשמה של ניהול ספרים מטעה בכוונה תחילה. הסיפור הוא כזה - באיטליה מס החברות הוא 37% (על הרווח של החברה) ובלוכסמבורג רק 4% (בישראל כ 25%). הם הקימו חברה משלהם ובשליטתם המלאה בלוכסמבורג ומכרו לה את בית העיצוב האופנתי שלהם - דולצ'ה גבאנה בשליש מערכה האמיתי שהוערך ב 1.5 מיליארד יורו. כך הם יכלו לרשום באיטליה הפסד ענק של החברה ולא לשלם מס באיטליה ולהמשיך לנהל אותה מלוכסמבורג כשהם משלמים רק 4% מס על הרווחים. לוכסמבורג היא אחד המדינות עם רמת החיים הגבוהה בעולם - מעל ל 100,000$ לנפש בשנה למרות שאין לה כמעט יצור, אין לה בכלל משאבים אבל היא כולה חיה מצויין, כמו שווצריה, איי קיימן ואירלנד משיעורי המס המיזעריים או המגוחכים שהם גובים. נכון הם לא גובים מס מרווחי החברה עצמה אבל מס "נורמלי" משכר העובדים, מנותני השרותים ומשכירי הדירות. בעולם הגלובלי של היום ובהינתן מיקלטי מס כה רבים אין ברירה למדינות שמחפשות השקעות מבחוץ וצמיחה כלכלית אלא להגמיש עד הריצפה את מיסי החברות וזה לא בהכרח רע מבחינה כלכלית - זה פגום, אולי, מבחינה מסורית.

אבל לא לאורך זמן יתנו פוליטיקאים לערמות של כסף לחמוק מידיהם. כבר כתבתי כאן שעד שלא יחתמו אמנות בין לאומיות בנושא מסי החברות, חברות הקש כמו זו של דולצ'ה גבאנה בלוכסמבורג, ומקלטי המס למינהם, לא יהיה לנושא פתרון. מדינות, כולל ישראל, יצטרכו להגמיש את עצמם מול חברות בין לאומיות אדירות כוח ומשאבים כספיים. בוועידת הג'י 8 שננעלה באגם ארין בצפון אירלנד ביום שלישי האחרון 18/06/2013, שהגיעה לכותרות בעיקר בגלל המחלוקת בין רוסיה לכל השאר על עינייני סוריה, החליטו המשתתפים לפעול בזירה הבין לאומית נגד מקלטי המס, החשבונות החסויים והברחות והלבנות ההון לסוגיהם. שווצריה כבר הודיעה שהיא לא תיתן לפגוע בריבונותה והיא תמשיך, אמנם במיגבלות מסויימות שסוכמו בעבר עם ארה"ב, לאפשר ליחידים לפתוח חשבונות ממוספרים חסויים.

מכאן אנחנו למדים כמה דברים - ראשית שמס החברות, מקלטי המס והגלובליזציה הפכו לבעיה בין לאומית, לא רק של ישראל, ברמה שפוגעת ביכולת לתמוך במדיניות רווחה מקיפה או בחילוץ מדינות כושלות כמו יוון, קפריסין, ספרד, פורטוגל ועוד. שנית - שאין אפשרות לטפל בבעיה אלא בשיתוף פעולה בין לאומי. כמובן שעד שכוונת הג'י 8 תתמש בצורה של הסכם בין לאומי לגביית מיסים מחברות בין לאומיות הדרך עוד ארוכה מאד - אפשר לסמן 20 שנה כיעד. אפשר להתנחם שיש הסכמה בין כל הכלכלות בעולם שזו בעיה אמיתית, גדולה ומצריכה פתרון בין לאומי.

לגבי ישראל בטווח הקצר וכל עוד אין פתרון בין לאומי יש לישראל רק שתי ברירות - להעלות את מס החברות אבל גם לגרום לחלק מהחברות הגדולות כמו אינטל', נשיונל סמי קונדקטורס (טבע כרגע על הכוונת) ועוד לעזוב את הארץ לטובת אירלנד למשל, להגדיל אצלנו את האבטלה ושם, באירלנד המטפורית, להגדיל את הצמיחה וגביית המס העקיפה - או לבלוע את הרוק ודווקא להקטין את מס החברות ולהגדיל אצלנו את הצמיחה, את גביית מס ההכנסה ולהקטין את האבטלה. במה אתם הייתם בוחרים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה