יום שני, 21 בדצמבר 2009

בלי מצפן

גם הקברניט המוצלח ביותר, שיודע לגבור על הסערות לחמוק מהזרמים ולנצל את הרוח לטובתו לא יכול להגיע לחוף מבטחים אם אינו יודע באיזה נמל יחפוץ לעגון ואם אין לו מצפן. ממשלת ישראל מצליחה, במיומנות יש לומר, לתמרן את ישראל מגל לגל אבל הספינה נסחפת ברוח ומחיה לא יודעים היכן הם ולאן הם רוצים להגיע.

אין, עד רגע זה, שום החלטה ידועה של ממשלת ישראל שאינה כניעה ללחצים אלא יוזמה מוכוונת מטרה. מע"מ על פרות וירקות, מס בצורת, רפורמה במערכת השיפוטית, פיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה, ממש כורח השעה, או קיצוצי תקציב במשרד הביטחון כולם הוקרבו לטובת שקט תעשייתי שאינו מוביל לכלום. הקפאת הבניה שהיא קשה לישראל כשאול לא הניבה אפילו דיבידנד פוליטי מזערי מפני שהיא התקבלה לא כיוזמה ישראלית אלא ככניעה ללחץ אמריקאי. ביב עצמו הרבה בעבר להתבטא שכניעה ללחץ רק גוררת עוד לחץ – אמר והביא על עצמו וראה זה פלא – זה עובד. כל מי שאינו משהוא משתלח בישראל. שבדיה מחלקת את ירושלים, בריטניה, בשיתוף החמאס, מעמידה לדין שרים ישראלים, נציג האו"מ אומר ש"ההקפאה אינה מספיקה", ראש ממשלת תורכיה ממשיך להשתלח בישראל וגולדסטון קיצץ את כנפיה (רשימה מצומצמת) בעוד אבו מאזן מקצין את סירובו. מותר לו, איש אינו תובע ממנו משהוא.

לא ברור עם ביבי עצמו מאמין בארץ ישראל השלמה. האם הוא רוצה מדינה האחראית ישירות על 3 מיליון פלשתינים הנחושים לעשות את כל יכולתם לגרור אותנו למצב אפרטהייד או לחילופין לחזון של מדינת כל אזרחיה. לא ברור איזה חזון אמיתי יש לביבי. הרי גם את חזון שתי המדינות לשתי עמים חילצו ממנו האמריקאים בעקרבים ובשוטים. אז מה הוא ביב? מי שמוכן לחלק את ארץ ישראל למען מדינה יהודית דמוקרטית, להתיישב בכולה כדי שנהפך למדינת אפרטהייד או למדינה דו לאומית.

אפשר להעריך בסבירות גבוהה מאד שאם ישראל לא תייצב כיוון ולא תצא ביוזמה משלה לא משנה כמה וויתורים היא תיגרר לעשות היא תמשיך במדרון כי וויתור תחת לחץ פשוט לא ניחשב. המסקנה היחידה ממנו היא שצריך עוד לחץ – את זה ביב עצמו אמר.

ממשלה נמדדת בזה שאחרי כל התככים, הלחצים הפנימיים ומאבקי הכוח, שבלעדיהם אי אפשר באף מקום בעולם, נשאר לה גם שיור של אנרגיה לטפל בנושאי המהות. לממשלה הזו לא נותרה אנרגיה שיורית לאף מהלך משמעותי. את הכול היא בזבזה ללא תמורה מתוך הגררות ללחצים מבפנים ומבחוץ. נכון הסירה לא טבעה, הקברניט מלהט בין הגלים הרוחות והזרמים אבל איש אינו יודע להיכן היא שטה, לאן היא נסחפת ולאיזה נמל רוצים להגיע כי לספינה אין מצפן.

* ראה גם - יותר עדיף הסדר קבע : מזל טוב השלום הגיע : אז מה עושים?


תגובה 1:

  1. מלים בסלע! אין מצפן ואין מפות, אין שבל ואין דרך. הכול זיגזג אחד אחרי השני וכלום לא קורה באופן אקטיבי חוץ מהסבל של האזרחים והכלכלה שהפכה את כולנו לעבדים.

    השבמחק